5. 5. 2021 08:17 − 2853× − 0

Král se vrátil na bojiště

Úřadující král šampionátu WRC2 Mads Østberg na začátku roku nechával své soupeře ve velké nejistotě.

V nejistotě toho, zda se proti nim i letos vypraví na dobyvačnou výpravu. Chuť po dalším titulu, radost z jízdy ve speciálu Rally2 a touha zůstat na očích továrním týmům se spojila s finančním pokrytím a ve třetí letošní rally už Nor v plné zbroji zase stál na startu. V první zkoušce jej překonal Nikolay Gryazin, pro kterého byla nová soutěž mistrovství světa letošním už šestým startem. Ve třetí zkoušce to ale Rus trochu přehnal na jednom skoku a do cíle dorazil na defektu. Østberg mezitím se svým Citroënem C3 Rally2 vyhrál druhý test v řadě a ujal se vedení. Ze hry o vítězství mezitím vypadnul Andreas Mikkelsen. Norský pilot Škody Fabia Rally2 evo na začátku roku plánoval, jak se pokusí o vítězství ve všech absolvovaných soutěžích. Teď už víme, že se mu to ze tří pokusů povedlo jen jednou. V RZ 2 poškodil zavěšení a po opravě přímo na trati se do cíle dobelhal o více než půlhodiny později. K tomu inkasoval penalizaci 130 vteřin a spadnul beznadějně až na dno výsledkové listiny. Zbytek rally už se v jeho případě nesl v duchu čekání na chyby soupeřů. A ty skutečně ve dvou případech přišly, takže se Mikkelsen dostal až na konečnou pátou pozici. Svou sílu pak prokázal vítězstvím v závěrečné Power Stage. Škody se mu podařilo alespoň částečně elimininovat a nadále zůstává lídrem šampionátu.

Gryazin v Laponsku skončil hned příčku za Mikkelsenem a tentokrát měl ideální příležitost si připsat jeho první porážku. To, co na začátku vypadalo jako atraktivní trojboj o vítězství, se již na konci první sekce změnilo v duel. Teemu Suninen „degradovaný“ továrním M-Sportem do speciálu Ford Fiesta Rally2 na trati RZ 4 skončil na více než půl minuty mimo trať a mohl být vůbec rád, že jej diváci vrátili zpět. Ruský pilot Volkswagenu tak zůstal jediným vážným soupeřem vedoucího Østberga, za kterým po pátku zaostával o 7,8 sekundy. Po třetí sobotní zkoušce Gryazin dokonal svůj útok a ocitnul se ve vedení. Dlouho v něm ale nezůstal a kvůli problémům s posilovačem pak na začátku druhé sobotní sekce dokonce spadnul až za Suninena na třetí místo. Celá jeho rally se ocitnula ve velkém ohrožení, před cestou do servisu musel absolvovat ještě tři další zkoušky. Posilovač se mu naštěstí podařilo opravit, další masivní ztrátu nenabral a na konci dne zůstával třetí. Na vítězství už to tou dobou nevypadalo a Rusovým hlavním cílem se stal druhý Suninen. V předposlední zkoušce celé rally ale Gryazin svou snahu přehnal a jeho Polo skončilo na střeše. Drsný game over znamenal, že si tentokrát nepřipíše ani jeden jediný bod. Jelikož jeho týmový kolega Enrico Brazzoli dojel až čtvrtý za druhou posádkou Toksport WRT Marcem Bulaciou, stáj Movisport SRL se propadla patnáct bodů za turecko-německý tým nasazující Škody Fabia Rally2 evo.

V Portugalsku se ale může vše zase změnit. V barvách Movisportu letos podruhé odstartuje Esapekka Lappi, který hned při prvním startu s Volkswagenem v Arctic Rally Finland získal maximum bodů. Samozřejmě i na jihu Evropy bude platit tento žolík italské stáje za velkého favorita. Zatím navíc drží nejlepší bilanci ze všech, tedy kromě Østberga, který je na tom stejně. Jeden start, jedno vítězství. V neděli ráno však Norovi v Citroënu pořádně zatrnulo, když mu odešly brzdy. Náskok na Suninena se začal tenčit, ale nakonec z něho přeci jen ještě půlminuta zůstala. Fin, který musel vzít zavděk slabším vozem, získal i body do hodnocení týmů, kde M-Sportu patří třetí příčka. Mohlo to pro Brity dopadnout lépe, ale debut Toma Kristenssona ve WRC2 se nevyvinul úplně dobře. Juniorský mistr světa zůstal stát s poškozeným chladičem už v předposlední páteční zkoušce. V sobotu se vrátil do hry, ale hned na prvním testu svou Fiestu Rally2 poslal do lesa. M-Sport má sice oproti dvěma vedoucím týmům výhodu jednoho startu k dobru, ale na druhou stranu oproti vedoucímu Toksportu zatím jeho jezdci nesesbírali ani polovinu bodů. V Portugalsku se bude pokoušet vylepšit týmovou bilanci stejná dvojice jako v Chorvatsku a Suninena je určitě třeba považovat za velkého favorita na vítězství. Pod hlavičkou britské stáje odstartuje svůj druhý letošní podnik i Martin Prokop. Se zbrusu novou Fiestou bude ale válčit pouze o body do klasifikace jezdců, kde má zatím na kontě osm bodů za finskou šestou příčku.

Do bojů o týmové body v Portugalsku konečně naskočí i Hyundai. Jejich první letošní start to však nebude, už na severu Finska se dvojice i20 R5 objevila. Jari Huttunen a Ole Christian Veiby tam však soutěžili jen v hodnocení jezdců. Norský pilot získal body za páté místo, ale to asi není úplně něco, co by jej naplňovalo pocitem úspěchu. V rámci přípravy na jihoevropskou šotolinu si střihnul start v podniku portugalského národního mistrovství a vyhrál jej. Ve čtvrtém letošním dějství WRC2 jej doplní Oliver Solberg. Syn mistra světa za polárním kruhem ochutnával jízdu ve voze WRC a vzbuzoval zasloužený zájem. Teď jej tedy čeká pomyslný krok zpátky. Seriál WRC2 je ale neméně sledovanou záležitostí a při stoupající úrovni konkurence má úspěch v něm také vysokou hodnotu. V korejsko-německé stáji už je koncentrace upřena směrem k nové i20 N Rally2, ale ta by se měla na soutěžních tratích objevit až o prázdninách. Zatím si tedy skandinávské duo bude muset s konkurencí poradit za volanty techniky, která pomalu ztrácí dech. Ztrácet dech brzy začne i Volkswagen Polo GTI R5, když se celý tovární tým dobrovolně rozpustil a jeho další vývoj tak logicky skončil. Zatím je ještě k dispozici poslední upgrade a minimálně letos je tato technika ještě dobrou volbou. Kromě silné dvojice stáje Movisport SRL se Vodafone Rally de Portugal zúčastní i Estonec Georg Linnamäe v barvách ALM Motorsport. Na zasněžené finské trati se mu moc nedařilo a neuspěl ani na přípravce v portugalském mistrovství. Rychlost mu v Amarante ale nechyběla, tak snad ji přetaví i do startu ve WRC2 a přidá k tomu pořádnou dávku spolehlivosti.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!