25. 3. 2021 17:49 − 3343× − 2

Přírůstek Toyoty do japonského mistrovství

Zbrusu nové speciály Toyota GR Yaris vstoupily do bojů v nejvyšší kategorii japonského mistrovství.

Tomu dlouhá léta vládnou dvě značky, které už dnes lze označit za legendy produkčních vozů. Tedy Subaru a Mitsubishi. Zejména v případě značky se třemi diamanty ve znaku už jde ale mluvit o legendě dožívající. Poslední roky ji v horních patrech výsledkových listin japonských rally udržoval desetinásobný mistr Fumio Nutahara a ten se pro letošek rozhodnul pro změnu. Úvodní soutěž vynechal a v dílnách už připravuje horkou novinku od značky Toyota. V hlavní kategorii JN-1 se tak během Shinshiro Rally 2021 neobjevil ani jeden Lancer. Místo toho tam už odstartovala trojice nových Toyot GR Yaris, tedy vozů, jaký připravuje právě i Nutahara. Bohužel ani jeden ze dvou speciálů startujících pod hlavičkou Toyota Gazoo Racing cíl nespatřil. Vozy postavené podle tamních pravidel vycházejících principiálně z techniky produkčních čtyřkolek a osazené tříválcovým motorem o objemu 1,6 litru kvůli technickým problémům skončily už během prvních tří zkoušek. Ač se oproti vozům Subaru a Mitsubishi musí Toyoty spolehnout na menší a slabší motor, jejich menší rozměry a lepší ovladatelnost slibují na technických japonských tratích zmírnění tohoto handicapu.

V prefektuře Aichi, kde se na podzim má odehrát i finále mistrovství světa, se objevila i dvojice speciálů Rally2. Vzhledem ke striktně nastaveným japonským pravidlům ale jejich tamní provoz není zrovna jednoduchý a rozrůstání této smečky do budoucna není příliš reálné. Osamu Fukunaga a Hiroshi Yanagisawa ve škodovkách ale platili za hlavní soupeře trojice rychlých Subaru. Fukunaga se dokonce hned v první zkoušce dostal do čela rally, ale v závěru první etapy o něj kvůli defektu přišel a spadnul až na páté místo. Nejrychleji se ale s tratí RZ 4 popasoval druhý pilot Fabie R5 a den zakončil jako druhý nejrychlejší. Etapový triumf nakonec vybojoval Takuma Kamada se Subaru WRX STI. Druhý den posádky překvapil neustávající silný déšť, který ale Kamadovi nikterak nezabránil v dalším nejrychlejším času a navýšení vedení. V druhé nedělní zkoušce už to pilot Subaru s rychlostí trochu přehnal a po havárii putoval se zraněními do nemocnice. Organizátoři se rozhodli opakované průjezdy ranními úseky zrušit a soutěž tím předčasně skončila.

Už ráno se z provizorního pódia poroučel Yanagisawa a soutěž nakonec dokončil jako čtvrtý. Ve finále dopadnul lépe jeho značkový kolega Fukunaga, který vyhrál poslední odjetý test a svou Fabii R5 posunul na konečné třetí místo. Double v první soutěži sezóny, která tento post převzala po zrušené International Rally of Tsumagoi, vybojovala rodina Araiů. Už první etapu zakončil na vyšší příčce starší a zkušenější Toshihiro. Jeho syn Hiroki mu nestačil ani v náročných podmínkách druhé etapy a musel se spokojit s druhým místem. Oba dva samozřejmě pilotovali techniku, které je Toshihiro věrný už od devadesátých let minulého století. Až další soutěže ukážou, zda se Araiům podaří odvrátit útoky nastupující Toyoty. V Shinshiro Rally si značka Toyota připsala triumf alespoň v kategorii JN-2 určené dvoukolkám. Někdejší pilot Formule 1 Heikki Kovalainen v Japonsku závodí už dlouhou dobu a v úvodní letošní rally měl proti sobě silného soupeře v osobě Hironaa Ishiiho v Lexusu RC F. Fin za volantem Toyoty GT86 CS-R3 ale díky Japoncovým problémům v první nedělní zkoušce nakonec triumf v JN-2 a páté místo absolutně přeci jen získal.

Komentářů celkem: 2
25. 3. 2021 21:12
1 0
Jinej svet!smajlík
25. 3. 2021 22:40
0 0
Ale,že i tam jezdí Fábky jsem nečekal...smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!