19. 4. 2021 08:43 − 2895× − 0

Maďarské souboje v retardérech

Úvodní klání maďarského mistrovství nabídnulo hodně zajímavou jezdeckou sestavu na startovní rampě.

Ale pak také brutálně rychlé tratě s výsledným průměrem vítězné posádky atakujícím 130 km/h. Na tak rychlé trati nebyla nouze o retardéry a právě v nich se rozhodovalo o pořadí. Takové množství penalizací za sražení retardérů rozhodně není ničím obvyklým. Na maďarský letecký den se dostavila trojice hodně zajímavých zahraničních hostů. Mads Østberg letos bude ve WRC2 spolupracovat s maďarskou stájí Tagai Racing Technology a jako bonus k tomu dostal účast v maďarském mistrovství. O vavříny tam bude bojovat s Janem Kopeckým, kterého do bojů vyslal jiný tamní tým, Topp-Cars Rally Team. V opačném gardu se v Therwoolin Boldogkö Rally naopak prezentovala česká stáj Racing 21, když za volant svého Volkswagenu Polo GTI R5 usadila Rusa Nikolaye Gryazina. Ve stínu zahraničních hvězd trochu zůstali nejlepší domácí jezdci. András Hadik bude mít se svým Fordem Fiesta Rally2 obhajobu titulu o dost složitější. Frigyes Turán mu vloni podlehnul minimálním rozdílem a i letos pokračuje s Volkswagenem Polo GTI R5. Loňských bojů o titul se účastnili i dva zástupci mladší soutěžácké generace za volanty škodovek. Z dvojice Ádám Velenczei a Ferenc Vincze jun. ale do letošní sezóny zatím vstoupil pouze první jmenovaný.

Z osmnácti startujících vozů Rally2 zaznamenal nejvíc raketový start Turán. Stejně jako oba jeho největší domácí soupeři Hadik a Velenczei se ale nevešel do jednoho z retardérů a inkasoval první trestnou desítku. Prvním lídrem soutěže se tím pádem stal jiný pilot VW, Gryazin. Rus si pak ve druhém testu prožil jednu horkou chvilku, ale i tak zajel nejrychlejší čas. S nastavením svého vozu ale nebyl úplně spokojený a do servisu po RZ 3 přijížděl s minimálním náskokem 1,8 vteřiny na Østberga. Kopecký bojující s příliš měkce nastavenou Fabií Rally2 evo držel se ztrátou čtvrt minuty třetí příčku, ale víc než první sekci nakonec neabsolvoval. Ze hry jej vyřadila porucha diferenciálu. Vypadnutí jednoho ze zahraničních soupeřů potěšilo domácí jezdce, kteří se tak podívali na pódium. Nejrychlejším z nich byl v tu chvíli Velenczei, který by bez penalizací za retardéry za lídrem zaostával po RZ 4 o necelou sekundu. Deset vteřin inkasoval i dominující Gryazin. V druhé sekci zvítězil ve všech třech zkouškách, ale do vedení se díky desetivteřinovému trestu vrátil až po RZ 6.

Hadik i přes problémy s brzdami dokázal na konci druhé sekce převzít pozici vedoucího Maďara. Miklós Csomós se jako jediný z přední skupiny domácích pilotů dokázal během celé rally vyvarovat penalizacím. Rychlostně ale na trojici Hadik, Velenczei, Turán neměl a nakonec zůstal pod stupni vítězů. Norsko-ruský duel o vedení se každým kilometrem přiostřoval a po sedmém testu se zpět do čela vyhoupnul Østberg. Gryazin pak v předposledním testu nechal kvůli defektu čtvrt minuty a zdálo se být rozhodnuto. Proražená guma ale v závěru postihla i rudý Citroën a v tomto případě posádka ztratila mnohem, ale mnohem více času. Østberg měl vítězství na dosah, ale po dvouminutové výměně kola spadnul až na páté místo. Velenczei, který s rudým Citroënem stáje TRT jezdil před dvěma roky, ale dopadnul ještě hůře. Jeho škodovka soutěž zakončila na střeše v příkopu závěrečné zkoušky. Pozici nejrychlejšího Maďara si těsně před dotírajícím Turánem udržel Hadik a oba se pak vešli na bednu. Ani jeden z nich však nestačil na jako vždy rychlého Gryazina s modrým Polem.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!