6. 3. 2021 22:26 − 1959× − 0

Ve Finsku jeden soutěžní víkend střídá další

Na rozdíl od pandemií sevřených zemí se ve Finsku soutěží jako o život a po mistrovství světa přišel na řadu domácí šampionát.

Ten v lednu odstartoval v místech, kde se před týdnem proháněli nejlepší světoví jezdci. Nejvíce bodů si z Laponska tehdy odvezl Teemu Asunmaa, který tím skvěle vykročil za obhajobou titulu. Úplně opačné pocity vloni prožíval jiný někdejší šampión Juha Salo. Ve své druhé sezóně za volantem škodovky dokončil teprve třetí soutěž a žádný mistrovský podnik nedokázal vyhrát. Páté místo v konečném pořadí bylo velkým zklamáním. Přes zimu tak Salo vyměnil starší verzi Fabie za novou Rally2 evo a s ní hned v Laponsku získal body za druhou příčku. Emil Lindholm poslední dva roky bojoval o mistrovský titul, ale po haváriích jej ani jednou nezískal do svého vlastnictví. Letos to zkouší znovu, se škodovkou obutou do indických gum MRF Tyres. Ač mají všichni tři největší favorité na titul identickou techniku, právě v dodavatelích pneumatik se odlišují. Salo využívá služeb francouzského Michelinu, zatímco Asunmaa vsází na nového výhradního dodavatele pro mistrovství světa, Pirelli.

Do hlavní kategorie domácího mistrovství SM1 letos vstoupil Riku Tahko, který sázkou na Hyundai i20 R5 aspoň trochu rozvířil stojaté vody plné škodovek. V Kuovole sjelo ze startovní rampy 14 speciálů Rally2 a z toho celých 12 na sobě mělo znak českého výrobce. Tahko rozjel druhý podnik přesně tam, kde zakončil ten první. Na páté příčce. Nejlepší čtveřici bojující o vedení nestíhal, ale zbylou smečku Fabií držel za zády. Na konci jednodenní soutěže do jejího průběhu výrazně promluvilo počasí. To si s organizátory pohrávalo už před startem. Velká obleva odhalila na mnoha úsecích šotolinu a přesunutí soutěže na tento pozdější termín se zdálo dost fatální. Ke stejnému kroku kvůli pandemii museli přistoupit i Norové a Sigdalsrally, rovněž násilně přesunutá na tento víkend, byla v týdnu kvůli absenci zimních podmínek zrušena. Finové měli štěstí, zima se včas vrátila. Většinu trati pokryl sníh a zbylé úseky alespoň zpevnil led. Na přívaly čerstvého sněhu v závěru rally bohužel výrazně doplatili nejrychlejší jezdci šampionátu startující vpředu. Tahko se stal naopak jedním z těch, kteří na tom vydělali. V předposlední zkoušce poskočil z pátého místa na třetí a v té závěrečné mohl pomýšlet i na stříbro. To mu nakonec o necelých sedm vteřin uteklo, ale i tak může být pilot Hyundaie s druhou rally spokojený.

Určitě spokojený domů ale neodjíždí Asunmaa, který se na start SM O.K. Auto-Ralli postavil jako lídr mistrovství. Od začátku bojoval s Lindholmem o třetí příčku, pořadí si s ním několikrát prohodil, ale pak přišla předposlední zkouška a pád na šesté místo. Sněžení neustalo ani do startu závěrečné zkoušky a Asunmaa nakonec spadl ještě o jeden post níže. Lindholm sice na sněhu neprodělal, ale ani nevydělal. Na čtvrté příčce už zůstal až do cíle. Nejrychleji ze všech začal Salo, ale už v druhém testu o sobě dal naplno vědět Mikko Heikkilä, další hodně rychlý pilot Fabie Rally2 evo. V Laponsku havaroval hned v prvním testu, teď dokázal vyhrát RZ 2. V těch dalších sice znovu kraloval Salo, ale Heikkilä na něho ztrácel jen 5,5 vteřiny. Na zasněžené RZ 5 využil výhodnější startovní pozice, zkoušku vyhrál a Salovi, který se tam přetočil, nadělil celou minutu. Salo se už v posledních kilometrech zmohl na jediné, pohlídat si druhé místo. Heikkilä měl tentokrát dost štěstí, ale na to se historie ptát nebude. První vítězství ve finském šampionátu mu už nikdo nesebere.

SM O.K. Auto-Ralli 2021 ovšem měla i podstatný mezinárodní rozměr. Vzhledem k možnosti startů nehomologovaných vozů využil tuto rally M-Sport k prvnímu ostrému nasazení Fordu Fiesta Rally3. Šlo tak o první start vozu této zbrusu nové kategorie a soutěžácká veřejnost netrpělivě očekávala, kam se rychlostně zařadí. I z oficiálních míst nejvíce zaznívalo, že mají tyto vozy nahradit dosluhující techniku produkčních vozů. A dosažené časy na finské soutěži tuto teorii nakonec opravdu potvrdily. Ken Torn s Fiestou Rally3 na prvním testu zaostal necelých deset sekund za nejrychlejším produkčním Mitsubishi Ville Hautamäkiho. Ve čtvrté a šesté zkoušce pak Estonec dokázal všechny místní jezdce hodnocení SM2 porazit. Pokud by byl do této klasifikace zařazen, obsadil by v konečném pořadí druhou příčku s odstupem 18,2 vteřiny za vítězným Hautamäkim. Soutěž nabídnula zároveň porovnání techniky Rally3 a Rally4. Místní rychlík Sami Pajari, třetí muž loňského juniorského mistrovství světa, usednul za volant Fiesty Rally4 a většinou za Tornem zaostával jen o pár vteřinek. Většinu ze svého výsledného čtyřicetisekundového odstupu nachytal na méně povedené třetí a páté zkoušce. Jinak byl Tornovi takřka vyrovnaným soupeřem a v RZ 4 jej i porazil.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!