28. 4. 2021 10:23 − 1624× − 0

Třetí Subaru do party

Ke dvojici oficiálních Subaru WRX STI se na tratích nejslavnější americké rally přidal ještě třetí vůz z dílen Vermont Sportscar.

Ken Block nakouknul do amerického seriálu ARA už při své oblíbené 100 Acre Wood Rally, ale tehdy pilotoval Škodu Fabia R5+ z dílen mistrovské stáje Barryho McKenny. Soutěž dokončil na solidním druhém místě, ale ani to jej nepřesvědčilo k postavení letošního programu na vozu českého původu. Americký showman se totiž po jedenáctiletém spojení s americkou značkou Ford vrací k Subaru, ve kterém byl k vidění až do sezóny 2009. Techniku tak má ze stejných dílen, odkud pocházejí speciály jeho hlavních soupeřů Travise Pastrany a Brandona Semenuka. A zejména s Pastranou to bude mít Block hodně těžké, protože několikanásobný mistr USA letos ještě nenašel přemožitele. Kanadskému kolegovi Semenukovi už jednu porážku uštědřil, hned při minulé soutěži. Na sžívání s novou technikou si Block nemohl vybrat náročnější rally než nejslavnější soutěž na americké půdě, kdysi světovou Olympus Rally. I přesto že od minulého ročníku uběhlo jen pět měsíců, organizátoři se hodně pochlapili. Pro necelé tři desítky startujících posádek připravili náročnou trať o délce 225 ostrých kilometrů. Třešničkou na tomto chutném dortu měl být nedělní dvojitý průjezd nejdelším úsekem Nahwatzel (32 km) a také sobotní noční průjezd třicetikilometrovým Wildcat.

Do hry vstoupilo i počasí, které už tak dost náročné lesní cesty pokropilo pořádnou dávkou deště. Olympus Rally už kdysi v mistrovství světa posádkám připomínala RAC Rally a letos k ní také neměla daleko. Jako připomínka Evropy pak působil i start dvou irských mladíků. Callum Devine a Josh McErlean vloni soutěžili s Hyundai i20 R5 hlavně v mistrovství Evropy. Letos ale sezónu odstartovali za velkou louží. Zatímco druhý jmenovaný zůstal věrný korejské technice, Devine se vrátil k Fordu, se kterým jezdil před dvěma lety. Tehdy to byla ještě Fiesta R5, tentokrát už seděl ve Fiestě Rally2. Jednalo se o vůz, kterým se na Arctic Rally Finland mezi sněhovými závějemi proplétal Martin Prokop. Z osobních důvodů se bohužel Olympus Rally nemohl zúčastnit úřadující americký šampión Barry McKenna a s obhajobou titulu to začíná vypadat bídně. Obě úvodní soutěže dokončil kvůli problémům s pneumatikami až jako třetí. Minule to bolelo o to víc, že byl při debutu s Fordem Fiesta WRC poslední generace na trati nejrychlejší.

Deštivý úvod Olympus Rally se nesl při absenci ex-továrního WRC ve znamení trojice vozů Subaru na čele. Block oficiální dvojici jezdců nestíhal a proklínal předstartovní testy, které se odehrály za velmi prašných podmínek. V bahně s novým vozem před startem nenajel ani metr. Semenukovi se tyto podmínky naopak zamlouvaly a držel se i díky jednomu nejrychlejšímu času těsně v závěsu za Pastranou. Ve druhé sekci Kanaďan přitlačil na pilu, vyhrál už ve dvou testech a přiblížil se 3,6 sekundy za kolegova záda. Zbytek první etapy se měl odehrát na dvou průjezdech úsekem Wildcat a mnozí právě tuto část soutěže považovali za rozhodující. Náročnější noční průjezd byl bohužel kvůli velkému zdržení soutěže z druhé sekce zrušen. Jeden Wildcat ale bohatě stačil na to, aby vyřadil jednoho z hlavních favoritů ze hry. Kousek po startu tam totiž o mostek svůj vůz zbořil Semenuk. Block se posunul na druhou příčku, ale už s odstupem třičtvrtě minuty. V nejnáročnější zkoušce celé rally všem americkým soupeřům ukázal záda Ir McErlean. Dost tím zaskočil i svého zkušenějšího krajana ve Fiestě, jehož ztráta se už nebezpečně přiblížila celé minutě. Devine ovšem od začátku bojoval s nedostatkem výkonu svého Fordu a problém s motorem vyvrcholil v neděli odstoupením už v první sekci. V McKenna Motorsports naštěstí do boje vyslali ještě jednu zbrusu novou Fiestu Rally2. Ryan Booth sice Irům vládnoucím klasifikaci třídy RC2 nestačil, ale odstoupení týmového kolegy jej posunulo na konečnou čtvrtou příčku. McErlean už v neděli sice s Hyundaiem i20 R5 žádný test nevyhrál, ale to hlavní, triumf ve třídě, získal s přehledem. Sladkou odměnou mu bylo umístění na pódiu po boku dvou velkých hvězd amerického rallysportu. Pastrana v neděli zkusil jízdu na jistotu, ale po pár vystrašeních se raději vrátil k jízdě v tempu. Ze čtyř zkoušek vydoloval tři dílčí vítězství a ani ve třetí letošní rally nenašel přemožitele. Block skončil stejně jako před měsícem druhý a příště bude s novou technikou jistě rychlejší. Do konce roku sice zbývají dvě třetiny soutěží, ale hlavní favorit na titul se už teď rýsuje v jasných konturách.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!