Martin Kožíšek - eWRC.cz
20. 3. 2021 20:33 − 12112× − 16

Kudy se jezdilo – Rallye Šumava 1989

Rallye Šumava patří k nejstarším českým soutěžím (poprvé se jela už v roce 1964).

Její RZty byly v průběhu času situovány v různých lokacích na poměrně rozsáhlém území od Domažlic po Prachatice.

V tomto článku se podíváme na rok 1989 (24. ročník), kdy byla většina RZet namotána západně od Klatov a celá soutěž měla poměrně kompaktní charakter.

RZ1/6 Boříkovy – Chlístov

RZta se startem nebo cílem v Boříkovech patřila v různých variantách dlouhá léta ke stálicím šumavského harmonogramu. Není se čemu divit, z jezdeckého i diváckého pohledu toho nabízela opravdu hodně a na své si tu přišel snad každý. Je proto velká škoda, že jí od roku 2006 v programu hledáme marně.

V tomto roce byl start za Boříkovy, následovala pasáž na širším asfaltu se středně rychlými zatáčkami (kterou poslední roky využívá pro test před Šumavou Škoda Motorsport) zakončená známou ostrou kosou v Mlázovech. Následuje velmi zajímavá technická pasáž na úzké komunikaci přes Slouhov do Jindřichovic. Zde se trať napojila na širokou silnici, po které se posádky dostali kolem Malonického nádraží, s krátkou a částečně nezpevněnou vsuvkou kolem rybníka, až do Podolí. Zde posádky odbočili na osadu Tržek, kde je čekal vracák z panelové cesty na šotolinu a následná pasáž po velmi úzké komunikaci plná rychlých vlásenek až do cíle před Chlístovem.


(Mapy.cz)


vracák u osady Tržek


tentýž vracák dnes – místo se změnilo k nepoznání

RZ 2/7 Janovice – Strážov

Úvod této RZty, po rychlé široké silnici, kopíruje začátek shakedownu posledních ročníků Šumavy, a to až do pravého odbočení před Týncem. Kousek za ním se v osadě Rozpáralka charakter trati úplně změnil – sjelo se na šotolinovou cestu a následoval téměř 2 kilometrový poměrně zatáčkovitý úsek mezi poli na nezpevněném povrchu. Zakončen byl výjezdem na hlavní, ze které se ale po pár desítkách metrů odbočilo na opět úzkou, tentokrát už však asfaltovou, komunikaci, která posádky dovedla táhlými zatáčkami a rychlými vlásenkami přes vesničku Lehom až do cíle před Strážovem.


(Mapy.cz)


z dnes už zarostlé polní cesty vlevo vyjížděli posádky na asfaltku před Javorem

RZ3/8 Nýrsko – Chodská Lhota

Tato RZ by se dnes dala nazvat “leteckou”. Kromě dvou průjezdů vesnic jsou zde v podstatě jen rovinky s rychlými zatáčkami, vyjma prostřední lesní pasáže, na širokých silnicích. Nebudeme-li počítat okruh, tak se jednalo o jasně nejrychlejší RZtu celé soutěže.


(Mapy.cz)


prostřední pasáž v lese

RZ4/9 Pocinovice – Dlažov

Široká silnice s táhlými zatáčkami přivedla posádky do náročného vracáku do kopce u Běhařova, následovaný poměrně rovinatým úsekem do Libkova, dle dobových materiálů s “děrovaným asfaltem”. Po pravém odbočení v Libkově následovala obtížná pasáž na rozbité a úzké cestě s rychlými zatáčkami, serpentinou a zakončená rychlým sjezdem do Miletic. Tento úsek byl v harmonogramu i v roce 2011 jako součást RZty Libkov-Soustov. V roce 1989 však posádky nezatočili doprava, nýbrž doleva, kde je po pár stovkách metrů čekal cíl.


(Mapy.cz)


vracák u Běhařova

RZ5/14 Okruh Čínov

Tradiční okruhovou zkoušku u Klatov není třeba žádnému fanouškovi rally představovat. Asi v tuzemsku není žádná jiná RZta, která by se ve víceméně stejné podobě jezdila tak dlouho. V této době byla pravděpodobně ještě bez retardérů (možná i bez objezdu domku na návsi v Čínově), neboť vítězný Leo Pavlík v obou průjezdech překonal průměrnou rychlost 125km/h, což je více, než jaké průměrné rychlosti dosahují posádky v novém tisíciletí.


(Mapy.cz)


výjezd z kosy u Klatov, tradičně obsypaný diváky

RZ10/15 Modlín – Kdyně

Serpentiny pod Korábem patří mezi evergreeny Rally Šumava. V této době se však nepřijíždělo pod Koráb z Mezholez – start byl v osadě Modlín a v první půlce RZty na posádky čekal orientačně náročný lesní úsek po asfaltové komunikaci plný dlouhých “protahováků”. Na jeho konci se trať napojila na zmíněnou silnici z Mezholez a po levém odbočení již následoval známý sjezd se serpentinami s cílem pod kdyňským koupalištěm.


(Mapy.cz)

RZ11/16 Nový Klíčov – Tlumačov

Až na dohled Domažlic zavedla posádky RZta se startem na úzké cestě mezi poli na konci obce Nový Klíčov. Po napojení na hlavní silnici čekal posádky náročný sjezd kolem lomu se serpentinami zakončený vracákem. Rychlá pasáž na široké silnici skončila odbočením v Mlýnečku na typicky lesní úsek na úzké komunikaci s nekvalitním asfaltem. Trať nadále stoupala sérií rytmických vlásenek přes Filipovu Horu do nejvyššího bodu RZty, kde se zlomila a na posádky čekal velmi náročný sjezd ze zatáčky do zatáčky s ostrou kosou u Pelech. Za ní ještě pomalejší “esíčko” a pak už na plný plyn až do cíle před Tlumačovem. Zejména lesní úsek mezi Mlýnečkem a Pelechy, charakterem hodně připomínající známou zlínskou RZ Pindula, musel být velmi výživný.


(Mapy.cz)


v lese nad Mlýnečkem


sjezd k vracáku u Pelech – pokračovalo se po silnici dole

RZ12/17 Němčice – Úsilov

První polovina RZty zavedla posádky po rychlé široké silnici s jedním odbočením a jednou serpentinou až před Černíkov. V nedávných letech se objížděl ostrůvek na návsi v Černíkově a pokračovalo se směrem na Mezholezy kolem kempu s koupalištěm. V roce 1989 se však do Mezholez posádky vydali po souběžné vedoucí šotolinové polní cestě technického charakteru. V Mezholezech se trať stáčela zpět na Černíkov. Následovala pasáž, která se pravidelně jezdí v posledních ročnících Rally Šumava – odbočení na “panelku” (je otázka, jestli tam v roce 1989 byla “panelka” nebo další nezpevněný úsek), která končila vracákem v Rudolticích a následoval rychlý úsek se “skokem” do cíle před Úsilovem.


(Mapy.cz)


odbočení před Černíkovem


vracák v Rudolticích


stejné místo o 30 let později

RZ13/18 Mlýnec – Koryta

Tato RZta, zejména úsek mezi Polení a Koryty, se díky blízkosti Klatovům využívá poměrně často, byť nepatří mezi ty zajímavější, přičemž varianta se startem před Mlýncem byla asi nejčastější. V první části na posádky čekaly na sebe plynule navazující rytmické vlásenky na středně široké komunikaci. Po odbočení v Poleni následoval výjezd a sjezd s několika seprentinami zakončený vracákem u Věckovic. A pak už se jelo až do cíle (s výjimkou průjezdu Tětěnic) po široké silnici s mírnými rychlými zatáčkami.


(Mapy.cz)


vlásenky před Mlýncem

Kompletní mapy:
Mapy.cz
Google Mapy

Komentářů celkem: 16
20. 3. 2021 21:43
1 0
Překvapuje mě ta RZ přes Orlovice, tam v lese je takových pěkných cest a oni si vyberou tu jedinou nezajímavou. smajlík
20. 3. 2021 23:00
1 0
Výborně, mám mapy z let 1987, 1988 a 1990, a jenom tyhle z roku 1989 mi právě chyběly! smajlík smajlík Jo, úsek z Orlovic do Chodské Lhoty mě také zaujal - to je několikakilometrové letiště s jedinou zatáčkou (na stromy), pokud nepočítám 2 serpentiny před Chodskou lhotou. Retardéry tam tehdy určitě nebyly, takže to musel být úlet smajlík smajlík Jinak zajímavý byl také rok 1990: To se jely pod Korábem hned 2 RZ, tato a druhá šotolinová Nový Dvůr - Podzámčí - Herštejn (k silnici na Němčice). Ta se jela jenom tento rok. A také se jela ojediněle Liščí - Svatá Kateřina, na jejíž závěr z Fleků na Svatou Kateřinu se pak navázalo až v roce 2019 (tedy po 29 letech). A v letech 1987-1988 byla zase nejzajímavější asi RZ Struhadlo, která byla celá šotolinová, měla nějakých 20 km, a odehrávala se v lesním hřebeni mezi kopci Bítov a Doubrava. Už když jsem si jí projížděl před nějakými skoro 20 lety na kole, tak ty cesty byly vhodné jen pro traktor nebo horské kolo. Dnes už tam nejsou některé asi vůbec, ale jezdil se tam tudy chvíli horský Král Šumavy MTB.
20. 3. 2021 23:18
1 0
Při tomto ročníku jsem se svým žigulem vozil švédského delegáta FIA. Chlastal jako dán, neustále přibíral kamarády, do žigula jsme se už nevešli, takže jsme přesedli do jeho obytné dodávky Dodge. A měl jsem premiéru s automatem...
Ježíšmarjá to byly doby..smajlík
21. 3. 2021 11:01
2 0
Super článek! smajlík Je to jen ojedinělá akce nebo náznak nějakého dlouhodoějšího seriálu? smajlík
21. 3. 2021 11:06
0 0
Ten seriál jsem kdysi dělal https://www.ewrc.cz/hledat/?a=1&tag=2487 Podkladů mám neuvěřitelně mnoho, ale čas chybí, snad se toho Martin nebo i někdo další chytí. Pokud máte někdo další zájem takhle zdokumentovat svůj další region, kontaktujte mně, podklady najdeme. smajlík
21. 3. 2021 19:13
0 0
Jak už někdo psal, okruh byl bez retardéru a objezdu domu v Činově, v roce 1990 měl Moos průměr na okruhu 138, tenkrát průměry nikdo nehlídal, byl to nážez
21. 3. 2021 19:49
0 0
Pěkný vzpomínky. Na Činovským okruhu býval nálet jako hrom na špic tam hořely gumy a občas se někdo i kutálel.Dnes z retardérama už to není ono.Stálo se na břehu nad silnicí, dnes lidi vyženou 100 metrů do pole a navíc tam stojí VIP kamiony-už tam spoustu let nechodím. Struhadlo si pamatuju super erzeta. Pak jsem jednou byl někde tuším u Velhartic/poradily nám to místní chasnící v hospodě/to bylo České Safari-pršelo a každé druhé auto potřebovalo v rozbahněném poli pomoc diváků. Dnes něco nemyslitelného-zrušené by to bylo ještě před startem. Ze Šumavy vzpomínek spoustu až na pár ročníků jezdíme na kukandu pravidelně.
21. 3. 2021 19:59
0 0
ARAM: Tak zrovna na špici se na výjedu nad silnicí stojí i po 30 etech pořád stejně a to místo je na dnešní dobu velmi divácky přívětivé - díky bohu, teda spíš klatovským pořadatelům. A ty VIP kamiony jsou na méně zajímavém místě pod špicí. Takže tady bych si zrovna nestěžoval.
21. 3. 2021 21:38
0 0
Jo je to možný už jsem tam nebyl spoustu let na okruhu. Naposledy snad ve slavné éře WRC a to ve vinglu u startu.
21. 3. 2021 22:19
0 0
Pěkný čtení smajlík Nenasdílel by někdo mapky i z jiných ročníků před rokem 1990?
22. 3. 2021 08:30 Upraveno 08:31
0 0
Opravdu krásná práce!smajlík Podobně jsem si digitalizoval ze Šumavy řadu RZ, ale většinu z 90. let. Ty ještě starší, to chce opravdu hodně trpělivosti, nejstarší mám na mapy.cz uloženou Šumavu 1987, ale z tehdejších deseti RZ lze dnes v kompletní délce projet běžným osobním autem už jen čtyři. Okruh Čínov, v článku popsanou Pocinovice – Dlažov, a v pozměněných verzích ještě nedávno používané Myslív – Mileč a Petrovičky – Kroměždice. U zbylých šesti RZ už je vždy část v lepším případě pouze pro pěší.
22. 3. 2021 19:50
0 0
Pěkné super rz to byli. Nevíte jesli se to dá project. Asi některé ne
23. 3. 2021 20:21
0 0
Martine,malá poznámka...,ten vingl ze šoto na asfalt nebyl až před Javorem,jak jsi dal foto,ale bajvoko sto metrů za Klenovou skoro u odbočky na Janovice.Jinak Orlovice ten rok asi nejhorší vložka Šumavy,letecký...,v roce 85 (PMP) se jelo od křižovatky Liščí a to byl jinej nášup,jen velká smůla Smolíků,bylo mi jich hrozně líto,nový VFTS,vzrostlej buk a už jsme letěli je vyprostit,štěstí,že za nimi startovali Chlad-Středa...ten na rozdíl od nás věděl,jak si poradit...,i po těch letech klobouk dolů...
23. 3. 2021 22:54
0 0
Pánové jinak kdo chce do kosy na Čínově, tak letos je poslední šance. Bude se stavět obchvat Klatov a v místě kosy bude kruháč. Více zde: https://zdopravy.cz/rsd-vypsalo-tendr-na-miliardovy-obchvat-klatov-stavet-se-ma-od-podzimu-72951/?utm_source=http://www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.lppartner&dop_ab_variant=null
24. 3. 2021 17:50
0 0
di baiardo: Jseš si jistý? Byl to opravdu tenhle ročník? Podle téhle mapy i podle map z roku 90, kde byla tahle RZ i v detailu, to je jednoznačně ta polňačka, co je tu vyznačena. Pokud se opravdu jelo na Klenovou, jak říkáš, tak to musela být nějaká změna na poslední chvíli a trať neodpívadala mapám.
25. 3. 2021 16:40
0 0
Martine sorry,bylo to 88,teď si uvědomuji,že Jel Jirka Sedlář s deltou...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!