Rozjezd portugalského mistrovství s mezinárodní příchutí

Původně byl start letošní sezóny v Portugalsku plánován na vyloženě mezinárodní událost, evropskou Rali Serras de Fafe.

Ta však musela být kvůli špatným koronavirovým číslům přesunuta na podzimní datum a odložení se dočkal i následující podnik na Azorských ostrovech. I život v Portugalsku teď určují různí matematici, statistici a podobně a pořádání soutěží je víceméně sázkou do loterie. Pořadatelé z Amarante si vytáhli žolíka a v této nesmyslné době se jim dostalo možnosti svou soutěž uspořádat. I když jejich Rali Terras d’Aboboreira vyjma Pyrenejského poháru Peugeotu nebyla zařazena do žádného mezinárodního mistrovství, ze zahraničí na start dorazilo hodně zajímavých jmen. Pomalu se totiž blíží předpokládaný a stále snad platný start čtvrté soutěže mistrovství světa, která se má rovněž odehrát na severu Portugalska.

Ole Christian Veiby tam letos podruhé bude bojovat o mistrovské body do WRC2 a jeho start v Amarante s Hyundaiem i20 R5 tedy byl nasnadě. To samé platí o Estonci Georgovi Linnamäem, Norovo soupeři z tohoto seriálu. Předloňský evropský šampión Chris Ingram vstoupil v Chorvatsku se Škodou Fabia Rally2 evo do WRC3 a další start ho čeká v Portugalsku. Takže i on uvítal možnost ostrého testu přímo v pořadatelské zemi. Španělský šampión Pepe López dal vale Citroënu a domácím cestám a s Fabií Rally2 evo se rovněž vydává do světa WRC3. V Portugalsku do těchto bojů vstoupí i Alberto Heller s novou technikou v podobě Citroënu C3 Rally2 nebo Josh McErlean pokračující s Hyundaiem. I tito piloti tak dorazili na start Rali Terras d’Aboboreira. Ve spojení s portugalskou špičkou, která od loňska nedoznala výraznějších změn, to dalo parádní počet 23 startujících speciálů kategorie Rally2.

Páteční shakedown ovládnul předloňský mistr Portugalska Ricardo Teodósio pokračující za volantem Fabie Rally2 evo. Ze zahraničních hostů se na tři a půl kilometrů dlouhé trati nejlépe dařilo Estonci ve Volkswagenu Polo GTI R5. Ten zajel nejrychleji i odpolední úvodní rychlostní zkoušku, ve které byl o 3,1 sekundy rychlejší než Veiby. V domácím mistrovství soutěž začala duelem dvou posledních mistrů. O půl vteřiny lépe z něho vyšel ten loňský, Armindo Araújo, který stejně jako Teodósio i letos pilotuje škodovku. V opakovaném průjezdu, který uzavřel páteční program, už kraloval norský pilot Hyundaie a dostal se do vedení. Linnamäeho tato prohra vůbec nemusela trápit, spíše naopak. V sobotu alespoň nemusel čistit trať a toho také hned v prvním ranním testu využil a šel zpátky do čela. V hodnocení portugalského mistrovství se dostal do čela už na konci předešlé etapy Teodósio a v sobotu ráno se pak prokousal až na třetí místo celkově. O další příčku si pak polepšil hned v následující RZ 4. Linnamäe tam totiž chyboval a o kámen poškodil zavěšení a řízení. Jeho nepojízdné Polo navíc zablokovalo trať, takže celé jezdecké pole obdrželo náhradní čas jediného, kdo celým testem projel. Veibyho.

Nor se tedy vrátil do čela a v páté zkoušce se konečně probudil i Ingram a nejrychlejším časem se katapultoval na třetí místo. Do této chvíle se na průběžné bedně držel jeden z domácích, ale to zcela změnila předposlední zkouška, která odkázala celou špičku domácích pod stupně vítězů. Do bojů dvou posledních šampiónů se vmísil ještě třetí pilot Fabie Rally2 evo. Miguel Correia o sobě dával vědět už vloni při první sezóně s českým vozem. Většinou ale končil šestý a první bedna v absolutním pořadí na něho čekala až v závěrečné soutěži, kterou byla shodou okolností rovněž Rali Terras d’Aboboreira. O druhou příčku v národní klasifikaci letošního ročníku ale nakonec Correia v závěrečném testu přišel. Vrátil se na ni totiž Araújo. Bruno Magalhaes s Hyundaiem i20 R5 překvapivě hodně zaostával a trojici škodovek se nebyl schopen vůbec držet. Jeho šance na boj o titul tak bude určovat rychlost, s jakou se do Portugalska podaří v létě dostat novou i20 N Rally2. José Pedro Fontes, který zůstává i tento rok věrný Citroënu C3 Rally2, dopadnul ještě hůře a uzavíral top ten s pětivteřinovou ztrátou za značkovým kolegou Hellerem. Vítěze loňského Peugeot Cupu Pedro Antunese letos za odměnu čeká program s Citroënem C3 Rally2. Bude se skládat ze soutěží portugalského a azorského mistrovství a první start se odehrál v Amarante. Antunes se rychlostně držel těsně za úrovní Fontese, ale v posledním testu havaroval.

Jeho následovníci v poháru francouzské značky sváděli po celé dva dny zajímavé souboje. Nakonec se jich vůbec nezúčastnil jeden z hlavních favoritů, úřadující juniorský vicemistr Evropy Josep Bassas Mas, kterého Peugeot 208 Rally4 zradil už na shakedownu. Technická závada vyřadila i dalšího vicemistra, v tomto případě druhého nejrychlejšího muže loňského Peugeot Cupu Alejandra Cachóna. V době, kdy v sobotu ráno odstupoval, pohárovou klasifikaci vedl. Smůla dvou favorizovaných Španělů dopomohla k posunu do čela nejrychlejšímu z domácích, Miguelu Camposovi. Vicemistr Evropy z roku 2003 se po dlouhých letech vrací ke spolupráci se značkou Peugeot a letos bude bojovat o vavříny v tomto poháru. V sobotu si s novou 208 Rally4 ale moc nezazávodil. Stejně jako všichni jeho soupeři doplatil nejprve na havárii Linnamäeho a pak ještě v předposledním testu na tu Javiera Parda se Suzuki Swift R4LLY S. Do poslední zkoušky vstupoval s náskokem pouhých 1,4 sekundy na Španěla Alberta Monarriho. Portugalcům na jejich půdě nakonec nebylo přáno. Nebyl to však Monarri, nýbrž Óscar Palomo Ortíz, kdo se radoval z pohárového vítězství. Na první příčku v závěru poskočil až ze třetího místa i přes ztrátu blížící se deseti sekundám. Silnou stopu Španělé zanechali i v absolutním pořadí. López debutující ve Fabii Rally2 evo v předposlední zkoušce poskočil na druhou příčku. Závěrečným testem prolétnul ze všech nejrychleji, ale celkové vítězství mu o 2,8 sekundy stejně uniklo. Veiby i přes sobotní čištění tratě dokázal vedení uhájit. Bednu plnou zahraničních hostů doplnil ještě třetí Ingram.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!