21. 2. 2021 19:53 − 1845× − 0

Akční start norského mistrovství

Norští jezdci si museli na start nové sezóny počkat déle než obvykle, ale vyplatilo se to.

V původním kalendáři byla jako první podnik zapsána lednová Sigdalsrally, ale ta byla kvůli bohužel již tradičním problémům s virovou infekcí odložena až na začátek března. Bohužel úplného zrušení se dočkala únorová Numedalsrally. Její termín naštěstí úspěšně adoptovali pořadatelé KNA Rally Finnskog, kteří se ukázali jako správní severští bojovníci, nic nevzdali a v nelehké situaci dali dohromady parádní soutěž. Ta necelou stovku startujících zavedla i na úseky známé z norské části Rally Sweden. O favoritech na čelní pozice ledacos naznačila nedávná menší soutěž Lygnasprinten. Své první vítězství s čerstvě pořízeným Volkswagenem Polo GTI R5 tam vybojoval Frank Tore Larsen, když teprve v závěrečném testu udolal Ole Christiana Veibyho. Pilot Hyundaie i20 R5 musel čistit trať po průjezdu historiků a ztrácel tím cenné vteřinky. Úřadující norský mistr Anders Grondal se vrátil za volant Fordu Fiesta Rally2 a vyhrál úvodní test. Pak ale kvůli technickým problémům ztrácel a skončil třetí.

V Kongsvingeru se ale na start postavili ještě další rychlí jezdci, kterým rozhodně nestačilo jen tak se pohybovat někde v top ten. Marius Aasen se s novou Škodou Fabia Rally2 evo už ukázal na konci roku v Romjulsrally i na novoroční Lygnasprinten, ale ani jednou se nedostal dál než na třetí zkoušku. Startovní číslo 1 obdržel pro úvodní podnik norského mistrovství sám Henning Solberg, který vyměnil historický Ford Escort MK1 z Lygnasprintenu za novější výdobytek americké značky, Fiestu R5. Úvodní zkouškou prolétnul v nejrychlejším čase Veiby a nejbližším soupeřům nadělil hned na úvod 11,3 sekundy. V druhé zkoušce ale jeho Hyundai uvíznul ve sněhové bariéře a Veiby využívající kvůli restrikcím na hranicích se Švédskem náhradního domácího spolujezdce Skjaermoena musel vyndat zimní výbavu soutěžních speciálů. Zaskakujícímu spolujezdci se tedy tento start opravdu vyplatil, když musel čtvrt hodiny s Veibym dolovat zapadlý vůz. Ve třetí zkoušce pak dosáhli třetího nejrychlejšího času, ovšem pro překročení časového limitu byli ze soutěže stejně vyloučeni.

Vedení od dua v Hyundai převzal Larsen, který po vítězství v RZ 2 přidal další triumf i v následující zkoušce. Půdu pod nohama začal ztrácet Grondal, který před startem určitě pomýšlel na prohánění nejrychlejších jezdců. Místo toho se propadnul půl minuty za jejich záda a musel bojovat s „veteránem“ Solbergem o třetí příčku. Aasen i po polední servisní přestávce za svým soupeřem zaostal a jeho ztráta se už vyšplhala na 11,7 sekundy. Pilot škodovky jako kdyby čekal až na závěr a pak teprve zničehonic zaútočil. V předposlední zkoušce zajel čas rychlejší oproti Larsenovi o 7,3 vteřiny a v závěrečné zkoušce mohl ještě pomýšlet na vítězství. Larsenova pozice po poledni vypadala neotřesitelně, ale realita se nakonec ukázala úplně jiná. Aasen projel nejrychleji i poslední zkouškou a po dvojici soutěží, které ani nedokončil, konečně uspěl. Fabii Rally2 evo nejen dostal do cíle, ale s náskokem 1,2 sekundy KNA Rally Finnskog vyhrál. V poslední zkoušce se měnilo i pořadí na poslední pódiové příčce. Grondal na tajícím sněhu svou Fiestu Rally2 vybavenou nejnovějšími díly z M-Sportu neudržel na cestě a vymetl sněhovou závěj. Naštěstí v ní neuvíznul jako Veiby, ale vzhledem k náskoku pouhé jedné desetiny na Solberga bylo v tomto duelu jasno. Zkušený mazák se starší Fiestou R5 získal třetí příčku.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!