Kudy se jezdilo – Rallye Šumava 1989
Její RZty byly v průběhu času situovány v různých lokacích na poměrně rozsáhlém území od Domažlic po Prachatice.
V tomto článku se podíváme na rok 1989 (24. ročník), kdy byla většina RZet namotána západně od Klatov a celá soutěž měla poměrně kompaktní charakter.
RZ1/6 Boříkovy – Chlístov
RZta se startem nebo cílem v Boříkovech patřila v různých variantách dlouhá léta ke stálicím šumavského harmonogramu. Není se čemu divit, z jezdeckého i diváckého pohledu toho nabízela opravdu hodně a na své si tu přišel snad každý. Je proto velká škoda, že jí od roku 2006 v programu hledáme marně.
V tomto roce byl start za Boříkovy, následovala pasáž na širším asfaltu se středně rychlými zatáčkami (kterou poslední roky využívá pro test před Šumavou Škoda Motorsport) zakončená známou ostrou kosou v Mlázovech. Následuje velmi zajímavá technická pasáž na úzké komunikaci přes Slouhov do Jindřichovic. Zde se trať napojila na širokou silnici, po které se posádky dostali kolem Malonického nádraží, s krátkou a částečně nezpevněnou vsuvkou kolem rybníka, až do Podolí. Zde posádky odbočili na osadu Tržek, kde je čekal vracák z panelové cesty na šotolinu a následná pasáž po velmi úzké komunikaci plná rychlých vlásenek až do cíle před Chlístovem.
(Mapy.cz)
vracák u osady Tržek
tentýž vracák dnes – místo se změnilo k nepoznání
RZ 2/7 Janovice – Strážov
Úvod této RZty, po rychlé široké silnici, kopíruje začátek shakedownu posledních ročníků Šumavy, a to až do pravého odbočení před Týncem. Kousek za ním se v osadě Rozpáralka charakter trati úplně změnil – sjelo se na šotolinovou cestu a následoval téměř 2 kilometrový poměrně zatáčkovitý úsek mezi poli na nezpevněném povrchu. Zakončen byl výjezdem na hlavní, ze které se ale po pár desítkách metrů odbočilo na opět úzkou, tentokrát už však asfaltovou, komunikaci, která posádky dovedla táhlými zatáčkami a rychlými vlásenkami přes vesničku Lehom až do cíle před Strážovem.
(Mapy.cz)
z dnes už zarostlé polní cesty vlevo vyjížděli posádky na asfaltku před Javorem
RZ3/8 Nýrsko – Chodská Lhota
Tato RZ by se dnes dala nazvat “leteckou”. Kromě dvou průjezdů vesnic jsou zde v podstatě jen rovinky s rychlými zatáčkami, vyjma prostřední lesní pasáže, na širokých silnicích. Nebudeme-li počítat okruh, tak se jednalo o jasně nejrychlejší RZtu celé soutěže.
(Mapy.cz)
prostřední pasáž v lese
RZ4/9 Pocinovice – Dlažov
Široká silnice s táhlými zatáčkami přivedla posádky do náročného vracáku do kopce u Běhařova, následovaný poměrně rovinatým úsekem do Libkova, dle dobových materiálů s “děrovaným asfaltem”. Po pravém odbočení v Libkově následovala obtížná pasáž na rozbité a úzké cestě s rychlými zatáčkami, serpentinou a zakončená rychlým sjezdem do Miletic. Tento úsek byl v harmonogramu i v roce 2011 jako součást RZty Libkov-Soustov. V roce 1989 však posádky nezatočili doprava, nýbrž doleva, kde je po pár stovkách metrů čekal cíl.
(Mapy.cz)
vracák u Běhařova
RZ5/14 Okruh Čínov
Tradiční okruhovou zkoušku u Klatov není třeba žádnému fanouškovi rally představovat. Asi v tuzemsku není žádná jiná RZta, která by se ve víceméně stejné podobě jezdila tak dlouho. V této době byla pravděpodobně ještě bez retardérů (možná i bez objezdu domku na návsi v Čínově), neboť vítězný Leo Pavlík v obou průjezdech překonal průměrnou rychlost 125km/h, což je více, než jaké průměrné rychlosti dosahují posádky v novém tisíciletí.
(Mapy.cz)
výjezd z kosy u Klatov, tradičně obsypaný diváky
RZ10/15 Modlín – Kdyně
Serpentiny pod Korábem patří mezi evergreeny Rally Šumava. V této době se však nepřijíždělo pod Koráb z Mezholez – start byl v osadě Modlín a v první půlce RZty na posádky čekal orientačně náročný lesní úsek po asfaltové komunikaci plný dlouhých “protahováků”. Na jeho konci se trať napojila na zmíněnou silnici z Mezholez a po levém odbočení již následoval známý sjezd se serpentinami s cílem pod kdyňským koupalištěm.
(Mapy.cz)
RZ11/16 Nový Klíčov – Tlumačov
Až na dohled Domažlic zavedla posádky RZta se startem na úzké cestě mezi poli na konci obce Nový Klíčov. Po napojení na hlavní silnici čekal posádky náročný sjezd kolem lomu se serpentinami zakončený vracákem. Rychlá pasáž na široké silnici skončila odbočením v Mlýnečku na typicky lesní úsek na úzké komunikaci s nekvalitním asfaltem. Trať nadále stoupala sérií rytmických vlásenek přes Filipovu Horu do nejvyššího bodu RZty, kde se zlomila a na posádky čekal velmi náročný sjezd ze zatáčky do zatáčky s ostrou kosou u Pelech. Za ní ještě pomalejší “esíčko” a pak už na plný plyn až do cíle před Tlumačovem. Zejména lesní úsek mezi Mlýnečkem a Pelechy, charakterem hodně připomínající známou zlínskou RZ Pindula, musel být velmi výživný.
(Mapy.cz)
v lese nad Mlýnečkem
sjezd k vracáku u Pelech – pokračovalo se po silnici dole
RZ12/17 Němčice – Úsilov
První polovina RZty zavedla posádky po rychlé široké silnici s jedním odbočením a jednou serpentinou až před Černíkov. V nedávných letech se objížděl ostrůvek na návsi v Černíkově a pokračovalo se směrem na Mezholezy kolem kempu s koupalištěm. V roce 1989 se však do Mezholez posádky vydali po souběžné vedoucí šotolinové polní cestě technického charakteru. V Mezholezech se trať stáčela zpět na Černíkov. Následovala pasáž, která se pravidelně jezdí v posledních ročnících Rally Šumava – odbočení na “panelku” (je otázka, jestli tam v roce 1989 byla “panelka” nebo další nezpevněný úsek), která končila vracákem v Rudolticích a následoval rychlý úsek se “skokem” do cíle před Úsilovem.
(Mapy.cz)
odbočení před Černíkovem
vracák v Rudolticích
stejné místo o 30 let později
RZ13/18 Mlýnec – Koryta
Tato RZta, zejména úsek mezi Polení a Koryty, se díky blízkosti Klatovům využívá poměrně často, byť nepatří mezi ty zajímavější, přičemž varianta se startem před Mlýncem byla asi nejčastější. V první části na posádky čekaly na sebe plynule navazující rytmické vlásenky na středně široké komunikaci. Po odbočení v Poleni následoval výjezd a sjezd s několika seprentinami zakončený vracákem u Věckovic. A pak už se jelo až do cíle (s výjimkou průjezdu Tětěnic) po široké silnici s mírnými rychlými zatáčkami.
(Mapy.cz)
vlásenky před Mlýncem
Kompletní mapy:
● Mapy.cz
● Google Mapy
Ježíšmarjá to byly doby..