2. 6. 2021 21:18 − 2702× − 2

Víkendová smršť

Po nudných víkendech, kdy se vinou pandemie jel jeden nebo dva národní podniky, se konečně roztočila kola ve velkém.

Poslední květnový víkend nabídnul pestrou paletu soutěží v různých koutech Evropy i světa. Po odložení únorové Oman International Rally konečně pokračovalo mistrovství středního východu. Jordánští pořadatelé mohou jen smutně vzpomínat na dobu, kdy pořádali soutěž mistrovství světa, ale letos se aspoň jejich rally vůbec mohla odjet. Po delší odmlce se za volant soutěžního vozu vrátil Ománec Hamed Al-Wahaibi, který na přelomu milénia závodil se soukromým Subaru Impreza WRC v mistrovství světa. Ještě předtím v sezóně 1999 získal titul vicemistra PWRC. V Jordánsku ale Škodu Fabia R5 i s Ilkou Minor na sedadle spolujezdce vyválel už v shakedownu a tím jeho comeback předčasně skončil. Lídr šampionátu Nasser Al-Attiyah neměl na trati jako obvykle žádného vážnějšího soupeře a největší starosti mu dělalo počasí. V obrovském vedru bylo těžké udržet koncentraci, ale zkušený mazák s Volkswagenem Polo GTI R5 nezaváhal a vyhrál všechny rychlostní zkoušky. Na pódium si k němu stoupli dva jezdci produkčních Mitsubishi Lancer EVO X Kuvajťan Meshari Al-Thefiri a Libanonec Alex Feghali. U Libanonce bude jistě zajímavé sledovat, jakým směrem se vyvine jeho kariéra. Přeci jen jde o syna několikanásobného mistra Libanonu a největší tamní hvězdy Rogera Feghaliho.

Trochu blíže srdci Evropy se odehrála čtvrtá soutěž rumunského mistrovství. Dan Girtofan tentokrát už nebojoval s následky COVIDu, ale pro změnu jej trápily pneumatiky. Jednu musel měnit už v první zkoušce a ztratil tím skoro pět minut. Druhá mu ušla na přejezdu a posádka pak doplatila na neznalost aktuálních pravidel. Výměna kola mezi časovou kontrolou a startem jim přivodila pětiminutovou penalizaci. Na konci dne se pak posádka Škody Fabia R5 rozhodla pošetřit finance a síly a z rally odstoupila. Radost Girtofanovi udělal aspoň jeho syn Andrei, který se za volantem Subaru utkal s Adrianem Teslovanem v Mitsubishi o vítězství mezi produkčními vozy. Souboj to byl strhující a mladý Girtofan šel do závěrečného testu s náskokem jen 2,7 vteřiny. Třetí letošní vítězství nakonec dokázal uhájit. Nejrychleji rally načal vítěz předešlého podniku Bogdan Marisca s Fordem Fiesta Rally2. Už od druhého testu ale začal úřadovat Simone Tempestini, který minule absentoval. Ještě v neděli ráno se rozestup prvních dvou pohyboval do čtvrt minuty. Pak ale Marisca po problémech s pneumatikami nechal minutu a půl v RZ 9 a tentokrát se musel smířit jen s druhým místem. Tempestiniho letošní neporazitelnost tak pokračovala i na prvním ročníku Raliul Maramuresului, kterou pořadatelé dokázali dát dohromady za pár týdnů tvrdé práce.

Slovenské posádky se po roce a půl konečně podívaly i do jiných míst své země než je Slovakiaring. Po vypuštění do přírody je čekaly největší tamní krásy, Vysoké Tatry. Popradští pořadatelé to sice neměli lehké a kvůli nařízení hygieny museli odjet rally bez diváků a také bez oblíbené zkoušky v ulicích hostitelského města. Na druhou stranu díky tomu mohly posádky absolvovat noční druhý průjezd klasickým úsekem Vikartovce. V programu pak nechyběla ani zkouška, která se celá odehrávala na šotolině a rozbitém asfaltu. Moc se ale nepovedl úsek Velká Lesná, který se po překročení limitu 140 km/h v prvním průjezdu už podruhé jet nemohl. Žádný napínavý souboj o vítězství se pod Tatrami neodehrál. Grzegorz Grzyb vedl od startu do cíle. Tomáš Ondrej s obdobnou Škodou Fabia Rally2 evo od Poláka hned v první zkoušce inkasoval přes dvacet sekund a na druhém místě vydržel až do cíle. To samé platilo o třetím Jaroslavu Melichárkovi se stejnou technikou. Nejrychlejším vozem jiné značky se stal Hyundai i20 R5 polského Daniela Chwista na pátém místě. O debut nové kategorie Rally3 na Slovensku se postaral Vlastimil Majerčák a do cíle dojel sedmý před nejrychlejším produkčním autem Lukáše Lapdavského.

O víkendu konečně odstartoval slovinský šampionát. Tamní šampión posledních let Rok Turk začal se svým Hyundaiem i20 R5 nejrychleji ze všech. Pak se ale do něho pustil Dominik Dinkel, který si na AMTK Rally Velenje zkracoval pauzu způsobenou neustálým rušením německých soutěží. Při debutu s Fordem Fiesta Rally2 se po druhém testu dostal do čela. Následně se ale dopředu vrátil Turk. Na třetím místě odjel celou rally Maďar Ferenc Kiss s Volkswagenem Polo GTI R5. Když v závěru Turka postihly problémy s motorem a Kiss vyhrál poslední zkoušku, málem slovinskému jezdci ještě uzmul druhé místo. S minutovým náskokem nakonec vítězství vybojoval Dinkel.

Komentářů celkem: 2
2. 6. 2021 22:19
1 0
Hezký sumář. Díky za něj. Bývá to hezké shrnutí z různých koutů a málokdy se zde dočká ocenění, tudíž ho tímto vyjadruji... smajlík
2. 6. 2021 22:22
0 0
souhlas smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!