Britové našli azyl na okruhu

Ve Velké Británii probíhá jedno z nejrazantnějších rozvolňování protiepidemických opatření.

Na motorsportu to ovšem není moc znát a rallysport se z dlouhého už patnáct měsíců trvajícího kómatu probouzí hodně pozvolna. Promotér britského mistrovství ještě jednou upravil kalendář letošní sezóny a k původnímu plánu z března přidal ještě jeden podnik. Jeho zařazení sice leckdo zpochybňoval a považoval za degradaci mistrovství, ale nakonec převládnul názor, že v současné době je lepší jet aspoň něco. Mistrovství našlo azyl na okruhu Oulton Park, který je mimo jiné známý i z pořádání superspeciálek při britském podniku mistrovství světa. Pořadatelé tamní Neil Howard Stages dokázali na okruhu a jeho obslužných komunikacích namotat osm rychlostních zkoušek v celkové délce 81 kilometrů. A na nezájem posádek si rozhodně nemohli stěžovat, když jich odstartovalo skoro 150. Tak dobrou startovní listinou se už dlouho žádný podnik britského mistrovství nemohl pochlubit.

Nedostavil se bohužel jeden z hlavních favoritů na titul Tom Cave, který stále pracuje na financích a zatím je přihlášen na druhou soutěž. Jinak ale z velkých jmen nechyběl nikdo. Dvojnásobný šampión z posledních let 2018 a 2019 Matt Edwards opustil M-Sport a letos bude o hattrick usilovat za volantem Volkswagenu Polo GTI R5. Druhý vůz stáje Melvyn Evans Motorsport pak bude pilotovat Osian Pryce, který poslední odjetý podnik BRC vloni ve Walesu dokončil na druhém místě. Ford se i přes Edwardsův odchod mohl pochlubit silnou sestavou. S Fiestou Rally2 bude i letos pokračovat Rhys Yates a v květnu si takový vůz pořídil i Ir Sam Moffett. Jelikož je irský šampionát už druhý rok v řadě zrušený, Sam se společně se svým bratrem Joshem, který zůstal věrný Hyundai i20 R5, přeorientoval na britský šampionát. Tu samou změnu pak provedl i další pilot Hyundaie Desi Henry. Česká Škoda v Británii není zrovna populární a o britské body s ní v Oulton Parku nikdo neusiloval. Zato se představil exotický Proton Iriz R5 s Oliverem Mellorsem za volantem.

Na první zkoušce všem esům z BRC vypálil rybník Frank Bird, který se věnoval v posledních letech spíše menším podnikům. Všechny absolvoval za volantem Fordu Focus RS WRC 07 svého otce Paula. Ten je známý jako majitel stáje, která se účastnila MotoGP, a v rallysportu o sobě dal bohužel hodně vědět dopingovou kauzou. V roce 2015 dostal za nález kokainu při dopingové kontrole na dva roky trest vyloučení z účasti v oficiálních soutěžích. Následně se do rudého Focusu vrátil, ale v roce 2018 odmítl odevzdat při další kontrole vzorky a dostal nový, osmiletý zákaz. Jeho syn tak zdědil rodinný Ford a od konce roku 2019 nepoznal na žádné soutěži hořkost porážky. V úvodní soutěži britského mistrovství, do kterého nakouknul vůbec poprvé, se držel v čele až do RZ 6. Tam svou Fiestu Rally2 přetočil a propadnul se na čtvrtou příčku. Z ní se ale rychle vrátil do nejlepší trojky a do závěrečného testu startoval s pouhým čtyřvteřinovým mankem. Na vítězství ale o dvě sekundy nedosáhnul. Bohužel jeho i tak skvělý výkon zastínilo vyloučení pro nedodržení minimální váhy vozu.

Proti pravidlům se v soutěži provinil i úřadující mistr Edwards. Za letmým cílem šestého testu, kde v závěru dojel jednoho ze soupeřů, nezpomalil a kvůli porušení bezpečnostních pravidel inkasoval desetivteřinovou penalizaci. Ta mohla nakonec rozhodnout o jeho prohře, když mu před incidentem patřila druhá příčka za Birdem. Nakonec by ale Edwards nevyhrál ani bez penalizace, s ní se však nevešel na pódium. Nejrychlejší Polo na umělé asfaltové trati pilotoval Pryce, který na rozdíl od svého značkového kolegy na pódium, byť jeho nejnižší stupínek, vystoupal. V šesté zkoušce se tak do čela vyhoupnul Yates, ovšem následně neodolal tlaku ze strany Sama Moffetta a spadnul na druhou příčku. Duel dvou Fiest Rally2 o vítězství muselo rozhodnout až závěrečných jedenáct kilometrů. Rozdíl mezi piloty činil 2 sekundy. Ir sice v závěrečné zkoušce zaznamenal až osmý čas, ovšem ten mu stačil na vítězství. Yatese nakonec porazil minimálním rozdílem jedné vteřiny.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!