V Oceánii nic nového pod sluncem

Druhými podniky během posledních týdnů pokračovalo australské a novozélandské mistrovství.

V Austrálii dubnový start v okolí Canberry ovládla stáj Toyota Gazoo Racing Australia se zbrusu novými Toyotami GR Yaris AP4. Stáj Neala Batese odvedla skvělou práci a nové vozy s jeho syny Harrym a Lewisem za volanty byly na trati nedostižné. V květnu se mělo pokračovat na západě Austrálie tradiční Make Smoking History Forest Rally. Ta ale kvůli pandemii, která na australském území stále významně komplikuje cestování mezi jednotlivými oblastmi, zůstala zařazena jen do západoaustralského mistrovství. Její průběh ovládnul zcela jednoznačným způsobem John O’Dowd za volantem Škody Fabia R5. Ztráta této soutěže nakonec pro hlavní australské mistrovství nepředstavovala velký problém. Díky jejímu vyřazení se uvolnilo místo pro Rally Queensland, která se do kalendáře vrátila po pěti letech. Někdejší podnik asijsko-pacifického mistrovství má stále co nabídnout a jeho zmrtvýchvstání přivítalo početné jezdecké pole.

Na startu nechyběla ani australská mistryně z roku 2016 Molly Taylor. Po souboji se značkovým kolegou Arronem Windusem ve starší verzi produkčního Subaru první den zakončila na třetím místě. Cíle toho druhého se Taylorová už bohužel nedočkala. Windus naopak mohl pomýšlet na senzační druhé místo v neděli. To, když Lewis Bates vyletěl z trati a připsal si větší časovou ztrátu. Pilot Subaru se i přes defekt dostal před něho, ale závěrečnému tlaku jezdce mnohem modernějšího a výkonnějšího speciálu odolat nedokázal. Třetí příčka a vítězství v poháru pro produkční vozy ale pro mladého Winduse není vůbec špatnou vizitkou. Na soutěži si vylámali zuby mnohem zkušenější borci. Třeba Nathan Quinn, který sezónu rozjel třetím místem. Teď někdejšího šampióna stíhaly problémy s motorem jeho Mitsubishi Lancer EVO X od samého počátku a nakonec jej vyřadil ze hry nízký tlak oleje. První etapou prošel bez ztráty kytičky Harry Bates, ale druhý den nebyl daleko od odstoupení. Díra v chladiči naštěstí nebyla fatálního rozsahu a lídr mistrovství za pomoci mechaniků rodinné stáje dokázal získat druhé letošní vítězství v řadě. O další triumf se popere na začátku července v Tasmánii. V lepší formu tam jistě budou doufat jezdci vozů R5, kteří v Queenslandu marně bojovali o to, vůbec se dostat na pódium. Luke Anear skončil s Fiestou hned pod ním a Marcus Walkem s Hyundaiem uzavíral první pětku.

Týden předtím pokračoval novozélandský šampionát, který i v době, kdy pořadatelé soutěží ve spoustě zemí sahají k razantnímu zkracování tratí, nabízí opravdu plnotučné soutěže. Na úvodní Rally of Otago musely posádky zdolat skoro 300 ostrých kilometrů a tentokrát ve Whangarei jich nebylo o moc méně, skoro 260. Soutěže italského mistrovství s necelými 100 ostrými kilometry vedle těchto podniků vypadají jako hodně nepovedený vtip. Na druhou stranu se s tak náročnou tratí nedokáží poprat všichni a seznam odstoupených byl i tentokrát dost dlouhý. Jack Hawkeswood letos nezažívá dobrý rok. V Otagu jej jeho Mazda 2 AP4 zradila, tentokrát nejprve ztratil defektem a pak Mazdu v RZ 5 rozsekal na kousky. Cíle se nedočkal ani jeho kolega Matthew Jensen, kterého vyřadila porucha elektroniky v závěru rally. Smůla se nevyhýbá ani zástupkyním něžného pohlaví. Emma Gilmour po problémech s řízením v první rally tentokrát doplatila na hnací ústrojí svého Suzuki Swift AP4. V pátém testu odstupovala z páté příčky. O jednu pozici mohl vylepšit pátou příčku z Rally of Otago Matt Summerfield, ale na začátku závěrečné sekce chyboval a poškodil zavěšení svého Mitsubishi Mirage AP4.

Kategorie AP4, která se dá asi nejlépe přirovnat k evropským vozům Proto, hraje na novozélandských tratích prim. Spolehlivostí se ale vozům kategorie R5 rovnat nemůže. Do International Rally of Whangarei odstartovaly tři R5 a cíle se dočkaly všechny. Bohužel posádka žádné z nich nebyla schopna bojovat o příčku nejvyšší. Nejlépe dopadnul Raana Horan, který svou Škodu Fabia R5 do cíle dovezl se šestiminutovou ztrátou na druhém místě. Regan Ross, který stejný výsledek vozu této kategorie zajistil v předešlé rally, tentokrát s Fordem Fiestou skončil až šestý. Dvojnásobný novozélandský šampión Ben Hunt cestu za třetím titulem nezačal zrovna bez komplikací. V závěru Rally of Otago jej z druhého místa vyřadila porucha elektroniky jeho Subaru WRX STI. V druhé soutěži už vůz značky, které dělá na Novém Zélandu ambasadora, fungoval jako švýcarské hodinky. Hunt se tak kýžené druhé příčky na druhý pokus dočkal. Na tu nejvyšší ale letos asi může zapomenout. Šampionátu se účastní nejlepší novozélandský pilot současnosti Hayden Paddon a ten je na trati k neporažení. Po dominantním triumfu v první rally vyhrál se svým Hyundaiem i20 AP4 podobným způsobem i ve Whangarei.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!