1. 3. 2021 13:07 − 3777× − 8

Vzpomínka na Hannu Mikkolu

V pátek odešel do rallyového nebe jeden z legendárních létajících Finů – Hannu Mikkola.


Foto: Jiří Maršíček

Mikkola začal jezdit v rally v roce 1963, tedy ve svých 21 letech. Jeho kariéra šla rychle nahoru, po třech letech už skončil v domácím šampionátu druhý, po pěti letech už slavil titul. Bylo jasné, že domácí kolbiště je mu malé. Začal se tedy objevovat i na evropských soutěžích a posléze i světových soutěžích. V roce 1974 poprvé vítězí na domácí Rally 1000 jezer v rámci MS. První vrchol jeho kariéry přichází v roce 1979, kde v první roce MS pro jezdce dojel s Fordem o pouhý bod za Waldegaardem a vyhrál 4 soutěže MS. Druhý skončil v MS i o rok později, tentokrát ale na suverénního Waltera Röhrla neměl.

A pak přichází klíčová událost jeho kariéry – přestupuje k Audi, které představilo revoluční pohon vše 4 kol. Auto se ukazuje jako vskutku revoluční, ale také dost nespolehlivé. I proto končí v letech 1981 a 1982 na třetích místech MS a připisuje si vždy po dvou vítězstvích v MS. Vrchol kariéry přichází v roce 1983. Čtyři vítězství a tři druhá místa v MS mu přináší vysněný titul mistra světa, když oplácí Walteru Röhrlovi porážku z roku 1980. Mistrem světa se stal v neuvěřitelných 41 letech, což je dodnes nepřekonaný (a asi i nepřekonatelný) rekord.

Jenže i jeho kariéra se blíží ke konci. Nastupují i další vozy s pohonem čtyř kol, Audi ztrácí suverenitu a s tím zapadá i hvězda Hannu Mikkoly. Rok 1984 tomu ještě úplně nenasvědčuje, dojíždí v MS druhý za Blomqvistem, jenže vítězí už jen v Portugalsku. Další rok se v MS už objevuje jen sporadicky a poslední větší úspěch si připisuje na Rallye Monte-Carlo v roce 1986, kdy dojíždí třetí. Končí skupina B, končí i kariéra Hannu Mikkoly.

Své zkušenosti ještě zúročil na Safari 1987, kterou s Audi 200 Quattro dokázal vyhrát a připsal si tak 18. a poslední vítězství v MS. Je mu už skoro 45 let a tímto vítězstvím se stal tenkrát nejstarším vítězem soutěže MS. Překonal ho jako jediný až Waldegaard v roce 1990, který vyhrál Safari ještě o dva roky starší.

Zdálo by se, že Hannu půjde do soutěžáckého důchodu, ale opak byl pravdou. Od roku 1988 se stal továrním jezdcem Mazdy, která se pokoušela se svým vozem 323 prorazit na nejvyšší příčky MS. Moc se to ale nedařilo především proto, že auto bylo velmi nespolehlivé. Symbolicky se Hannu rozloučil s MS na domácí Rally 1000 jezer v roce 1993, kdy v 52 letech dokázal dojet na úctyhodné 7. příčce.

Jeho účet v MS? 123 soutěží, 44 stupňů vítězů, z toho 18 vítězství. 665 vítězství v RZ podle našich statistik. Prostě legenda. 26. února 2021 podlehl Hannu rakovině v 78 letech.

Co dodat na závěr? Snad jen hezký příspěvek od jednoho z našich čtenářů na facebooku – "Doufám, že nebeská brána je přizpůsobena tak, aby se do ní dalo přilétnout bokem…"

Komentářů celkem: 8
1. 3. 2021 20:45
1 0
Pro mlaďochy, aby si připoměli, co byla rally když svět byl jakžtakž v pořádku (teda od Aše na západ...pro úplnost)https://www.youtube.com/watch?v=j9fLvh6rgpk
1. 3. 2021 21:12
0 0
Smutná zpráva. Bohužel nesmrtelné není tělo ale činy a tím je Hannu nesmrtelný. Jen prosím o vysvětlení co to v čase 1:35 a dále v tom videu je?
1. 3. 2021 21:14
0 0
pro pačes: RAC rally 1978
1. 3. 2021 21:43
0 0
A co ten codriver na zadním sedadle? smajlíksmajlíksmajlík
1. 3. 2021 22:32
0 0
To byl experiment Waltera Röhlra, prostě snaha zatížit zadní nápravu.
1. 3. 2021 23:23
Upraveno 23:24
0 0
Původně napsal pačes
A co ten codriver na zadním sedadle? smajlíksmajlíksmajlík
Fiat 131 Abarth měl (má) lehkou prdel a nezávislý zavěšení vzadu na rozdíl od Escorta (banjo), tak to zkoušeli, jenže Geistdörfer zezadu neviděl pořádně na cestu a cejtil se jak v taxiku, jestli si to dobře pamatuju...znalci mě kdyžtak opraví
2. 3. 2021 12:12
0 0
Původně napsal genianální dífka
Pro mlaďochy, aby si připoměli, co byla rally když svět byl jakžtakž v pořádku (teda od Aše na západ...pro úplnost)https://www.youtube.com/watch?v=j9fLvh6rgpk
mám sice už dost přetočený tachometr, ale taky jsem si připomněl. Moc díky.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!