21. 3. 2021 18:55 − 6456× − 0

Ken Block ve škodovce

Americký showman ukončil spolupráci se značkou Ford a po dvanácti letech se posadil za volant speciálu jiného výrobce.

Rally in the 100 Acre Wood je Blockovou nejoblíbenější soutěží a také je se sedmi vítězstvími jejím rekordmanem. Chybět na startu nemohl ani letos a z českého pohledu došlo na velmi zajímavé spojení se škodovkou. S Fabií R5+, která má dle amerických pravidel Open zvýšený výkon a upravené zadní křídlo, vloni několik vítězství vybojoval pozdější mistr Barry McKenna. Letošní sezónu ale odstartoval s Fiestou R5 a do Missouri už přivezl opravdovou chuťovku. Stroj, který na americké půdě zažil premiéru. Fiestu WRC současné generace. Nebylo by to ale auto do amerického mistrovství, aby nemělo oproti mezinárodní homologaci nějakou specialitu. V tomto případě se jedná o dvoulitrový motor. A těch změn možná bude muset McKennův vůz doznat více, neboť použité aerodynamické prvky úplně nevyhovují americkým pravidlům mistrovství ARA. Tuto a následující soutěž tak absolvuje v podmínce a o získané body může následně u zeleného stolu přijít.

Blocka body do mistrovství, kterého se neúčastní, moc nevzrušují. Pro něho hrají hlavní roli dva faktory. Pořádně se pobavit a třeba si za vhodných okolností připsat další rekordní triumf na Rally in the 100 Acre Wood. A když už byl mistrovský speciál k dispozici, byla by škoda ho nevyužít. Po dlouhých letech vloni skončila americká nadvláda značky Subaru. Ve Vermont SportsCar se tak přes zimu museli snažit ještě více než obvykle. Hned úvodní Sno*Drift Rally jim ale přinesla maximální úspěch. Travis Pastrana dovezl jedno WRX STI k vítězství a Brandon Semenuk s tím druhým obsadil příčku hned za ním. Druhá soutěž sezóny přichystala kromě McKennova nového speciálu a Blockova startu ještě další zajímavosti. Jednou z nich byl rekordní počet startujících vozů kategorie R5 a z ní vycházejících derivátů. Vedle mistrovské škodovky odstartovala ještě sedmička dalších vozů. Kromě Hyundaie i20 R5 Endy McCormacka šlo o samé Fiesty R5. Jedna z nich však zůstala s poruchou ECU stát už na první zkoušce. Joseph Burke tak kvůli technické závadě nedokončil ani druhý letošní podnik. Nejrychlejší Fiestu R5 v prvním testu 100AW pilotoval Ryan Booth, ale do cíle druhé zkoušky už stejně jako Paul Rowley s další Fiestou nedorazil.

Po Boothově odstoupení pátou příčku, která ze svého majitele udělala nejlepšího ze zbytku světa za nedostižnou čtveřicí, převzal Jeff Seehorn se Subaru. Ten si ji pohlídal až do cíle. Při pohledu na časy, jaké Booth zajížděl při sobotním restartu, mu však muselo být jasné, že s ním by to měl v boji o páté místo velmi, velmi těžké. Prvním lídrem rally na tradičně velmi rychlých šotolinových cestách, které byly letos vzhledem k dešťům panujícím v oblasti před startem soutěže protkány nezvykle hlubokými vodními brody, se stal Block. O vedení sice po RZ 3 přišel, ale v servisní přestávce už mechaniky zahrnul spoustou požadavků, jak upravit nastavení Fabie. V podvečerní páteční sekci si ale Block moc jízdu neužil, když místy jeho vůz jel pouze s pohonem přední nápravy. S dvacetivteřinovým mankem se tak propadnul na konec první čtveřice. Na třetí místo se v závěru dne dostal Semenuk. McKenna se ujal po třetím testu vedení, ale i díky zhasnutému motoru v předposlední zkoušce nakonec svůj náskok nenavýšil tak, jak by si asi sám přál. Pastrana za ním před druhou etapou zaostával o 12,2 sekundy a těšil se z lepší startovní pozice.

Lídr Subaru Motorsport USA v sobotu hned ráno vyhrál úvodní test a soupeřův náskok snížil pod deset sekund. Druhá zkouška už McKennovi sednula daleko lépe a rázem byl jeho náskok pro změnu dvojnásobný. Defekt na třetí zkoušce úvodní sobotní sekce ovšem pilota Fordu Fiesta WRC odsoudil k propadu na čtvrté místo. Ztráta více než dvou a čtvrt minuty mu moc nadějí na vítězství nedávala. Do karet mu hrálo jedině to, že Semenuk v druhé sobotní zkoušce chyboval a k dobru na Ira měl jen třičtvrtě minuty. I druhou etapu rozjel nejrychleji Block, ale stejně jako McKenna doplatil na defekt v RZ 9. Na druhém místě tak za novým lídrem Pastranou zaostával o 42,1 sekundy. Chyba a další defekt hned v následujícím testu americkému jezdci ve Fabii R5+ znemožnily začít s finálním útokem. Takhle mu na něj zbyly pouze čtyři poslední zkoušky. Block na nich ždímal ze škodovky maximum, RZ 12 vyhrál, ale nakonec se musel smířit s druhým místem. I tak ale výraznou měrou přispěl ke sportovní hodnotě soutěže a jeho účast v dalších podnicích by šampionátu výrazně pomohla. Pastrana během víkendu nesesbíral nejvíce nejrychlejších časů, nakonec zvítězil stejně jako Block ve třech zkouškách. Na rozdíl od něj a hlavně od největšího favorita McKenny se ale vyvaroval defektům a tak mu druhý triumf této sezóny už neuniknul. Pilot Subaru zůstává neporažený a je na tom tak výrazně lépe než vloni, kdy v prvních dvou podnicích nezískal ani bod. Trochu se zatím trápí McKenna, kterému ani pořízení nejsilnější dostupné techniky WRC nepomohlo k vítězství. Stejně jako před měsícem ale vlastně doplatil na gumy. Tehdy to byla špatná volba obutí, tentokrát jeho nekvalita. Rychlost ale irskému jezdci nechyběla, v závěru ze svého manka smazal více než minutu. Stejně jako na Sno*Drift Rally to ale stačilo jen na třetí příčku.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!