Rallysprint Kopná opanovali Pilař s Kalkusem

Dramatický průběh Rallysprintu Kopná vynesl k premiérovému vítězství v rámci svého čtyřletého působení v ADAM Cupu Jana Pilaře.

Na tratích v okolí Slušovic ho navigoval Jiří Kalkus. Nejrychlejším jezdcem soutěže se stal s pěti vyhranými zkouškami Jaroslav Petráš, za což v rámci nových pohárových pravidel inkasoval pět bonusových bodů.


Foto: František Dušek

Rallysprint Kopná otevřel klání vozů Opel ADAM Cup a zdá se, že průběh závodů může být stejně dramatický jako v loňském roce. Během prvních čtyř zkoušek se na čele vystřídali tři jezdci, i vzhledem ke zrádným podmínkám a mnoha defektům nebyl do posledních metrů závěrečné zkoušky Kopná vítěz prvního klání Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2021 jasný.

Začátek patřil Jaroslavu Petrášovi, jenž si vítězstvím v úvodní zkoušce připsal na své konto i první bonusový bod do pohárového hodnocení. Celkem se jich vzhledem k počtu rychlostních zkoušek rozdělovalo sedm, nakonec na ně dosáhli tři jezdci.

Tím druhým byl Kryštof Zpěvák, jenž uspěl na „dvojce“, což mu zaručilo posun do čela výsledkové listiny, před Petráše a Tomáše Arnošta. Tandem Krotoszynski a Pilař na dalších místech mezi sebou dělilo jen šest desetin, z nováčků se vedlo nejlépe šestému Dominiku Šulcovi.

Petráš s Jindrou se po RZ3 vrátili do čela, když Zpěváka zpomalil defekt (propad na páté místo). Pilař se blýskl druhým časem a rázem dýchal na záda Arnoštovi. A netrvalo dlouho, kdy se Pilař rovněž zapsal mezi vítěze rychlostních zkoušek. Stalo se tak na RZ4 Kopná a tento test také výrazně pozměnil rozložení sil. Lídra Petráše zpomalilo nejen jezdecké zaváhání, ale navíc třicetisekundová penalizace za poškozený retardér (rázem 6.), vedení převzal právě Pilař, s Arnoštem v těsném sledu, v solidních časech pokračoval třetí Krotoszynski. Ale to bylo bohužel ze strany polského účastníka vše, neboť na RZ Březová, při nájezdu do obce Hvozdná, skončil se svým ADAMem na střeše. Po druhé sekci pěti zkoušek vedl Pilař před Arnoštem a Zpěvákem, zbraně však neskládal ani čtvrtý Petráš. Páté místo držel debutant Šulc, s většími odstupy dále figurovali Jakub Jančík, v sekundách mezi sebou Dominik Jakeš a Michal Kolář a další pohárový novic Petr Hanuš.

Závěrečná sekce dvou těžkých zkoušek patřila Petrášovi, ale na pohárovém pořadí se už nic neměnilo. Pilař díky volbě suchých pneumatik ještě mírně navýšil náskok před Arnoštem. Ale ani ten neskrýval v cíli spokojenost, přece jen z Kopné neodjížděl vždy s takovým výsledkem (těžká havárie 2019). Zpěvák s Pavlem Fuksou potvrdili svůj vzestup z Valašky a skončili třetí, když finišujícího Petráše udrželi za sebou. Odstupy dalších jezdců už byly výraznější, při těžkých podmínkách však každý, kdo pokořil cílovou rampu, byl „vítězem“.

„Jsem rád, že se na startu úvodního klání Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2021 sešla desítka jezdců. ADAMy jsou prostě stále oblíbeným závodním vozem, to navíc slibuje opět vyrovnané bitvy. A Kopná toho byla důkazem,“ komentuje průběh zástupce XTG motorsport klubu v AČR Zdeněk Pekárek a pokračuje: „Samozřejmě s předstihem řešíme náhradu za zrušenou Rally Příbram. Uvažujeme o Rally Bohemia, teď bude záležet jen na tom, zda nám v tomto snažení vyjde vstříc Autoklub ČR.“

Ohlasy Top5 v cíli:

Jan Pilař:

„Hlavně jsem rád, že jsme před závodem vyladili časování rozvodů motoru. Stále mi připadalo, že je náš ADAM trochu ´líný´, takže teď se konečně můžu soustředit jen na sebe a náš výkon. Kopná ukázala svou náročnost hned na úvodním Kameňáku. Startovalo se za hustého deště, závodilo se v úzkém, v lese, často na blátě. Zároveň tratě byly poměrně rychlé a k chybě bylo blízko. Ačkoliv jsme neměli krizovku, přišlo pár varovných momentů. Na Březové jsme projeli katem ve známém leteckém úseku a na trať se vrátili dveřmi napřed, ve stoupání na Kopné jsme najeli na bláto a taky šli v plné rychlosti bokem. Do poslední sekce jsme dlouho přemýšleli, jak volit pneu. Bylo to půl na půl mezi mokrou a suchou gumou. Nakonec jsme se rozhodli pro suchou variantu, Tomáš pro mokrou. Když jsme na třetím Kameňáku viděli, že jsme Tomovi s Fandou dali sedm vteřin, odjeli jsme poslední Kopnou už na jistotu. Suchá varianta se vyplatila! A my ve stopce mohli s Jirkou slavit naše premiérové vítězství. A já konečně vyhrál něco jiného než Pačejov…“


Foto: František Dušek

Tomáš Arnošt:

„Zážitky a emoce z Kopné byly doopravdy silné. Už při najíždění se mi v každém průjezdu RZ Kopná vrátily vzpomínky, kdy jsem tam předloni boural. Každopádně jsem to zvládl a myslím si, že konstantní výsledky a bezchybnost mě dovedly ke stříbru. První sekce vyšla na výbornou a dodala mi sebevědomí, ve druhé sekci už přestalo pršet, z části začala trať vysychat a tempo se zvyšovalo. Do třetí sekce jsem váhal s volbou gum a bohužel jsem zvolil špatně. Tím mi boj o první místo v třetím průjezdu Kameňáku unikl, a tak jsem se snažil, abych si udržel stříbrnou příčku. Konkurence byla doopravdy veliká a náročnost tratí snad nejtěžší za celou dobu sprintů, které jsem zatím jel. Jsem moc rád, že jsem nedělal chyby, protože ty v této soutěži rozhodovaly. Pocity mám úžasné, strach střídal radost a až doma mi došlo, že ten výsledek je doopravdy krásný a jsem za něj moc rád.“

Kryštof Zpěvák:

„Kopná byla opravdu hodně těžký závod. A s tím souvisely i nejrůznější krizovky. Například, když se nám v rychlosti 160 km/h na brzdách ve sjezdu mezi stromy auto spakovalo. Poškodili jsme během závodu i tři pneumatiky s tím, že dva defekty byly pomalé a dojeli jsme s nimi až do servisu. Třetí však byl okamžitý, a tak jsme závěrečnou část Kameňáku dojížděli po ráfku. Celou soutěž jsem si parádně užíval. Nejvíc mě bavila vyrovnanost cupu. Když jsme poslední téměř dvanáct kilometrů dlouhý měřený test Kopná zajeli tři auta v osmi desetinách sekundy, to jsem nevěřil vlastním očím. Pro mě byla výhra, že jsme spatřili cíl v jednom kuse, místo na bedně už je jen pomyslná třešnička na dortu.“

Jaroslav Petráš:

„Od prvních tréninkových průjezdů bylo jasné, že Kopná bude náročná a toto vše navíc zkomplikoval déšť do první sekce. Tempo jsme měli dobré, a když ve druhé sekci začala trať osychat, chtěli jsme ještě zrychlit a udělat si pohodlný náskok pro druhou polovinu závodu. Bohužel jsem hned na začátku RZ4 Kopná nedobrzdil do odbočení a auto mi ´chcíplo´. Nemohl jsem ho rychle nastartovat, takže jsme ztratili třicet vteřin. Ztráta koncentrace v kombinaci s chybou v rozpisu pak zapříčinila proražený retardér a penalizaci. Poškození vozu bylo nakonec jen kosmetické, takže jsme zbytek RZ zase vyhráli, bohužel to stačilo jen na 4. místo. Celkově to zamrzelo, snažili jsme se na první závod cupu připravit poctivě, ale bohužel výsledek se nedostavil. Přesto díky všem, kteří nám při závodě i po něm pomáhali!“

Dominik Šulc:

„Už před startem jsme věděli, že nás nečeká lehká soutěž. Kopná je známá svými krásnými, ale těžkými tratěmi, které ještě umocnil sobotní ranní déšť. Tím, že to pro nás byl první start na sprintu a první start s Opelem ADAM, byla soutěž extrémně těžká. Do závodu jsme šli hlavně s cílem získat potřebné zkušenosti, dojet do cíle a nehledět tolik na výsledný čas. Ve druhém průjezdu RZ Kameňák jsme bohužel probrzdili před odbočkou a vylétli lehce ven. Naštěstí to pro nás nebylo nic vážného, autu se mimo lehkého poškození předního nárazníku nic nestalo a my jsme mohli se ztrátou pár vteřin pokračovat. Pár krizí bylo i potom, ale to k rally prostě patří. Osobně si myslím, že největší ztrátu jsme nabrali v náročném klesání na RZ Kopná, kde jsem jednoduše neměl odvahu podržet plyn tak, jak bych nejspíš mohl. Za nás jsem každopádně maximálně spokojený. Skromně si myslím, že se za výsledek nemusíme stydět.“

Komentářů celkem: 2
25. 5. 2021 10:32
0 0
Dobrá práce! smajlík
25. 5. 2021 17:25
0 0
Děkujeme pěkně!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!