Nepřekonatelné australské spojení: Bates + Toyota

Rodina Batesových hrála v minulosti australského rallysportu velmi důležitou roli a hraje ji dodnes.

Neal Bates, zástupce starší generace soutěžáckého rodu, spojil takřka celou svou kariéru s japonskou značkou Toyota. Na záludných australských šotolinách startoval s legendárními Celicami GT-Four a později i s Corollou WRC. Po změně pravidel na začátku nového milénia ve svých dílnách stvořil originální speciály Toyota vlastní konstrukce jako Corollu Sportivo spadající do tehdejších pravidel odpovídajících nám známým produkčním vozům s několika dalšími úpravami. Do sezóny 2007 vstoupil s Corollou Super 2000, rovněž vlastní konstrukce. O rok později jej tento speciál dovezl k australskému titulu. Sezóna 2009 byla Nealovou poslední se soudobou technikou a v dalších letech se pak příležitostně ukazoval už jen s historickými speciály Toyota. V polovině minulého desetiletí otěže převzal jeho syn Harry.

První kompletní sezónu v australském mistrovství v roce 2015 strávil v „enkové“ Corolle Sportivo a později provětral otcův mistrovský speciál Corolla Super 2000. V roce 2017 však v dílnách Bates Motorsport po delší době vzniknul zase zbrusu nový speciál. Toyota Yaris podle lokálních asijsko-pacifických pravidel AP4. Tato třída byla stvořena s úmyslem usnadnit tamním týmům dosti izolovaným od Evropy tvorbu nových vozů. Dovoz speciálů R5 se zdál být finančně moc náročný a tak vzniknula tato specifikace, která si bere tu něco z pravidel R5, tu z R4 a tu z tzv. Proto. Harry Batese Yaris AP4 před dvěma lety dovezl k titulu mistra Austrálie. Jelikož nebyl kvůli pandemii vloni šampionát vypsán, mladý Bates tak letos titul obhajuje. Na scénu mezitím vstoupil i jeho mladší bratr Lewis, který si rovněž postupně prošel těmi samými vozy rodinné stáje. Předloňskou sezónu pak strávil ve stejné technice jako Harry.

Se stejnými vozy budou oba bratři jezdit i letos, ale už nepůjde o předešlou generaci Yarisu. Na scénu totiž přišel Yaris zbrusu nový, vycházející z aktuální karosářské verze a opět postavený dle regulí AP4. Tentokrát si tým daleko více vyhrál s celkovou aerodynamikou vozu a v jeho útrobách se nyní nachází tříválec objemu 1,6 litru s výkonem nepříliš vzdáleným hodnotám speciálů Rally2. Už dopředu tak oba bratři platili za hlavní favority letošní sezóny. A netrvalo dlouho a svou pozici potvrdili. Zkušenější Harry vyhrál v první etapě úvodního podniku šest z osmi testů a největší starosti mu dělaly dětské nemoci nového vozu. V půlce dne musel řešit problémy s turbem, ale měl štěstí a katastrofu se podařilo zažehnat. Večer tak šel spát jako lídr s minutovým náskokem na svého bratra, který vítězstvími ve zbylých dvou zkouškách pojistil dominanci Batesových. Ze začátku měl však plné ruce práce s Lukem Anearem. Ten se s Fordem Fiesta R5 držel na druhé příčce do té doby, než v RZ 4 vyletěl z trati. Jeho nový týmový kolega Tommy Monaghan za sebou moc zkušeností s rallysportem nemá. Vloni se pár soutěží zúčastnil a teď rovnýma nohama skočil do nejsilnější techniky na lokální úrovni. Debut s Fiestou R5 měl hodně jepičí život, trval pouhý jeden test.

Speciálům Rally2 se na australské půdě moc nedaří se prosadit. Letos se to mohlo rychle změnit, když měl do šampionátu vstoupit Hayden Paddon s Hyundaiem i20 R5 stáje Walkem Motorsport. Kvůli opatřením v souvislosti s koronavirem však není cestování Novozélanďana do Austrálie momentálně uskutečnitelné a z velkého žolíka celého mistrovství nezbylo pro tuto chvíli nic. Bratři Batesové tak pokračovali i v neděli ve své krasojízdě. Vedoucí Harry svůj náskok zvedl už na minutu a třičtvrtě, když v předposlední zkoušce přišel obrovský šok. V Yarisu se objevil problém s elektroinstalací, který posádku připravil o minutu jejich náskoku. Na následujícím přejezdu se museli oba přepnout do módu mechanik a pustit se do opravy. Stejně jako v sobotu ale měli štěstí a vítězství v Netier National Capital Rally korunovali nejrychlejším časem v Power Stage. Lewis vyplnil mezeru tam, kde se jeho bratrovi nedařilo, a na cílové rampě mu stál po boku. Z druhé strany pak stál australský šampión z roku 2017 Nathan Quinn. Od té doby se v australském mistrovství neukázal, ale o to báječnější návrat se mu povedl, když s Mitsubishi Lancer EVO X obsadil parádní třetí příčku. Nechybělo však mnoho a bednu by kompletně vyplnili zástupci Toyoty. Až do havárie v RZ 12 totiž o třetí místo s Quinnem bojoval Richie Dalton, který převzal ex-mistrovský Yaris AP4 po Harrym Batesovi.

Další dějství šampionátu se odehraje za měsíc v Queenslandu, který se do kalendáře vrací po pěti letech. Poděkovat za to organizátoři můžou koronaviru, kvůli kterému se nemůže odehrát jediný podnik na západě Austrálie. Namále měla ale už první soutěž. Tentokrát to výjimečně nebylo z důvodů epidemie. Oblast Canberry zasáhly těsně před startem mohutné deště a cesty se staly nesjízdnými. Posun rally o dva týdny však stačil, aby se rally odjela v klasických dosti zaprášených kulisách.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!