11. 4. 2021 19:59 − 1532× − 0

Bude španělský šampionát super?

Španělsko až do loňska patřilo do nepočetné skupiny zemí, které nemají jen jeden národní šampionát.

Stejně jako třeba v sousední Francii se i na Pyrenejském poloostrově posádky střetávaly buď na čistě asfaltovém nebo naopak šotolinovém šampionátu. Ten asfaltový měl dlouhou tradici a pravidelně byl velmi dobře obsazený. Tamní federace se však rozhodla tuto dualitu zrušit a před dvěma roky vzniknul superšampionát. Do jeho kalendáře byly zařazeny vybrané soutěže z obou mistrovství. Po dvou zkušebních letech, kdy existoval paralelně s oběma hlavními šampionáty, se z něj letos stalo jediné španělské mistrovství. Od teď budou mít Španělé každoročně místo dvou mistrů jen jednoho. Komu by snad jeden nebo druhý povrch příliš nevoněl, může se utkat jen na svém oblíbeném „písečku“. Za své snažení už ale nebude odměněn titulem, pouze se stane vítězem trofeje.

Při tvorbě „superkalendáře“ se Španělé hodně rozvášnili a do jeho finální podoby narvali hned třináct soutěží. Jeho účastníci si na začátku roku musí zvolit desítku soutěží, kterých se zúčastní. Do konečných výsledků se jim započte osm nejlepších výsledků, pět z asfaltových rally a tři ze šotolinových. Povinně se pak všichni, kteří budou chtít vidět své jméno v konečném hodnocení šampionátu, budou muset zúčastnit prosincové Rallyshow de Madrid. Stejně jako vloni půjde čistě o exhibiční závod, kde se nebudou už rozdělovat žádné body. Účast je však povinná a těžko říct, jakou omluvenku si budou muset posádky sehnat, aby se této akci vyhnuly. Trochu se v současné době nabízí pozitivní test na koronavirus…

Když už je řeč o pandemii, pořadatelům úvodního klání se povedl husarský kousek. Svou rally dokázali za zpřísněných epidemiologických pravidel uspořádat, a to i s regulovanou účastí diváků. Odměnou jim bylo 114 vozů na startovní rampě v Córdobě. Úřadující španělský mistr Pepe López titul neobhajuje a jeho místo v Citroën Rally Teamu zaujal předloňský juniorský mistr světa Jan Solans. Aby navázal na úspěchy svého předchůdce, bude se muset hlavně vypořádat s dvojicí silných soupeřů, kteří už trápili i Lópeze. José Antonio Suárez pokračuje v barvách Recalvi Teamu i letos se Škodou Fabia Rally2 evo. Iván Ares jako správně loajální pilot už pátým rokem hájí barvy korejské značky Hyundai. Pod hlavičkou Hyundai Motor Espaňa jej bude jako obvykle doplňovat Surhayen Pernía. V neposlední řadě nechybí ve startovním poli ani Suzuki Motor Ibérica. Suzuki Swift R4LLY S této stáje by letos měly být k vidění na evropské půdě, ale Javier Pardo s Joanem Vinyesem nechyběli ani na startu Rallye Sierra Morena. Za účelem testování před Croatia Rally do Španělska dorazil Fabrizio Zaldivar, ale po vyloženě nepovedené páteční etapě skončil až sedmý.

V soutěži o nejhorší rozjezd sezóny letos vyhrál Ares. Hyundai i20 R5 s poškozenou nápravou musel odstavit už v úvodní zkoušce. Pro nemoc se nakonec svezl pouze v shakedownu pilot Škody Fabia Rally2 evo Victor Senra. Páteční etapu tvořila čtveřice rychlostních zkoušek, ze kterých se po zrušení RZ 2 odjely tři. Suárez je vyhrál všechny a na druhého v pořadí si najel čtvrtminutový náskok. Pernía zazářil už na shakedownu, který ovládnul, a v první etapě pak za sebou dokázal udržet Solanse. Bohužel v sobotu hned ráno chyboval a při havárii poškodil zadní kolo. Hořká pilulka pro španělský tým Hyundaie. Solans se díky tomu posunul na druhé místo, ale ráno mu pořádně zatrnulo. Nedobrzdil do rychlé pravotočivé zatáčky a svým Citroënem atakoval svodidla. Oproti Perníovi měl ale větší štěstí a mohl pokračovat. Druhý sobotní test, který se pro tentokrát stál bonusovanou Power Stage, dokonce vyhrál. Bohužel ale tou dobou už měl takřka půlminutový odstup za vedoucím jezdcem škodovky. Ráno se do potíží dostal i pilot Volkswagenu Polo GTI R5 José Luis Peláez, což na bednu katapultovalo rychlejšího z dvojice jezdců Suzuki. Byl jím Pardo a časový rozdíl mezi ním a Vinyesem šel na vrub výrazně lepšího tempa v obou průjezdech pátečním úsekem Villaviciosa. V sobotu Pardo útokům týmového kolegy odolal a třetí místo si udržel až do cíle. Solans nakonec během celé rally vyhrál jediný test. Naštěstí pro něho to byla zrovna ta rychlostní zkouška, za kterou se udělovaly bonusové body. V konečné klasifikaci totiž maximum bodů a první triumf sezóny získal dominantní Suárez. Pokud vše půjde podle plánu, za dva týdny se posádky utkají znovu. Tentokrát ale na šotolině.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!