Sladkokyselá příchuť Valašské rally

Tým Orsák Rallysport se soustředí především na seriál mistrovství Evropy, ale nechyběl ani při zahájení domácí sezony.

Při Valašské rally nasadil tři mladé nadějné jezdce. S Fordem Fiestou Rally2 startoval Erik Cais, za volanty Fiesty Rally4 usedli Ir William Creighton a Daniel Polášek. Trojice juniorů dojela úspěšně až do cíle. Zdravotně indisponovaný Cais odsadil 5. místo v celkové klasifikaci, Creighton skončil těsně druhý ve třídě RC4 a Polášek bral navzdory havárii na RZ 6 stříbro ve třídě 6.

Posádka Erik Cais – Jindřiška Žáková zahájila soutěžní sezonu v Itálii a start ve Valašském Meziříčí byl dalším přípravným krokem k opožděnému evropskému šampionátu. 21letý fryštácký mladík se však stále potýkal s následky prodělaného koronavirového onemocnění a jeho výkon tím byl negativně ovlivněn. Erik šel po absolvování první etapy okamžitě na hotel, vzal si léky a druhý den mu bylo líp. To dokazovaly i výsledky nedělní často soutěže. Erik Cais zajel na obou závěrečných vložkách časy v první trojce a probojoval se až na pátou příčku absolutní klasifikace. V rámci druhé etapy patřila posádce Yacco ACCR týmu v rámci mistrovství ČR bronzové umístění.

K dalším plánovaným startům Erika řekl šéf týmu Jaroslav Orsák: „Erik se minulý týden ve středu a ve čtvrtek podrobil komplexnímu lékařskému vyšetření v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně. Výsledky prokázaly zdravotní problémy související s těžším post-covidovým syndromem. Podstoupí 14denní injekční terapii a musí dodržet klidový režim. Důrazně byl Erikovi lékařem zakázán start na Rally SanRemo a nedoporučen start na MS v Chorvatsku. Zdraví Erika je pro nás na prvním místě a rozhodnutí lékaře budeme plně respektovat. Pokud rekonvalescence bude bez komplikací, tak dalším startem by podle plánu byla šotolinová Rally Azory. “

Miroslav Cais dodává: „Rád bych se vyjádřil k tomu, proč jsme Erika nechali jet. Víte, tito kluci, kteří jezdí sjezdy horských kol, mají práh bolesti posunutý prostě jinde a v sobě zakořeněnou obrovskou bojovnost. Přijde mi, že ostatní sporty jsou proti DH (Down Hill) v podstatě salónní záležitostí. Samozřejmě jsme po 2. RZ tuto možnost s Erikem probírali, ale on rezolutně odmítl vzdát závod. Sami jste viděli, že druhý den se cítil lépe. A ve druhé etapě dojel celkově na 4. místě a třetí v českém mistráku. Dnes už s odstupem času všichni víme, že jsme měli přerušit závod. Je to pro nás ponaučení. Rádi bychom všichni z týmu apelovali na všechny lidi, ať se chrání, protože Covid-19 opravdu není žádná chřipečka. Sami teď vidíme, co dokáže udělat se zdravým mladým trénovaným sportovcem.“

V týmu Orsák Rallysport hostoval účastník letošního JWRC William Creighton, který využil Valašskou rally k přípravě na soutěž mistrovství světa v Chorvatsku. Posádka Creighton – Regan předvedla za volantem Fiesty Rally4 velmi vyrovnaný výkon a celou soutěž patřila k nejrychlejším s vozy s jednou poháněnou nápravou. Nakonec jim k vítězství v nabité třídě RC4 chybělo pouhých 5 sekund. „V České republice jsem byl poprvé a moc se mi tady líbilo,“ usmíval se irský talentovaný mladík. „Startovalo množství vozů Rally2 a Rally4 a panovala velká konkurence. Od startu až do cíle jsem sváděl skvělý souboj s René Dohnalem. Tratě byly náročné, střídaly se úzké rychlé sekce s technickými úseky. Nejnáročnější byla RZ Poličná, kde to extrémně klouzalo, a nebyl žádný prostor pro chyby. Připadal jsem si jako doma v Irsku!“

„Start na Valašské rally pro mě byl velmi dobrou přípravou před Rally Croatia. Především jsem se sžil s Fiestou Rally4 a nasbíral spoustu cenných zkušeností. I když tratě nejsou úplně stejné jako v Chorvatsku, byla to skvělá příležitost zahájit sezonu. Spolupráce s týmem Orsák Rallysport byla výborná. Jaroslav, Filip i všichni mechanici jsou opravdovými profesionály a cítil jsem se v týmu jako doma. Musím poděkovat i Erikovi Caisovi a Danovi Poláškovi za přivítání v týmu a pomoc při výměně defektu během seznamovacích jízd. Celá rally byla výborně zorganizovaná a doufám, že se budoucnu na české tratě vrátím.“

Daniel Polášek, který letos absolvuje juniorský evropský šampionát, si Fiestu Rally4 osahal už při premiéře v Rakousku. Díky tomu byl slušně rozjetý a sobotní etapa mu vyšla perfektně. 21letý mladík vedl třídu 6 a celkově se držel těsně za hranicí první dvacítky. Druhý den všal přišla chyba na obávaném lesním úseku RZ Poličná a několikaminutová ztráta. „Na startu vložky jsme museli čekat a vychladly nám gumy,“ vysvětluje Polášek. „Na cestě bylo plno štěrku, na kterém jsme uklouzli a skončili v příkopě. Fiestu se nám podařilo vytáhnout, ale měla silně poškozený předek a ztratila výkon. Následující RZ Bystřičku jsme absolvovali bez turba, celkem jsme ztratili asi 4 minuty, ale naštěstí jsme dojeli až do servisu. Mechanici týmu Orsák Rallysport dokázali během 30 minut vyměnit nárazník, chladič i intercooler a auto bylo opět v pořádku.“

„Z fiesty jsem nadšený. Je rychlá a funguje naprosto spolehlivě. Zatím ještě stále sbíráme data a zkušenosti. Byl jsem zvyklý na auto s atmosférickým motorem a musel jsem změnit svůj jezdecký styl. Už se těšíme na další start, kterým by měla být po přesunutí Kopné úvodní soutěž polského mistrovství ve Swidnici.“

„Musím poděkovat všem pořadatelům Valašské rally, že dokázali i v těchto těžkých dobách uspořádat plnohodnotnou soutěž,“ vzal si na závěr slovo Jaroslav Orsák. „Všichni účastníci rally se chovali zodpovědně a dokázali, že pokud budeme táhnout za jeden provaz, můžeme dál závodit.“

Komentářů celkem: 19
6. 4. 2021 06:27
1 0
Brzké uzdravení. Mám osobní, docela těžkou zkušenost a sranda to není. 2 měsíce jsem se dával do pořádku. Držím palce.
6. 4. 2021 12:11
1 0
To okázalé poukazování na zkušenost s downhillem už mě přestává bavit...
6. 4. 2021 12:41
1 0
gldn.wrt: Tak to už k němu v TZ tak nějak patří asi tak jako dříve u jeho šéfa "Jarin z Poteča" smajlík
6. 4. 2021 12:50
0 0
Hlavně brzké uzdravení, ten "koronasráč" s náma umí zamávat, až to pěkné není...
6. 4. 2021 13:09
0 0
Původně napsal standak
gldn.wrt: Tak to už k němu v TZ tak nějak patří asi tak jako dříve u jeho šéfa "Jarin z Poteča" smajlík
Toho jsem si všiml. Součást jeho PR smajlík Výsledky hovoří jasně bez takových okolků. A to jsem byl zvědav jak zajede ve světě. Přeji rychlý návrat do formy smajlík
6. 4. 2021 13:40
2 1
Valaška ukázala, že tu máme výborné mladé kluky v R5. Každý s určitým druhem handicapu (od zdravotního, přes nové spolujezdce až po „nováčkovské daně“) tam svedli hodně vyrovnané souboje. Chápu, že ambice jsou asi větší, ale účast v národním šampionátu by myslím v téhle rané fázi Erikovo závodění byla přirozená. Proto je škoda, že z konfrontace s tou domácí špičkou nám bude i nadále unikat.
6. 4. 2021 13:43
1 0
Myslím že Erik v nějakém videu či rozhovoru citoval M. Prokopa s tím že ježdění u nás by ho nikam neposunulo. Jede se tady jen asfalt a on chce jezdit šotolinu a učit se na zahraničních tratích.
6. 4. 2021 13:59
2 0
Každý jezdec říkal, že základ bylo sbírat zkušenosti venku. Viz třeba videonovinky s Romanem Krestou. Mně to i přijde dost logické.
6. 4. 2021 14:10
1 1
Chápu, že ježdění v CZ dokola nevede k progresu, ale Erik v CZ neodjel s R5 ani sezónu. (snad jen dva závody) Sám dokonce ve videonovinkách zdůrazňoval, že jezdí teprve třetím rokem (celkově). Tady myslím žádná degenerace nehrozila. Jen jsem zalitoval, že ho že ho neuvidíme proti CZ špičce, což by bylo jistě zajímavý a - jak se ukázalo - hodně vyrovnaný.
6. 4. 2021 15:09
1 0
Původně napsal Monte Christo
Valaška ukázala, že tu máme výborné mladé kluky v R5. Každý s určitým druhem handicapu (od zdravotního, přes nové spolujezdce až po „nováčkovské daně“) tam svedli hodně vyrovnané souboje. Chápu, že ambice jsou asi větší, ale účast v národním šampionátu by myslím v téhle rané fázi Erikovo závodění byla přirozená. Proto je škoda, že z konfrontace s tou domácí špičkou nám bude i nadále unikat.
Škoda to určitě je. ale nemyslím si že cz šampionat by mu dal tolik zkušeností do světa. A proč tím marnit čas když jsou ambice trochu jiné.
6. 4. 2021 15:24
1 0
Původně napsal Monte Christo
Chápu, že ježdění v CZ dokola nevede k progresu, ale Erik v CZ neodjel s R5 ani sezónu. (snad jen dva závody) Sám dokonce ve videonovinkách zdůrazňoval, že jezdí teprve třetím rokem (celkově). Tady myslím žádná degenerace nehrozila. Jen jsem zalitoval, že ho že ho neuvidíme proti CZ špičce, což by bylo jistě zajímavý a - jak se ukázalo - hodně vyrovnaný.
Ano odjel “jen” dva zavody MCR s R5, ale pro uplnost bych dodal, ze loni to byl jeden ze tri. A letos zatim jeden z jednoho.smajlík
6. 4. 2021 15:42
1 0
Svet je nekde jinde, viz Grjazin, Huttunen. Sordo na Barumce sice vyhorel, ale to asi bylo spis pristupem managementu.
6. 4. 2021 16:37
Upraveno 16:39
1 1
Ono je to taky otázka kdo co může zaplatit. Z 31 startů do 2020 měl 10 doma. Výsledky s Peugeotem (když dojel) nic moc. 11 rally s Fordem ukázalo vzestupný trend. 10 rally 2020 s Rally 2 pak zase pochopitelné rozkoukávání - čtyřkolka, zahraničí atd. A v tomhle bláznivém roce najel 1 455 ostrých kilometrů, z toho asfalt v zahraničí 883 (+158 bohemka) šoto 414. Prokop odjel doma 4 sezony, Kresta vlastně ještě více a speciálně u Prokopa byl progres do světa umožněn hlavně financema, aniž bych chtěl snižovat jeho nasazení a talent. Nepřipadá mi jako nějaká újma na asfaltových zkušenostech odjet nějakou sezonu doma, tj. cca 1 200 asfaltových kilometrů. O financích nemluvě. Myslím, že by mu to doma nemohlo uškodit, ale zvolili prostě jinou cestu. Doufám, že budou mít pravdu. Ať se daří!
6. 4. 2021 21:02
Upraveno 21:06
2 1
Původně napsal Monte Christo
Chápu, že ježdění v CZ dokola nevede k progresu, ale Erik v CZ neodjel s R5 ani sezónu. (snad jen dva závody) Sám dokonce ve videonovinkách zdůrazňoval, že jezdí teprve třetím rokem (celkově). Tady myslím žádná degenerace nehrozila. Jen jsem zalitoval, že ho že ho neuvidíme proti CZ špičce, což by bylo jistě zajímavý a - jak se ukázalo - hodně vyrovnaný.
Erik ma postaveny program tak, aby jezdecky rostl. Plus je jeho program dany i tim, ze je reprezentanem Autoklubu. V cesku by mel letos absolvovat 3 ze 7 zavodu sampionatu. Ceske souteze jiste maji svou kvalitu. Jen nejsou uplne idealni pro ziskavani navyku, ktere se pak daji zurocit treba v ERC nebo WRC. Ale to uz je asi jine temasmajlík
6. 4. 2021 21:38
1 2
Tak nevím, jestli to není nějaká pověra s těma návykama. Jaký návyky nelze v ČR získat? Ony ty návyky jsou specifická věc, takovej malej Rova získával návyky ledaskde a taky ho to nijak nepoznamenalo smajlík. No teda spíš jo smajlík.Tady se bavíme o jezdeckém růstu na relativním počátku, ne o útocích na tituly. A o asfaltu. Trochu uštěpačně bych mohl poznamenat, že takové Dolomity nebo Kipard, cca 55 km na asfaltu, to jezdcovy návyky jistě nakopne. Jasně, vloni to bylo celé zblázněné, jenom mě prostě přijde poněkud přitažený za vlasy ten probleskující názor, že jezdit doma nemá valného smyslu resp. že získávat návyky venku je jaxi přínosnější. Trochu mě taky překvapuje, že Autoklub po jeho managementu nechce účast v MR. Minimálně proto, aby takovou pozici obhájil proti jiným potenciálním reprezentantům. Ale to už je asi jiné temasmajlík. V každém případě mu přejme, ať se daří!
7. 4. 2021 00:18
0 1
Já zas považuju za pověru že je potřeba rozkoukávat se kolem komína A čekat, kdoví na co.
Doma má odježděny 2 sezony s dvoukolkou.
Když může jezdit ERC, byl by blázen aby ho nejezdil.
Kalle Rovanpera se účastnil lotyšského šampionátu někdy do 17 let, kdy ho pak už kombinoval s italskými asfalty. Od 19 jezdí s WRC. Takže nevím, kam jsi tím mířil.
7. 4. 2021 07:53
1 0
A napadlo někoho, že to že nejede tak úplně u nás může být i sponzorem ? Ono Yacco se asi tak úplně nepotřebuje prezentovat u nás
7. 4. 2021 09:39
Upraveno 09:46
0 0
Napadlo a Jasně, že to má spoustu dalších jiných rozměrů. Např. absence šoto v ČR, zvykání si na různé kultury a typy organizací, schopnost najít příslušné partnery, jiný typ publicity, různé druhy asfaltu, poměřování se s širším spektrem pilotů, budování sociálního kapitálu atp. atd. Dovolil jsem si jenom zapolemizovat s úvahou, že je třeba na počátku kariéry vyjíždět ven, aby se jezdec učil a vyvíjel smajlík. Ať se daří!
7. 4. 2021 10:46
1 0
Tak Erik má ambice na svět a někde v koutku duše asi jako každý závodník touží být tovární jezdec. Orsák tým si dělá reklamu protože rentabilnější je pronajímat vozy na svět než u nás že jo. Good luck. Těším se na to co dokážou.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!