12. 5. 2021 21:47 − 4830× − 1

Tři diamanty opět začnou sportovat

Na přelomu tisíciletí byla japonská značka v motoristickém sportu velmi aktivní a sebírala spoustu úspěchů.

V klasických rally jsou úspěchy Mitsubishi spojeny s postavou Tommiho Mäkinena, který za volanty těchto vozů v letech 1996 až 1999 získal čtveřici titulů mistra světa. V sezóně 1998 Fina v jezdecké sestavě doplnil ještě Richard Burns a tato silná dvojice Mitsubishi zajistila i jejich jediný titul mistra světa ve značkách. Kromě Mäkinena byl důležitou osobou stojící za těmito úspěchy Andrew Cowan, který stáj Ralliart Europe sídlící v britském Rugby vedl. Lancer různých evolucí postavený dle tehdejších pravidel skupiny A byl velmi povedeným speciálem, který nedal v prvních třech sezónách šanci ani novým WRC. Ty se ke slovu dostaly až ve své čtvrté sezóně 2000 díky Peugeotu a Marcusi Grönholmovi. Mitsubishi už tou dobou začal docházet dech a i oni se museli uchýlit k tvorbě speciálu kategorie WRC. Jeho první verze, která byla v podstatě mixem klasického „áčka“ a WRC, v letech 2001 a 2002 žádné úspěchy neposbírala. Ke konkurenčnímu Subaru navíc odešel i samotný Mäkinen.

V lepší formě se ukázal až následující speciál, který zejména v evoluční verzi Lancer WRC05 opět dokázal pořádně prohánět konkurenci. To už se jednalo o výtvor německé odnože, na kterou starost o sportovní program Mitsubishi přešel. Značka jako taková se řítila do tíživé finanční situace a program musel být i přes nadějné výsledky po roce 2005 ukončen. Od spolupráce bohužel couvnul i silný sponzor Abu Dhabi, který měl zajistit polosoukromé fungování stáje v budoucnu. Dávno ty tam byly v půlce prvního desetiletí nového milénia i úspěchy na maratónském Dakaru, kde bylo Pajero symbolem devadesátých let. Japonská značka se zcela vytratila z motorsportu a jedinou připomínkou se stalo Mitsubishi Mirage postavené dle pravidel R5, ovšem to byl pouze soukromý projekt jedné švédské stáje. Už před třemi lety jsme informovali o tom, že existuje nenulová možnost návratu třech diamantů do světa rallysportu. Japonské značky spolu rády soupeří, o což se v minulosti staralo trio Mitsubishi – Subaru – Toyota. Poslední jmenovaná značka je od roku 2017 zpátky ve hře a letos by už konečně mělo dojít i k návratu Rally Japan do světového kalendáře. Silných podnětů k návratu má tedy Mitsubishi hned několik.

Stále však chyběla jakákoliv oficiální zmínka ze strany vedení značky, že o něčem takovém vůbec uvažují. Teď spatřila světlo světa ročenka zabývající se ekonomickou situací samotné značky a výhledem do budoucna. Japonský marketing si konečně všimnul, jak důležitou roli pro jejich značku v minulosti motorsport sehrál, a prosadil oživení značky Ralliart. Tonoucí se stébla chytá? V první řadě půjde o výrobu sportovních edicí sériových modelů. V druhé pak o návrat do světa motorsportu. Škála modelů, ze kterých mohou vybírat základ pro budoucí soutěžní vůz, není zrovna pestrá. Jasné je víceméně to, že půjde o vůz z kategorie SUV nebo crossover. To by tak nahrávalo spekulacím, že se oživení spíše dočkají aktivity spojené se slavným pouštním Dakarem. Nová pravidla pro kategorii Rally1, která příští rok nahradí slavná WRC, ale umožňují i větší model upravit do podoby běžné velikosti těchto speciálů. Využít by toho příští rok měli i u M-Sportu, když podle všeho výchozí model Fiesta nahradí nová Puma. Mitsubishi se hodně koncentruje na hybridní a elektrifikované vozy a tyto technologie bude chtít prezentovat rovněž v motorsportu. Ani to nám ale moc neřekne o tom, které disciplíně se tedy nakonec budou věnovat. Bude to Dakar nebo WRC? Nebo se snad v Japonsku plácnou přes kapsu a zafinancují vývoj a účast v obou těchto odvětvích? Jasno by mělo být do dvou let, po roce 2023 už mají tři diamanty bojovat o další vavříny…

Komentářů celkem: 1
13. 5. 2021 07:251
0 0
To by byla skvělá zpráva. Myšák opět na scéně
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!