Bořivoj Chaloupka - eWRC.cz
10. 3. 2021 21:06 − 6862× − 10

1984 – úžasný rok

Před téměř čtyřiceti lety začínala každá domácí soutěžácká sezóna v Otrokovicích podnikem s názvem Rallye Valašská zima.

Chyběl jsem snad jen na dvou ročnících. Tenkrát zima byla zimou, a tak se člověk po více než tříměsíční závodní pauze na našich rychlostních zkouškách těšil nejen na technické novinky ve startovní listině, ale také na zážitky v souvislosti se sněhem a ledem, kterého bývalo na Valašsku často dost. Na celou sezónu 1984, která startovala právě v Otrokovicích, moc rád vzpomínám. Byla velmi zajímavá. Ať už jde o jezdecké obsazení nebo techniku, která se v tomto roce u nás objevila na startu jednotlivých soutěží. Když je řeč o roce 1984, vybavují se mi především technické domácí novinky. Byl to doslova revoluční rok, kdy docházelo k vývoji a testům vozů pro roky příští… Škoda 130 LR…. Škoda Garde 160 MTX…. Prostě bylo se na co dívat a ještě dnes si myslím, že rok 1984 patřil k těm nelepším, které jsem na soutěžích zažil.


Haugland byl na sněhu nejlepší


Mattig s výkonnou Asconou na domácí nestačil


První setkání s novinkou u Kudlova


Slušovický servis


Zadní nápravu poháněl motor z žigulíka

Na již zmíněné „Valašce“ došlo k premiéře hned dvou soutěžních vozů z domácích luhů a hájů. Po ukončení homologace legendárního vozu Škoda 130 RS museli v Mladé Boleslavi zapracovat na vývoji následovníka „stotřicítky“ a fanoušek tak mohl sledovat souboj prototypu vozu Škoda 130 LR s konkurencí domácí i zahraniční. Už v roce 1983 hledala továrna různé alternativy, včetně turba. Zelenou nakonec dostal vůz pro tehdejší skupinu B s atmosférickým motorem. V Metalexu se ve spolupráci s Agrotýmem JZD Slušovice podařilo vytvořit přímého konkurenta – „hybrid“ Škoda Garde 1600 MTX, který poháněl agregát z „žigulíka“. Konkurence byla na Valašce díky P. Mattigovi s Asconou, Švédovi Perssonovi s Fordem Escort RS 2000 MKII a dalším velmi kvalitní. Garde pilotované Václavem Blahnou zajíždělo na trati pokryté sněhem a ledem neskutečné časy a neztratily se ani škodovácké prototypy s Ladislavem Křečkem, Svatoplukem Kvaizarem a Johnem Hauglandem za volantem. Prototypy jely pochopitelně mimo soutěž, ale zážitek a příslib do budoucna to byl pěkný až neskutečný. Podle časů z rychlostních zkoušek byl nejrychlejší Haugland před Křečkem, ovšem nebýt zapadnutí Blahnova hybridu. To by se z pomyslného vítězství radoval slušovický jezdec.


Křeček byl na Šumavě nejrychlejší


Kvaizar s prototypem


Valoušek s Alfou


populární Vodehnal s Moskvičem

Na zimní Šumavě testování domácích novinek pokračovalo a znovu se ukázalo, že mladoboleslavské vozy i hybrid ze Slušovic byly rychlejší než zbytek startovního pole! Ale v oficiální klasifikaci zvítězil Miroslav Lank s vozem VAZ 2105 MTX před Václavem Suchopárem (VW Golf GTI 1.6) a Pavlem Valouškem sen. s Alfou Romeo. Startovní listinu tenkrát ovládaly až na pár výjimek vozy Škoda 120 LS a Lada.


Pavlík v cíli teplické erzety

Sezóna pokračovala v Teplicích jedenáctým ročníkem Rallye Sklo Union Teplice, kde poprvé startoval s vozem Opel Manta 200 slušovický Leo Pavlík. To byla další novinka toho roku! V oficiální klasifikaci nedal nikomu šanci a vyhrál. Na jeho jízdu s rozevlátou zádí vozu se nedá zapomenout. Prostě klasika! Účast Manty v domácích soutěžích byla vítaným zpestřením! Do cíle soutěže tentokrát z nejrůznějších příčin nedojel jak škodovácký prototyp, tak ani nový vůz Garde s Karlem Kašpárkem za volantem. I v červnové Rallye Příbram opět vyjely ke vzájemné konfrontaci nové vozy z Boleslavi a Slušovic, včetně Pavlíkovy Manty. Ale zase mimo klasifikaci a pro radost fanouška, který mohl hýčkat nadějí, že v příštím roce už pojedou novinky naostro!


Na příbramské šotolině


Blahna v Příbrami

Při mezinárodní a evropské soutěži Rallye Škoda 1984 sice domácí prototypy startovat nemohly, ale zahraniční konkurence českého fanouška stoprocentně uspokojila. Vždyť přijeli jezdci M. Cinotto, I. Carlsson, G. Fischer, J. Sellholm, L. Aitkenová, J Haugland a mnoho dalších kvalitních jezdců. Vozy Audi Quattro A2, Mazda RX-7, Porsche 911 SC, Ford Escort RS a další pozvedly mladoboleslavskou soutěž na více než evropskou úroveň. I proto je pro mě rok 1984 nezapomenutelným. Ozdobou byl souboj Cinotta s Carlssonem…


Haugland s áčkovou stodvacítkou


Tovární Audi pilotoval Cinotto


a byl středem pozornosti


Carlsson před hotelem Škoda


Carlsson na valovickém písku


Britka Louise Aitken-Walker

Barum rallye přinesla také krásný sport a podívanou. Vyhrál ji H. Demuth s Audi 80 Quattro a v silné zahraniční konkurenci udělali tovární jezdci AZNP tentokrát pěkný výsledek s áčkovými stodvacítkami, na nichž se určitě projevil i vývoj „béčka“. Domácí novinkovou sezónu připomněl K. Kašpárek jako předjezdec s vozem Škoda Garde 1600 MTX. To bylo naposledy, kdy se „bastard“ ukázal fanouškům.


Kašpárek na Barumce 1984


Čubrikov s Renaultem 5 Turbo


Vítězný Demuth s Audinou


Poslední kilometry pro bastarda

Parádní rok 1984 jsem ukončil v září na tradiční soutěži Poháru míru a přátelství Rallye Tatry v Popradu, kde se vždy scházela skvělá konkurence. Tenkrát se jezdilo na opravdu náročných rychlostních zkouškách včetně drsné šotoliny, kterou jsem si s foťákem v ruce užil…


Prototypy 130 LR měly střešní spoiler

Nově homologované mladoboleslavské vozy Škoda 130 LR odstartovaly v roce 1985 vítězné tažení po domácnících i zahraničních soutěžích. Novinka z Metalexu se bohužel z mnoha důvodů nedočkala oficiálního startu a na mnoho let se ztratila z tratí rychlostních zkoušek.

Komentářů celkem: 10
10. 3. 2021 21:361
1 0
Jak, že rok 1984 byl před téměř čtyřiceti lety? Chcete fláknout? smajlík ...ale ano, byl to úžasný rok, rodili se bezva lidi...kterým ale ještě nedávno bylo 30 smajlíksmajlík
10. 3. 2021 22:022
0 0
Bořo velkej díkec...,ten rok byl fakt s ohledem na dobu peckovej...
10. 3. 2021 22:473
0 0
Liposh, jak já ti rozumim tvl.....
Fox
10. 3. 2021 22:584
0 0
Díky za vzpomínku smajlík
Byla to naše první sezóna ve velkém mistráku, "federálu", a s těmi borci, na které jsme ještě před několika lety koukali s otevřenou pusou, jsme si na přeskupení porovnávali časy z erzet....
Splněný klukovský sen.
10. 3. 2021 23:055 Upraveno 23:05
0 0
Liposh, ombre: Napoj do me smajlík
11. 3. 2021 00:216
0 0
Parádní vzpomínka smajlíksmajlík
PHT
11. 3. 2021 07:387
0 0
Děkuji za krásnou vzpomínku na dobu, kdy jsem začínal tento sport sledovat. Bylo to opravdu úžasné. A to i přesto, že v roce 1983 skončila homologace škodovkám 130 RS a v roce 84 bez homologace na start nesměly, i když je měla v garážích tehdejší celá širší špička startovního pole. Byla to taková přechodná sezóna, než byla homologována Š130 LR. Ten rok ani nebyl vyhlášený celkový mistr ČSSR, ale jen mistři tříd. Jsou to krásné vzpomínky. Je neuvěřitelné, že už je to tak dávno.
11. 3. 2021 19:588
0 0
Moc pěkné vzpomínání... a jsem rád, že jsem to taky zažil na vlastní oči smajlík
12. 3. 2021 00:559
0 0
Byl to krásnej rok, to jsem se narodil. A né sám, jak tak koukám...ale stále je nám třicet smajlík smajlíksmajlík
17. 3. 2021 09:3410
1 0
V roce 1984 v té svobodné části Evropy startovaly Peugeoty 205 T16 proti Audi Quattro, Lanciím 037, Sierrám Cosworth, R5 turbo... a my tu opěvujeme zaostalý Garde, který muselo dostat alespoň kapitalistický fiaťácký motor, aby se vůbec vydrápalo do kopce? To jko vážně? (Mimochodem, kdyby v nejpokrokovější zemi na světě, kde včera prožrali co měli na zítra uměli spravovat auta a nalít ten správný olej v ten správný okamžik kam patří, mohl mít ten Žigul motor Lampredi TwinCam, jako měly Lancie nebo Fiat 131 Abarth).
A slzíme dojetím, když sem přijel sem tam pro nějaký ty body do evropskýho mistráku občas i nějaký ten kapitalista s autem odpovídajícím své době.
Fakt to bylo tak úžasný? Jasně, byl jsem mladej (krásnej bohužel nikdy), zdravej, svět mi ležel u nohou, holky měly hluboký oči a můj Fiat 125p měl cca 2 až 4 cm čtverečný neprorezlý plochy kastle. Jasně, žral jsem Blahnu, Kvaizara, Křečka, Pavlíka, Valouška... byli to pro mě Bozi... ale mnozí z nich neměli ani šanci svýzt se s autem poloviny 80. let.
Bůh zaplať, že dneska se tu díky krátkýmu období kapitalismu vyrábí auta, který patří k absolutní světový špičce a sledovat náš nároďák je radost, protože tu jsou špičkový auta, špičkový týmy a skvělý lidi. Ty výborný lidi jsou naštěstí to jediný, co z roku 1984 přetrvalo.
Ale jinak nemám moc smyslu pro tuhle nostalgii z bídy. A jestli v něco pevně doufám (zcela zjevně marně), tak že se to nevrátí!!!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!