10. 6. 2021 18:40 − 1739× − 0

Víkendový souhrn – týden #22

I uplynulý víkend přinesl spoustu zážitků na rychlostních zkouškách na starém kontinentu i mimo něj.

Všechno to začalo už v pondělí na Oulton Parku, kde se konečně rozjel dlouho očekávaný nový ročník britského mistrovství. Ve čtvrtek se začalo závodit i na krásném italském ostrově Sardinie, kde se jel pátý díl mistrovství světa. Většina soutěží ale odstartovala až o víkendu, a to včetně po dlouhých desítkách let obnovené Rallye Plzeň. O těchto soutěžích ale řeč teď nebude, místo toho se podíváme do Norska, do Dánska, ale také na jih do Španělska a v neposlední řadě nakoukneme trochu i na tu Sardinii.

Norský šampionát letos nemá zrovna na růžích ustláno. Zima se na začátku roku sice povedla a nic nenasvědčovalo tomu, že by kvůli nedostatku zimních podmínek musela být nějaká rally stejně jako vloni KNA Rally Finnskog zrušena. Tato rally skutečně na začátku února šampionát otevřela a z vítězství se tam radoval Marius Aasen, který se svou Škodou Fabia Rally2 evo těsným rozdílem 1,2 sekundy porazil nově za volant Volkswagenu Polo GTI R5 usedajícího Franka Toreho Larsena. Původně tato soutěž měla být až druhá v pořadí. To by ale do kalendáře nesměl promluvit opruz jménem koronavirus. Pořadatelé kvůli němu odsunuli svou Sigdalsrally až na začátek března. Situace se do té doby zlepšila, zato ale odešla zima a rally musela být zrušena. Stejný osud mezitím kvůli přehnaným epidemiologickým nařízením postihnul Numedalsrally. Na začátku května se Norsko stejně jako paralyzované sousední Švédsko nacházelo v situaci, kdy si ani pořadatelé Rally Sørland netroufli rally uspořádat a raději ji odsunuli.

O start letní části mistrovství se tak až o uplynulém víkendu postarala Aurskog-Høland Rally a nezbývá než doufat, že zbylí tři pořadatelé najdou stejný dostatek odvahy a své soutěže uspořádají. Konkurence se letos schází na norských tratích kvalitní a bylo by škoda o takovou sezónu přijít. Vedle výše zmíněné dvojice bylo na tratích první šotoliny třeba počítat i s Andersem Grøndalem, který je i letos věrný modrému Fordu Fiesta Rally2. V úvodní soutěži se bohužel ani nevešel na pódium a ani tentokrát nebyl se svou rychlostí úplně spokojený. Henning Solberg v Aurskog-Høland Rally nestartoval a tak Grøndal prohrál jen se dvěma zbylými soupeři, kteří byli rychlejší než on i v únoru. Dle svých slov jej a jeho tým ještě čeká hodně práce na Fiestě Rally2. Lídr mistrovství Aasen ve třech úvodních testech prohrál souboj s Larsenem a jeho ztráta se vyšplhala na čtvrt minuty. Ve čtvrtém testu sice pilot Fabie zajel nejrychleji ze všech, ale ze své ztráty umazal jen pár desetin. Larsen měl situaci pevně pod kontrolou a vítězství si tak, jak se mu to stalo na samém konci KNA Rally Finnskog, tentokrát sebrat nenechal.

V Dánsku se o víkendu odehrálo třetí dějství tamního šampionátu a na završení hattricku si dělal zálusk Kristian Poulsen se svým Volkswagenem Polo GTI R5. Cestu za třetím triumfem této sezóny mu měl zkřížit hlavně německý host Fabian Kreim, který od loňska vsází na tu samou techniku. Ostrý start německého jezdce čeká až na evropském Orlen Rajdu Polském a soutěž dánského mistrovství měla být takovým rozehřáním se před sezónou. Začal druhým časem právě za Poulsenem a už druhou zkoušku vyhrál. Nebýt desetivteřinové penalizace za pozdní příjezd, mohl se Kreim posunout do čela. Ještě více času pak poztrácel v RZ 3 a do servisu přijížděl s mankem 21 sekund. Jako vítěz z první sekce vyšel Kenneth Madsen. Bohužel hned v té následující u jeho Suzuki Swift R+ odešlo řízení. Christian Kastberg Jensen po dvou úspěšně dokončených soutěžích doufal ve vylepšení třetího místa z Rally Himmerland. Na chvíli se dokonce ocitnul na druhé příčce, ale v šestém testu jeho vystoupení s Citroënem C3 Rally2 skončilo havárií. Naopak nejlepší letošní výkon předvedl Simon Vallentin Hansen za volantem Hyundaie i20 R5, když opanoval závěrečné dva testy a přes dvojici soupeřů se škodovkami se vyhoupnul až na pódium. Na tratích KOMO Rallysprintu se mu dařilo i v minulosti, ale být třetí v soutěži dánského mistrovství, to se mu povedlo teprve podruhé v kariéře. Kreim v závěrečné části rally dokázal smazat část své ztráty z RZ 3 a 4, ale na vítězství to stejně nestačilo. Poulsen se dokázal prosadit i proti rychlému soupeři ze zahraničí a dál dominuje dánskému mistrovství. Vítěz dobře obsazené třídy RC4 z úvodních dvou soutěží Mikkel Njor uvízl s Opelem Corsa Rally4 už v první zkoušce v bahně. Matthias Christiansen pilotující sesterský Peugeot 208 Rally4 jeho zaváhání nedokázal využít, když mu v předposledním testu odešla poloosa. Vítězem se tak stal Oliver Saust, který dokázal udržet neporazitelnost značky Opel. Startoval totiž s Adamem R2.

Čtvrtým podnikem pokračoval i španělský superšampionát. Stejně jako v případě předešlé soutěže na Tenerife se ale na startu sešla mnohem chudší jezdecká sestava než v případě dobře obsazených úvodních dvou podniků. Jan Solans si odbýval příjemnější povinnosti v rámci WRC3 na Sardinii a tak chyběl už podruhé v řadě. Jeho hlavní soupeř José Antonio Suárez se po kanárské absenci ale vrátil do hry a znovu usednul za volant Škody Fabia Rally2 evo. Někdejší mistr Španělska Iván Ares si po katastrofálním úvodu sezóny nemůže nechat ujít žádnou rally. Jedna technická závada, jedná havárie a páté místo na šotolinách v Lorce, to není pro jezdce Hyundaie i20 R5 zrovna skvostná bilance. Tentokrát začal pomaleji, ale pak jeho výkon gradoval. Ze šestého místa po kratičké první etapě se v sobotu procpal na třetí příčku celkově a v rámci národního šampionátu bral body za druhou příčku. A jelikož Ares vyhrál zvlášť bodovanou Power Stage, tentokrát mohl domů odjíždět spokojený. Kromě domácích posádek se na startu objevilo i několik zajímavých zahraničních hostů. Bratr lídra WRC3 Yohana Rossela Léo pokračuje v misi na španělských šotolinách. Bohužel v některých místech doplácel na nepohybující se prachovou clonu, ale nakonec s Fordem Fiesta Rally2 obsadil solidní čtvrté místo. Nasser Al-Attiyah se letos s Volkswagenem Polo GTI R5 už jednou ve Španělsku objevil, při předešlém šotolinovém podniku. Tehdy dokázal vyhrát, ale to se mu tentokrát zopakovat nepodařilo a musel se spokojit se stříbrem. Pro vítězství a maximální bodový příděl si totiž do Santiaga de Compostela přijel Suárez. V letošní sezóně supešampionátu vyhrál už podruhé a nadále se těší z postu lídra mistrovství.

Sardinie patřila o víkendu nejlepším jezdcům světového šampionátu. Svůj kousek slávy si tam ale v pátek užily i domácí posádky. Čtyři z pátečních osmi rychlostních zkoušek totiž absolvovali účastníci italského šotolinového mistrovství. Paolo Andreucci do něho při Rally Adriatico vstoupil havárií už v první zkoušce. Tentokrát ale předvedl lepší souhru se Škodou Fabia Rally2 evo a vyhrál první tři testy. O ten čtvrtý jej obral vítěz Rally Adriatico Umberto Scandola. Proti několikanásobnému mistrovi Itálie to měl pilot Hyundaie i20 R5 složité a druhé místo jej určitě výrazně nezklamalo. Zato Simone Campedelli asi neodjížděl úplně spokojený. Ve spojení s technikou Volkswagenu se jistě cítí jako velký favorit šampionátu, ale už v předešlé rally na něho zbyla až nejnižší pódiová příčka. Nejinak tomu bylo i na Sardinii. Příště Campedelliho čeká větší výzva, když se postaví proti spoustě soupeřů skvěle obsazené úvodní evropské rally tohoto roku v Polsku. Krůček od porážky Itala v Polu zůstal mladší bratr Bolivijce Marca Bulacii, který se Škodou Fabia Rally2 evo řádí ve WRC2. Bruno Bulacia pilotující stejnou techniku jako jeho bratr za Campedellim zaostal jen o 6,7 sekundy.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!