Josef Sivík slaví narozeniny
Dlouhá léta pracoval v podniku Rudý říjen Otrokovice (dnešní Continental) jako zkušební jezdec. K rychlým automobilům měl vždy velmi blízko. Na start své první soutěže se postavil v roce 1970 s populárním "embéčkem". Od roku 1974 už startoval se Š 120 S za AMK Rudý říjen Otrokovice.. V letech 1975 – 1977 proháněl soupeře se žlutomodrým Renaultem 17 Gordini v barvách Barum teamu. Rok 1978 pro něj znamenal návrat do AMK Rudý říjen. Kromě R 17 pak jezdil i se Škodou 130 RS. Tomuto vozu zůstal věrný až do konce sezóny 1981. V letech 1982 – 1984 jsme jej mohli vídat v bílo-červené Škodě 120 LS.
Josef Sivík a Hana Kyjánková před startem V. Barum rallye 1975 (Foto archív Josefa Sivíka)
Do nově homologované Š 130 LR naskočil zkraje roku 1985 na Rallye Valašská zima. Tři roky jej vodil doma i v zahraničí. A opět Valašská zima v roce 1988 byla s "elerou" právě soutěží poslední. Následující dvě sezóny strávil za volantem Škody 130 L. Počátek roku 1990 pro něj znamenal přechod na nového Favorita 136 L. Opět nová technika a nové návyky. Také technické problémy a horší výsledky v ročnících 90 a 91 jej vedly k úvahám o motoristickém důchodu. Když v tom najednou přišla nabídka od ambiciózního zlínského týmu Cowitra na domácí i zahraniční starty s vozem Lancia Delta Integrale v roce 1992 . Dalo se něco takového odmítnout?
Josef Sivík – Miroslav Houšť, Lancia Delta Integrale, Barum rallye 1992 (Foto archív Josefa Sivíka)
Kromě Rallye Český Krumlov, kde jel se "čtyřkolkou" Ford Sierra RS Cosworth, už přišly starty s Lancií – Barumka, Bohemia, Deutschland a výsledky do 5. místa. Josef se s novou technikou skamarádil obdivuhodně. Domácí starty uzavřel v Příbrami 3. místem, ale vrcholem sezóny měl být start na soutěži mistrovství světa, slavné RAC Rallye. Cowitra postavila na start hned dva vozy Lancia Delta Integrale. S číslem 18 Itala Bertoneho a s číslem 30 Josefa Sivíka. Podmínky na ostrovech panovaly velmi obtížné a kromě deště a bláta se museli jezdci vyrovnat i se sněhem. Zatímco Ital projel cílem na 33. místě, Josef Sivík po smolném vyjetí z tratě na poslední, 34. RZ musel ze soutěže odstoupit. S výjimkou několika startů na exhibicích a soutěžích historiků se Škodou 130 RS byla RAC 1992 jeho labutí písní.
Josef Sivík spolu s Josefem Kopeckým a Romanem Krestou při křtu knihy Volant a čtyři kola Jiřího Sedláře, srpen 2019 (Foto Dan Šimek, Rallyservice)
Zajímavostí je, že jako jediný soutěžící absolvoval všechny ročníky Barum rallye až do roku 1992. I přes tuto pozoruhodnou statistiku se mu v ní nepodařilo nikdy zvítězit. Na horkém sedadle se po jeho bohu vystřídala hezká řádka spolujezdců i spolujezdkyň: Jan Káňa, Pavel Valoušek st., Jaroslav Krečmer, Hana Kyjánková, Oldřich Gottfried, Josef Rafaj, Ivan Šťourač, Miroslav Čermák, František Hlávka, Radovan Novák, Miroslav Drda, Pavel Víta, Jana Nesrstová, Miroslav Houšť a Jaroslav Novák.
Za celou redakci eWRC přejeme oslavenci do dalších let hlavně pevné zdraví.
https://rumble.com/vedfkp-lombard-rac-rally-1992.html
Ti preje R.Seidler.