Z historie Rallye Plzeň – 1. díl
Jako Plzeňák jsem se o historii této soutěže vždy hodně zajímal a podařilo se mně nashromáždit i dost materiálů. Pokud někdo z vás má další materiály (výsledky, programy, itineráře, plakáty) nebo fotky a chtěl by se o ně podělit, budu jen rád.
Rallye Škoda Plzeň 1964-1965
Úplně první plzeňskou soutěží byla Rallye Škoda Plzeň. Jela se pravděpodobně jen v letech 1964-5 a pořádal ji AMK Škoda Plzeň. V roce 1964 ji vyhrál slavný Oldřich Horsák, o rok později byl druhý za neméně slavným Jardou Bobkem. Pak soutěž zanikla. Z roku 1964 známe jen prvních 5 v cíli (výsledky), o rok později prvních 8 v cíli (výsledky). Z roku 1965 mám program, tady několik zajímavých stránek.
Rallye Plzeň 1970-1971
V roce 1970 se začíná psát historie nové soutěže pod názvem Rallye Plzeň. Pořadatelem je tentokrát ASK Plzeň a odjede se nakonec 10 ročníků. O těch první dvou (1970 a 1971) není známo prakticky nic. Jely se jako oblastní soutěž, ale znám mně není ani datum soutěží, ani případný vítěz. Proto uvítám jakékoliv informace.
Rallye Plzeň 1972
Z roku 1972 máme kompletní výsledky. Soutěž se jela opět jako oblastka, termín měla na začátku června a vítězem se stal Ladislav Veselý. Ten si mimochodem vítězství zopakoval i o dva roky později.
Díky podrobnému itineráři máme možnost podrobně zmapovat trasu soutěže.
Nedá se z něj přesně vyčíst, z kterého místa v Plzni se vyjíždělo, ale zdá se, že to bylo ze Slovan. Pak se posádky vydaly na sever, To bude typické i pro všechny další ročníky plzeňských soutěžích. Jezdilo se na levém břehu Berounky, přes údolí Střely a pak na Útersku. V roce 1972 měla trať přes 200 kilometrů a posádky dokonale projely okres Plzeň-sever.
Na trati čekalo mnoho časových a průjezdních kontrol, ale pouze dvě měřené rychlostní zkoušky. První byla z Koryt do Kopidla přes údolí řeky Střely, tento úsek se bude v dalších letech používat často.
Druhý měřený úsek vedl z údolí Dolského potoka do Krs. Dnes bychom to nazvali jako závod do vrchu, protože na pouhých dvou kilometrech posádky nastoupaly 100 výškových metrů. V dalších letech už se tento úsek na rychlostní zkoušky moc nevyužíval, nahradily ho techničtější úseky.
Rallye Plzeň 1973
O rok později a ve stejném termínu, tedy v roce 1973, se jel již 4. ročník. Bohužel ani zde nejsou k dispozici kompletní výsledky. Soutěž vyhrál Milan Zapadlo, pro kterého to bylo první vítězství v jeho slavné historii. Tenkrát byl ale ještě začínajícím jezdcem. Podle všeho se jela podobná trať jako rok předchozí, také pouze se 2 rychlostními zkouškami.
Rallye Plzeň 1974
Další ročník Rallye Plzeň už se nejel jen jako oblastka, ale "povýšil" na Mistrovství ČR, tedy malý mistrák, později se tomu říkalo přebor. Pro informaci – v 70. a 80. letech se jezdily tři úrovně soutěží – oblastní (později byly značené i jako SKP – Sdružený krajský přebor), pak malý mistrák nebo přebor a na vrcholu byl velký mistrák. Posádky si pro postup výše musely vyjezdit výkonnostní třídu, všechny musely začínat od oblastek. Termín soutěže se posunul na začátek května, který se pak stal už tradičním.
Výsledky z toho roku sice mám, ale chybí v nich jedna stránka, takže nejdou zkompletovat. Jiné jsem zatím nesehnal, a tak můžeme jistě říci jen to, že si druhé vítězství připsal Ladislav Veselý.
Máme ale hezky zmapovanou trať. S přechodem do mistráku se prodloužila i trať. Startovalo se na Palackého náměstí v centru. Soutěž byla rozdělena na dvě etapy – denní s 235 kilometry a noční se 110 km. Denní se nejprve jela na sever, podobně jako v roce 1972. Dokonce i první zkouška Koryta – Kopidlo byla stejná. Tentokrát se ale posádky z Manětína vrátily na sever Plzně do Bolevce, aby zamířily na Úněšovsko. Tam na ně čekala rychlostní zkouška Zahrádka – Úněšov. Tady bych chtěl upozornit, že tento úsek se pojede i v letošním roce 2021, i když se bude startovat už za Všeruby.
Také část další RZ Krsy – Bezdružice přes Úterý se pojede i letos, i když opačně. A poslední RZ Poloučany – Krukanice přes údolí u Šipína se letos pojede také v (opačné) podobě Krukanice – Okrouhlé Hradiště. Jasný důkaz o tom, že letošní Rallye Plzeň stojí na základech někdejší soutěže. Jak moc, to pochopíte u dalších ročníků.
V noční etapě se pak jela levá smyčka obráceně a na ní i dvě RZ.
Plakát z roku 1974
Rallye Plzeň 1975
Malý mistrák zůstal Rallye Plzeň i v roce 1975. Z toho to ročníku máme kompletní výsledky, takže víme, že vítězem se stal domácí František Markvart. Nejrychlejší posádkou byli Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou, ale penalizace je srazila až na páté místo. Mimochodem, v programu Rallye Škoda Plzeň 1965 je nedávno zesnulý Lubislav Hlávka uveden jako jeden ze startérů. Tedy těsně před tím, než začal svoji kariéru spolujezdce. Ve výsledkové listině z roku 1975 ale najdete spoustu známých jmen… A ještě jedna zajímavost – 125 posádek na startu je nejvíce na původní Rallye Plzeň pořádanou ASK Plzeň.
Také koncept soutěže zůstal podobný včetně rozdělení na denní a noční část. Jen už v té době přibývalo na tratích více měřených úseků, takže v roce 1975 se objevily dva nové úseky – Kaceřov – Kozojedy po levém břehu Berounky (a opět přes údolí Střely), druhým pak byl úsek Manětín – Křečov přes Štichovice. Tahle zkouška byla kompletně na šotolině a i dnes je vyasfaltována jen tak z poloviny. Kopidlo – Koryta se jelo obráceně a v lehce pozměněné podobě se jelo i přes Úterý a přes Šipín (Cebiv – Krukanice).
V dalším díle se podíváme na další ročníky Rallye Plzeň i vznik konkurenční Rallye Ex Plzeň.