10. 4. 2021 20:55 − 3915× − 0

Teemu Suninen zpátky ve voze Rally2

Finský pilot na letošek nesehnal dostatek peněz, aby mohl celý rok usedat za volant továrního Fordu Fiesta WRC.

Naštěstí pro něho se britská stáj účastní kromě hlavní kategorie i seriálu WRC2 určeného týmům s vozy Rally2. Suninen tak nemusí vynechávat následující Croatia Rally a zkušenosti s novou soutěží v kalendáři bude získávat alespoň s tímto slabším speciálem. Za volant Fordu Fiesta Rally2 se vrací po dvou letech. Tehdy s ním startoval v rámci testování na Shell Helix Rally Estonia. Vloni se pak se starší evolucí Fiesty svezl na lokální soutěži, rovněž v Estonsku. Před čtyřmi lety však starty ve WRC2 v barvách M-Sportu byly jeho hlavní prioritou a v konečném pořadí dosáhnul na třetí příčku. O jednu pozici si tak pohoršil oproti předešlému roku za volantem Škody Fabia R5. Finovy zkušenosti s vozy této kategorie jsou už staršího data, jeho chorvatský týmový kolega na tom je ale podstatně hůře.

Tom Kristensson se vloni stal juniorským mistrem světa a jako odměnu dostal speciál Fiesta Rally2. Následoval maraton vyjednávání se sponzory a na jeho konci sladká odměna v podobě zařazení do oficiálního týmu M-Sportu pro WRC2, ve kterém kromě Chorvatska ještě vyrazí do Portugalska, Estonska, Finska, Belgie, Španělska a Japonska. Na rozjezd sezóny si švédský pilot užije první ostré zkušenosti se čtyřkolkou. Nejedná se ale o Ford kategorie Rally2, nýbrž o slabší Fiestu Rally3, kterou prožene v Sanremu. M-Sport se zatím drží v hodnocení týmů na třetím místě, když se na Arctic Rally Finland o body postarali Adrien Fourmaux a Martin Prokop. Francouze v Chorvatsku čekají milejší povinnosti než boj o body do WRC2. Usedne totiž v soutěži mistrovství světa poprvé za volant královského speciálu WRC. Český pilot si mezitím bude dávat pauzu, než naskočí zpátky do seriálu při některé z následujících šotolinových soutěží.

Ani jeden vůz nevyšle do bojů Hyundai, který zatím své skóre v týmovém hodnocení vůbec neotevřel. Oliver Solberg absolvoval Monte Carlo mimo hodnocení WRC2 a jeho norský týmový kolega Ole Christian Veiby ve Finsku sbíral body pouze do klasifikace jezdců. V Chorvatsku se na startu neobjeví ani jeden ze Seveřanů, kteří se v poslední době věnovali testování zbrusu nového Hyundaie i20 N Rally2. Po testech na zasněženém severu se tým přesunul na horkou sardinskou půdu a další testy je čekají v dohledné době. Stáj korejské značky na novou techniku hodně spoléhá a patrně až po její homologaci se v pořádné míře zapojí do bojů ve WRC2. O hodnocení týmů zatím neprojevil zájem ani francouzský Citroën, Eric Camilli a Sean Johnston s C3 Rally2 sbírali na zimních soutěžích body jen do klasifikace jezdců. Teď ale na scénu vstupuje nejsilnější zbraň Francouzů. Úřadující šampión WRC2 Mads Ostberg. Jak je u Nora zvykem, přes zimu vyměnil přípravce vozu a letos se do bojů pustí ve spojení s maďarským týmem Tagai Racing Technology. První sžívání s novou stájí nedopadlo zrovna šťastně, rumunskou TESS Rally Brasov Ostberg kvůli poruše motoru nedokončil. Na úvodním podniku maďarského mistrovství si víkend před chorvatskou rally snad povede lépe. Na jihu Evropy už nebude prostor pro chyby, pokusů je sedm a šest z nich se počítá. Navíc konkurence ve WRC2 je letos silnější než kdy předtím.

Hlavně díky účasti dalšího velmi rychlého Nora Andrease Mikkelsena. Někdejší tovární pilot Volkswagenu nebo Hyundaie sice bere svou účast v seriálu jako odrazový můstek zpátky do kokpitu továrního speciálu královské kategorie, ale to ani náhodou nesnižuje jeho ambice stát se mistrem. Do boje vykročil parádně, monackým vítězstvím. Za polárním kruhem sice nestačil domácímu Esapekkovi Lappimu, ale to ho zase nemusí tolik vzrušovat. Finův další program visí ve hvězdách a účast v šesti počítaných soutěžích je pro něho zatím hodně vzdáleným cílem. V Croatia Rally si norský pilot Škody Fabia Rally2 evo bude muset hlídat hlavně svého krajana v Citroënu a také vždy rychlého Rusa. Nikolay Gryazin na finském sněhu dojel do cíle hned za Mikkelsenem a mezi touto soutěží a tou chorvatskou dokázal pilot Volkswagenu Polo GTI R5 porazit českou špičku na Valašské Rally. Ještě jedna asfaltová soutěž jej před asfaltovým Chorvatskem čeká. Příští víkend se má zúčastnit úvodní rally maďarského mistrovství, kde znovu narazí na hlavního rivala z Valašky Jana Kopeckého. Kromě toho tam bude moct porovnat síly s přímým konkurentem z WRC2 Ostbergem.

Chorvatský duel Mikkelsena s Gryazinem bude hrát podstatnou roli i v hodnocení týmů. Rusův tým Movisport SRL dokázal s konkurenčním Toksport WRT ve Finsku srovnat krok. Nejpodstatněji se o to ale zasloužil vítězný Lappi. Toho teď v italské stáji k dispozici mít nebudou a namísto něho s druhým vozem (Škoda Fabia Rally2 evo) odstartuje podstatně slabší Enrico Brazzoli. Toksport WRT bude mít v druhém voze silnějšího jezdce, úřadujícího vicemistra WRC3 Marca Bulaciu. Tedy v případě, že už si Bolivijec vyřešil vízum a nebude muset ostudně zrušit svůj start na poslední chvíli jako v případě Arctic Rally Finland.

Svůj start musel v týdnu zrušit i Chris Ingram. Ale nešlo o nic zásadního, účast v Rally Sanremo měla mít význam jen v otestování vozu. A když se místo toho vyskytla příležitost důkladného testu ve Francii, bylo rozhodnuto. Podstatná je úplně jiná informace, mistr Evropy 2019 po roční pauze dokázal zajistit pořádný, a navíc hned dvouletý program. Se spolujezdcem Rossem Whittockem a Škodou Fabia Rally2 evo belgické stáje SXM Competition se objeví počínaje Chorvatskem na šesti podnicích WRC3. Konkurentů budou mít na jihu Evropy Britové dost, celkem čtrnáct dalších dvojic ve vozech Rally2 se utká o body do hodnocení seriálu. Stejně jako Ingram tam svou letošní sezónu odstartuje další evropský šampión Kajetan Kajetanowicz, který bude pilotovat Škodu Fabia Rally2 evo jako vloni. Ve WRC3 se letos prezentuje i Paraguayec Fabrizio Zaldivar, kterému čte noty velezkušený Carlos del Barrio. Jejich první start s Fabií Rally2 evo připravovanou v Toksportu ve Finsku nedopadnul zrovna slavně, po restartu se v neděli dokázali dostat jen na třináctou příčku.

Odložený start jejich národního mistrovství přivábil na start chorvatské rally, kam to mají vcelku blízko, několik rakouských posádek. Od Johannese Keferböcka a Kevina Raitha asi nejde očekávat žádné zázraky, ale piloti Fordů Fiesta Rally2 Hermann Neubauer a Niki Mayr-Melnhof mohou špičce WRC3 pořádně zamotat hlavu. Do seriálu, ve kterém ještě v roce 2018 působil (pozn. tehdy to ještě bylo jednotné mistrovství WRC2), se vrací Hiroki Arai. Do tovární sestavy Toyoty se mladý Japonec nedostal a v roce 2019 to s Citroënem C3 R5 dost neslavně zkoušel v mistrovství Evropy. Na letošek mu ve stáji Manfreda Stohla připravili na čtyři soutěže WRC3 speciál Ford Fiesta Rally2. Na rozjezd se Arai zúčastní Rally Sanremo a o dva týdny později už hodlá bojovat zpátky ve světovém seriálu. Croatia Rally je asfaltovým podnikem a na tomto povrchu nikdy nelze podceňovat Francouze. Obzvlášť, když startují s Citroëny C3 Rally2, které jsou na zpevněném povrchu vždy hodně rychlé. Nicolas Ciamin bude určitě chtít vylepšit třetí příčku z Monte Carla a jeho krajan Yohan Rossel? Ten se asi spokojí s obhajobou monackého výsledku. Vždyť tam v lednu veškerou konkurenci ve WRC3 porazil.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!