14. 3. 2021 13:53 − 4035× − 0

Thierry Neuville slaví první letošní vítězství

Tovární tým Hyundai vyrazil do rodné země šéfa týmu Andrea Adama na první podnik tamního šampionátu.

Do jedné i20 R5 usednul Craig Breen a do druhé pak jedna ze dvou hlavních hvězd stáje Thierry Neuville. Irský pilot zajel v úvodní divácké zkoušce druhý čas, ale hned na té první přírodní se vyhoupnul do čela. V následujícím testu ovšem chyboval a tak i přes vítězství v RZ 4 přijížděl do servisu jako pátý. Další servisní přestávky se už Breen nedočkal, v pátém testu jeho Hyundai skončil po defektu na střeše v lese. Neuville si v testu na nadcházející chorvatský podnik mistrovství světa počínal úspěšněji. I když na trati čtvrtého testu musel zpomalit kvůli pobíhajícím psům, vyhoupnul se před nejrychlejší domácí posádku do čela. Belgičan v Itálii kromě jiného vylepšoval své soužití s novým spolujezdcem Martijnem Wydaeghem. Od začátku druhé sekce už jim nikdo nedokázal konkurovat a do cíle si nakonec dojeli pro jasné vítězství. V závěrečné sekci však Neuville přiznával, že mu tato rally zase tolik ve sžívání se spolujezdcem prospěšná nebyla. Posádky se v podvečer vydaly potřetí na ty samé úseky a Neuville už na trati spoustu míst znal nazpaměť.

Změna charakteru itineráře italských soutěží je jedna z postpandemických novinek. Aby se ulevilo pořadatelům a patrně i posádkám, soutěže se mají odehrávat na zkouškách o snížené kilometráži od 80 do 100 kilometrů. Hlavní část rally se musí vměstnat do jediné etapy s tím, že jí předchází den předtím Power Stage. Ta se tedy v Itálii na rozdíl od mistrovství světa letos bude jezdit na samém začátku rally a to na kratičkém úseku o délce dvou až dvou a půl kilometru. Pro diváky budou připraveny živé přenosy na internetu, pro posádky pak bonusové body 3, 2 a 1. Poněkud zvláštní způsob rozdělování těchto bodů ukázala hned první Power Stage sezóny. Nejrychlejšího času dosáhnul Neuville, ovšem ten jako cizinec neregistrovaný do šampionátu body získat nemohl. Druhý do cíle dojel domácí miláček Paolo Andreucci. Ten je sice Ital, ale není do šampionátu registrovaný, takže také žádné body nezískal. I tak ale byl na rozdíl od Belgičana vyhlášen za vítěze Power Stage. Třetí Breen se do mistrovství registroval a z Power Stage si odváží 2 body za druhou příčku. Zbylý bod pak připadnul Stefanovi Albertinimu, který do cíle dojel za Irem. Jednoduché, nemyslíte?

Italský titul obhajuje Andrea Crugnola, už ale nestartuje s oficiálním Citroënem. Letos bude jeho náčiním Hyundai i20 R5 a jejich první souhra nedopadla zrovna nejlépe. V úvodu se držel úřadující mistr na pátém místě, ale už do cíle první ranní zkoušky přijel s prasklou poloosou. Na ní musel absolvovat ještě dvě zkoušky a minutová ztráta jej srazila až do třetí desítky. Na soutěži tohoto nového sprintového charakteru neměl pilot Hyundaie moc šanci se někam vysoko posunout a s vypětím všech sil se dostal alespoň do top ten. O nějakém bohatém bodovém přídělu ale nemůže být ani řeč. Jeho největší soupeř z loňska Giandomenico Basso se vrátil za volant škodovky a do Rally Il Ciocco odstartoval s tím, že ještě nemá finančně pokrytou celou sezónu. Jeho výkonnost v rally měla silně vzestupnou tendenci. Na Power Stage musel na body zapomenout, když mu zhasnul motor a do cíle dojel až jako sedmnáctý. Před závěrečnou zkouškou se už ale ocitnul v boji o bednu, jen musel zajet o osm desetin sekundy rychleji než soupeř. Basso nakonec závěrečný test vyhrál a bronz získal ve svůj prospěch. V rámci italského mistrovství pak vybojoval solidní druhou příčku.

Radost z jeho finiše určitě neměl Fabio Andolfi, který se po letech strávených na mezinárodní půdě vrátil na domácí kolbiště. Tam by chtěl se Škodou Fabia R5 zabojovat o svůj první titul. Na zkušenějšího soupeře vybaveného o generaci mladší škodovkou ale v úvodní soutěži nestačil. Nejvíce bodů si ale z Il Ciocca odváží někdo ještě jiný. Aby se to nepletlo, jedná se o dalšího jezdce škodovky. Stefano Albertini na sebe pořádně upozornil už vloni a o třetí místo v šampionátu přišel hlavně kvůli absenci v závěrečné Tuscan Rewind. Novou sezónu rozjel parádně a po RZ 3 se ocitnul ve vedení i před oběma jezdci továrního Hyundaie. Přes veškerou snahu však Neuvilla za zády udržet nedokázal. To hlavní se mu ale povedlo, jeho italští soupeři mu nestačili a pilot Fabie Rally2 evo se stal prvním lídrem mistrovství. Na úvod roku se vůbec nedařilo dvěma nejsilnějším značkám z loňska. Citroën po dvou letech už do mistrovství nevyslal žádnou oficiální posádku. Ex-mistrovský vůz osedlal Damiano De Tommaso a nepočínal si vůbec zle. S Andolfim bojoval o nejnižší stupínek na pódiu a po RZ 8 s ním srovnal krok. Bohužel na trati předposlední zkoušky havaroval. Dopadnul tak stejně jako další mladík za volantem C3 Rally2 Marco Pollara. Předloňský nejlepší junior Itálie svůj vůz zahodil v RZ 5 poté, co se marně snažil vměstnat do elitní desítky. Nejrychlejší Volkswagen v úvodu řídil Giacomo Scattolon, ale defekt v první sobotní sekci jej vyslal mimo top ten. Z jezdců v Polech GTI R5 si tak se zrádnou asfaltovou tratí dokázal nejlépe poradit Rudy Michelini, který obsadil páté místo.

V soutěži se objevila i dvojice českých jezdců, kteří nakonec předvedli takřka identický výkon. V cíli je od sebe dělily pouhé tři desetiny sekundy a rychlejší z nich pak obsadil nejvyšší příčku druhé desítky. Filip Mareš měl oproti svému krajanovi výhodu testu před soutěží a ze začátku si se Škodou Fabia Rally2 evo počínal lépe. Erik Cais s Fiestou Rally2 se rozjížděl pomaleji a před závěrečnou sekcí zaostával o necelých devět vteřin. V poslední sekci se ale mladík ve Fordu pokaždé umístil mezi nejlepšími deseti, Mareše porazil ve všech testech a po skvělém čtvrtém čase v závěrečné zkoušce jej přeskočil i v průběžném pořadí.

Stav šampionátu: 1. Albertini 20, 2. Basso 15, 3. Andolfi 12, 4. Michelini 10, 5. Ciuffi 8, 6. Signor 4

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!