Martin Jeníček - eWRC.cz
5. 5. 2021 11:51 − 3324× − 3

Kudy se jezdilo – Rallye Vltava Příbram 1987

Rallye Příbram je stálicí mezi českými soutěžemi, jejíž tradice sahá až do roku 1979, kdy byl na návsi ve Lhotě u Příbramě odstartován první ročník.

Dnes si podrobněji zmapujeme 9. ročník Rallye Vltava Příbram, který se konal v říjnu roku 1987.

Pořadatelé tehdy připravili 16 rychlostních zkoušek na osmi úsecích situovaných východně od Příbrami, které přivedly soutěžní posádky na Sedlčansko a do okolí Orlické přehrady. Některé úseky budou jistě povědomé i těm, jejichž paměť nesahá tak daleko do minulosti.

RZ 1/4 Bohostice – Bohostice

První rychlostní zkouška měla start i cíl v Bohosticích. Z Bohostic se posádky vydaly směrem k Vltavě, aby u chatové osady Lavičky odbočily do lesního porostu. Trať dále pokračovala přes osadu Těchnice až k Bukovanské zátoce. Tuto pasáž využívala v nedávné minulosti náročná Vystrkovská RZ, ale v opačném směru. U Bukovanské zátoky se trať začala stáčet zpět na západ a následně na sever a vedla částečně po nezpevněných cestách. Na kraji Cetyně posádky odbočily vpravo a podél dnes již zaniklé železniční vlečky pokračovaly do Kamenné. Mezi Kamennou a Cetyní se po stejné trati závodilo třeba v roce 2004, opět ale v opačném směru. Na konci Kamenné pravděpodobně následovala odbočka na úzkou polní cestu mezi ploty, po které rychlostní zkouška pokračovala až do cíle.


(mapy.cz)


polní cesta u Nivské Samoty (mapy.cz)

RZ 2/5 Milešov – Klučenice

Druhá rychlostní zkouška startovala v Milešově na opačném břehu Vltavy. Po poměrně rovinaté úvodní pasáži následovalo pravé odbočení v Koubalově Lhotě. V Klenovicích se trať začala stáčet směrem k Orlické přehradě a zhruba po 1,5 km odbočila do lesa na nezpevněnou cestu. Trať dále kopírovala břeh Vltavy a na úrovni Vystrkova se stočila na Klučenice. Druhá polovina této RZ (od bodu 5) byla součástí harmonogramu v roce 2011. Jenom cíl byl tehdy dále od Klučenic.


(mapy.cz)


lesní úsek podél Vltavy (mapy.cz)

RZ 3/6 Hájovna Placy – Smolotely

Úvodní pasáž této RZ se odehrávala na nezpevněných lesních cestách nad Stěžovem. Podle dobové mapy vedla trať více západně, mnohem blíže k silnici I/4. Pravděpodobně se ale jedná pouze o nepřesné zakreslení, protože délka RZ odpovídá verzi zobrazené níže. Ze Stěžova vedla trasa přes Radětice směrem na Dalskabáty, kde odbočila na polní cestu a přes Drsník pokračovala až do Pečiček. Tam následovalo levé odbočení směrem na Smolotely, kde byl situován cíl. Tuto závěrečnou pasáž můžeme znát i z nedávné minulosti, kdy se ale do Pečiček přijíždělo z jiné strany.


(mapy.cz)


odbočení na polní cestu před Dalskabáty (mapy.cz)

RZ 7/12 Hrachov – Krásná Hora

První RZ sobotní etapy startovala v Hrachově a pokračovala přes Hojšín do Drážkova, kde posádky odbočily vpravo a vystoupaly do krátké, ale technické lesní pasáže s několika zatáčkami přes horizonty. Po ní následovalo levé odbočení na hlavní silnici vedoucí z Kamýku nad Vltavou na Krásnou Horu. Po hlavní silnici ale trať dále nevedla, když v zápětí odbočila na dlouhý rovinatý úsek směrem na Brzinu a dále přes Brážnou až do cíle v Krásné Hoře.


(mapy.cz)


odbočení na hlavní silnici u Kamýku nad Vltavou


stejné místo dnes, za ty roky se příliš nezměnilo (mapy.cz)


pravé odbočení v Drážkově

RZ 8/13 Krašovice – Petrovice

Tato rychlostní zkouška startovala na silnici číslo 118 kousek za Krašovicemi. Po úvodní pasáži s vlásenkou se u Mikova mlýna odbočilo na úzkou cestu vedoucí do osady Rybníček. Pravý vracák před Kuní přivedl posádky na cestu vedoucí přes Brod do Radešína. Dnes je zde asfalt, ale v minulosti měla silnice pravděpodobně nezpevněný podklad. Následovala poměrně rovinatá pasáž do Zahrádky a po průjezdu obcí s poetickým názvem Krchov následoval cíl na okraji Petrovic.


(mapy.cz)


vracák u Kuní (mapy.cz)

RZ 9/14 Vysoký Chlumec – Třebnice

Úvodní část této RZ vedla přes Oříkov do obce Hradce, za kterou odbočila na úzkou nezpevněnou cestu vedoucí nejdříve mezi poli a následně v lese. Technická pasáž pokračovala i po odbočení na silnici vedoucí do Svatého Jana. Tuto část dnes využívají některé týmy při testování svojí soutěžní techniky. Po sjezdu do Svatého Jana následovalo pravé odbočení okolo hřbitova. Pro filmové nadšence bude možná zajímavá informace, že se zde natáčely některé scény ze známé komedie Na samotě u lesa. Ale zpět k rallye. Zhruba po 2 km se trať napojila na silnici vedoucí do Třebnice, posádky projely vlásenkou okolo lomu a po rovině dorazily do cíle.


(mapy.cz)


odbočení v obci Svatý Jan


stejné místo dnes (mapy.cz)

RZ 10/15 Sedlčany – Osečany

Také tento test obsahoval pasáže, které se jezdí dodnes. Startoval na okraji Sedlčan a přes Vítěž přivedl posádky do levého vracáku v Prosenicích, kde se odbočovalo směrem na Paseky. U osady Paseky ale posádky nezamířily vpravo do známého diváckého místa, ale pokračovaly rovně až do cíle na okraji Osečan.


(mapy.cz)


sjezd do cíle na okraji Osečan (mapy.cz)

RZ 11/16 Radíč – Líchovy

Aktuální podobu této RZ nejvíce proslavil známý skok na návsi v Dublovicích. Jestli se v Dublovicích skákalo i v roce 1987 není z dobové mapy patrné. Kilometráž rychlostní zkoušky však napovídá, že pravděpodobně ano. Nesporným faktem je, že RZ tehdy startovala v Radíči a s délkou 23,84 km byla nejdelším testem soutěže. Od startu vedla trať směrem na sever, ale posádky se obloukem vrátily zpět k Radíči a dále pokračovaly směrem na jih. Po pravém odbočení v Kňovicích na silnici č. 119 následoval letecký úsek na široké cestě. Za Nalžovicemi se trať stočila směrem na Dublovice a vedla po stejné trase jako v současnosti. Po průjezdu Dublovicemi však posádky nepokračovaly rovně, ale ve známem přírodním retardéru odbočily doprava směrem na Křepenice, kde se trať začala stáčet směrem na západ a následně na jih. Od odbočení u rybníka Stará Voda trasa opět kopírovala současnou podobu rychlostní zkoušky.


(mapy.cz)


Rychlý úsek mezi Kňovicemi a Nalžovicemi (mapy.cz)

Kompletní mapy: mapy.cz

Díky zařazení soutěže do Alpe Adria Cupu se na startu objevilo i několik zahraničních posádek. Soutěž ovládla německá dvojice Bannert – Buchecker s Opelem Ascona 400 před domácím Václavem Blahnou navigovaným Pavlem Schovánkem a Zdeňkem Pipotou s Pavlem Šedivým.


vítězná posádka Bannert – Buchecker na cílové rampě

Komentářů celkem: 3
5. 5. 2021 18:19
0 0
Parádní vzpomínka na mou oblíbenou soutěž smajlíkNěkteré z těch úseků by byly skvělé i dnes.
5. 5. 2021 18:23
0 0
Jo, to byly časy....
My sice skončili na 3. RZ s ulomeným kolem, protože tenkrát "nezpevněný povrch" byl o něčem jiném, dnešní borci by asi odmítli na něčem takovém startovat, ale byla to krása....
A ano, v Dublovicích se skákalo i tenkrát smajlík
6. 5. 2021 14:20
Upraveno 14:21
0 0
Po tom, co jsem tátovi ukazoval tenhle článek, jsem se dozvěděl, že tohle byla moje první rally. Ale nějak si ji nemůžu vybavit. Bylo mi 10 měsíců.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!