13. 4. 2021 11:06 − 3628× − 11

Toyoty GR Yaris, vlna tsunami v japonském mistrovství

Debut nových vozů Toyota GR Yaris v březnové první soutěži japonského mistrovství nedopadnul zrovna slavně.

Odstoupení obou vozů stáje Toyota Gazoo Racing pro potíže s motorem v samém úvodu Shinshiro Rally ale rozhodně nevzalo vítr z plachet dalším stájím připravujícím tuto techniku. Do druhé soutěže, která se o víkendu odehrála na ostrově Kjúšú, drobných vozů s pohonem všech kol odstartovala celá pětice. Vedle dvou exemplářů oficiální stáje japonské značky se na uzoučkých asfaltových cestičkách objevil Yaris stáje Cusco Racing s Shuheiem Mutou za volantem a jeden vůz přichystal rovněž K-ONE Racing Team. Ten dostal k dispozici Yuta Yamamoto. Největší pozornost na sebe ale poutal ten pátý Yaris, do kterého usednul Fumio Nutahara. Někdejší japonský šampión strávil svou dlouhou kariéru od devadesátých let prakticky celou za volanty vozů značky Mitsubishi. Nevěrný třem diamantům byl jen v několika málo ojedinělých příležitostech. Značka, která si v soutěžích udělala velké jméno, s tímto sportem už nechce mít nic společného a emoce vyměnila za sterilní ekologii. Nutaharovi tedy nezbylo než další část bohaté kariéry spojit s jinou japonskou značkou, která na rallysportu nevidí nic špatného.

Dva Lancery se v Tour de Kyushu in Karatsu přesto objevily, ovšem jejich jezdci s nimi podstatnější roli nesehráli. Jako rychlejší se nakonec ukázal Yosuke Izumi, který v cíli uzavřel top ten. Bohužel ale podlehnul i několika soupeřům se slabšími vozy JN-2 a JN-3. Double v úvodní rally díky otci a synovi Araiovými slavila značka Subaru. Hiroki v termínu druhé rally startoval v Sanremu a domácí soupeře tak vyrazil potrápit pouze jeho otec. Hned v prvním testu zaznamenal nejrychlejší čas, ale v tom druhém chyboval, přetočil se a nabral dvacetivteřinovou ztrátu. Před koncem etapy se sice prokousal na pátou příčku, ovšem krok s nejrychlejší čtveřicí držet nedokázal a nezměnila na tom nic ani neděle. Do toho se přidaly problémy s motorem jeho Subaru a lídr mistrovství tak v předposlední zkoušce musel odstoupit. Na páté místo tak postoupil Tomoyuki Shinkai s Toyotou GR Yaris.

V sobotu však nejrychlejší Yaris řídil debutant v jeho kokpitu Nutahara. Po Araiově chybě v druhém testu se ale lídrem stal Norihiko Katsuta ze stáje Toyota Gazoo Racing a teprve po něm převzal první příčku Nutahara. Rozdíl prvních tří byl ale tak malý, že se v neděli daly očekávat skutečně urputné souboje. Lídr rally si odvážel do druhé etapy miniaturní náskok 1,4 sekundy na Osamu Fukunagu za volantem Škody Fabia R5. Třetí Katsuta ztrácel jen další jednu desetinu a do hry se připojil i Hiroshi Yanagisawa s další škodovkou, který na čtvrté pozici ztrácel jen 6,6 sekundy. V první sekci nedělní etapy dvě ze tří zkoušek ovládnul Fukunaga, který se stal s náskokem 3,8 sekundy novým lídrem. Jeho značkový kolega Yanagisawa pak kraloval závěru soutěže a ze čtvrté příčky se dokázal skvělým finišem prodrat až na druhé místo. Nutahara jel při debutu s novou Toyotou výborně, ale přeci jen sofistikovanější technice vozů R5 se nakonec ubránit nedokázal. Od druhé příčky jej však dělila nicotná desetina sekundy. Fukunaga se sice v čele držel celou neděli, ale o nějakou obří dominanci rozhodně nešlo. Do cíle si nakonec jako vítěz rally přivezl náskok pouhých tří sekund a nyní se může těšit z pozice lídra mistrovství v kategorii JN-1.

Komentářů celkem: 11
13. 4. 2021 12:05
0 0
Asi celkem nepodstatné info, jen pro správnost v DB resultů by to asi chtělo opravit auto u druhého v cíli, kdy i dle sestřihů i dle psaného reportu jel Yanagisawa s Fabií a ne s Yarisem... Pokud tedy to video odpovídá dané soutěži - z toho rozsypaného čaje to nepoznám smajlík
13. 4. 2021 12:09
0 0
Dobrý postřeh, jdu to reklamovat u našeho japonského kolegy. Podstatné je to dost! smajlík
13. 4. 2021 14:23
0 0
Já teda neznám specifikace Japonského závodního yarisu, ale vím, že v australském šampionátu brali nové gr yaris ap4 první dvě místa v prvním závodě.(což by měly být naše r5).
13. 4. 2021 14:51
0 0
O těch Yarisech se víc psalo v minulém článku https://www.ewrc.cz/clanek/35880-prirustek-toyoty-do-japonskeho-mistrovstvi/
13. 4. 2021 15:24
0 0
Ale zvuk tych aut je katastrofalny.
13. 4. 2021 20:26
0 0
Právě v tom článku toho moc o soutěžních yarisech závodicích v Japonsku není. A nejde mi do hlavy, že v Austrálii jezdí designově úplně jiné yarisy GR a výkonostně očividně taky, když za sebou nechaly ostatní auta daleko.
13. 4. 2021 21:30
0 0
Diky za tyhle clanky! Zvuky to moc nema, ale prekvapive ani ta eva... Sport pekny, videt tam fabie mi dela radost!smajlík
13. 4. 2021 21:50
0 0
O těch Australských jsem se dočetl, že mají jiné turbo i vyfukovy systém, 6sekvenci a pár dalších úprav. Ale jak jsou na tom ty Japonské si netroufám tvrdit... svádí to k tomu, že by mohly být podobné, ale to už je na experty na danou lokalitu smajlík už jen v evropě je X lokálních specifikací a vyzná se v tom leda blázen... Tímto blaznum gratuluji smajlík
13. 4. 2021 21:58
0 0
Ještě si dovolím postřeh, že jakmile je nasere, že vyhrává jakási noname z Evropy, tak jim povolí větší turbo, zvětší restriktor, nebo cokoliv. Hrdí jsou na to dost...
14. 4. 2021 18:37
0 1
Ty AP4 v Austrálii jsou od TGR, podle mě to jsou Evropské R5. Takže by mě zajímalo jak by jely v japonském šampionátu a proč v něm vlastně nejedou. Tohle je AUS pořadí po prvním kole:
1. Harry Bates – Toyota GR Yaris AP4 – 110
2. Lewis Bates – Toyota GR Yaris AP4 – 86
3. Nathan Quinn – Mitsubishi Evo 10 – 73
4. Arron Windus – Subaru WRX STi – 63
5. Troy Dowel – Hyundai i20 G4 – 59
6. Andrew Penny – Subaru WRX STi – 52
7. Adrian Stratford – Ford Fiesta G2 – 48
14. 4. 2021 20:59
0 0
Kuře zkazí zábavu s odkazem na regule AP4 - https://rallyaction.com.au/ap4-rally-car/
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!