6. 7. 2006 00:00 − 5237× − 187

Komentář k přijatým změnám pro rok 2007

Pojďme si podrobně rozebrat, co budou znamenat pro budoucnost rally změny přijaté na zasedání FIA.

Pojďme si podrobně rozebrat, co budou znamenat pro budoucnost rally změny přijaté na zasedání FIA.

Bod č. 1 – Motory
Za účelem úspory financí bude povolen pouze určitý počet motorů jedné specifikace na sezónu. Počet motorů a další podrobnosti budou odsouhlaseny na dalším zasedání FIA.

Tady je vidět jasný cíl – snížení nákladů, po kterém volají všechny týmy. Více k tomu zatím nelze říct, protože podstatný bude konkrétní návrh a předpisy.

Bod č. 2 – Konec Superrally
Od 1. ledna 2007 bude nahrazeno pravidlo Superally systémem bonusových bodů za každou etapu (první 3 body, druhý dva body a třetí jeden bod). V konečné klasifikaci budou pouze jezdci, kteří absolvují celou trať dané soutěže. Detailní pravidla budou zveřejněna po dalším zasedání.

Tak tohle je pro mě osobně celkem překvapivý krok. Systém superrally určitě nebyl spravedlivý, ale na druhou stranu byl atraktivní pro diváky, média, organizátory i jezdce samotné. Nový systém umožňuje návrat do soutěže, ale s tím, že jezdec již nebude hodnocen v celkovém pořadí. Proč by se tedy měl vracet? Protože bude moci soupeřit o bonusové body. Každá etapa závodu se totiž bude počítat zvlášť a první tří v každé etapě získají bonusové body – první 3, druhý 2 a třetí 1 bod. Pokud to dobře chápu, bude tak jezdec moci získat v závodě až 19 bodů – 10 za vítězství a 3x3 za vítězství v dílčích etapách.

Co to přinese? Přínosem je to zcela jistě pro špičku pole. Pokud teď vypadli na začátku první etapy, nemělo pro ně smysl absolvovat zbytek závodu a snažit se dojet na osmém místě a získat jeden bod. Teď budou mít před sebou vidinu zisku extra bodů, a tak odstartují znovu. A co víc, pojedou další etapy naplno! Už ne žádné testování nastavení atd. Navíc se bude závodit až do konce, takže už bychom neměli vídat nedělní zkoušky jen na dojetí. Takže je to zajímavé pro ty, co mají reálnou šanci na extra body.

Co ale pro ty ostatní, řekněme od šestého místa dál? Ti nebudou mít reálnou šanci získat extra body, v celkové klasifikaci také nebudou moci být hodnoceni. Proč by tedy měli znovu startovat? Tihle jezdci se tedy spíše soustředí na dojetí do cíle závodu s tím, že když vypadne hodně jezdců ze špičky (a nebudou moci se vrátit), mají šanci na body v konečném hodnocení. Jakmile ale oni sami jednou vypadnou, jsou bez šance a patrně už se do závodu nebudou vracet.

Takže ani toto není ideální systém, přesto si myslím, že to určitý pokrok je.

Bod č. 3 – Testování
Jezdci s prioritou 1 budou smět testovat pouze pro tým, se kterým mají smlouvu. Nadále dojde k omezení počtu testovacích dnů.

V praxi to chápu tak, že Loeb by nesměl testovat C4 WRC, protože má prioritu a jede u Kronosu. Ale jinak se to asi moc jezdců nedotkne. Omezení testovacích dnů má přinést snížení rozdílu mezi továrními týmy s velkým rozpočtem a soukromými týmy, které si nemohou tolik testování dovolit. Hodnotím kladně.

Bod č. 4 – Přejezdy
Bude zakázáno jet na spojovacích úsecích s vozem, který bude mít méně než čtyři kola.

Celkem pochopitelný krok, protože dosud to záviselo pouze na benevolenci místní policie. Někdo mohl, někdo ne. Skoro se zdá, že je to další krok proti Loebovi, který dojel na třech kolech loni v Mexiku a letos v Řecku. Na druhou stranu bylo zajímavé sledovat, zda se mu to povede nebo ne. Teď je dané, že se nesmí. Ještě bude třeba upřesnit podrobnosti, protože není někdy úplně jasné, co je myšleno pod pojmem 4 kola. Může se třeba jet na holém disku bez pneumatiky?

Bod č. 5 – Pneumatiky
Od roku 2008 budou všechny vozy WRC jezdit na pneumatikách jednoho výrobce, který bude vybrán ve výběrovém řízení. Mousse systém by měl být zakázán.

O jednom výrobci se šušká delší dobu, není tajemstvím, že Pirelli ztrácí o rally zájem. Dokud prohrávalo s Michelinem, tak to nebyl tak velký problém, ale když prohrává s nějakým BFGoodrich… Tak je to prostě veřejností vnímáno, ne každý ví, že za BFGoodrich je stejně Michelin. Předpokládám, že do výběrového řízení se přihlásí pouze Michelin/BFGoodrich. Jen pro upřesnění – toto pravidlo je až od roku 2008, tedy ne od příští sezóny. Jinak pro F1 už je dokonce odsouhlasené. že od roku 2008 bude výhradním dodavatelem Bridgestone.

Mnohem důležitější bude zákaz mousse systému. Pokud to dobře chápu, zákaz se také vztahuje až k sezóně 2008. Co to ale přinese? Obrovské problémy pro posádky. Vzpomeňte na letošní Akropolis, kde se zkoušky běžně dojížděly s 2-3 defekty. Tolik náhradních kol se ani do auta nevejde, a to mluvíme jen o jedné jediné zkoušce. Bude to především velká výzva pro dodavatele pneumatik, aby vymysleli vysoce odolné pneumatiky. Což o to, taková pneumatika vyrobit jde, ale jak to skloubit s jízdními vlastnostmi?

Posádky si také budou muset dávat větší pozor na proražení pneumatiky. Některé rozbité úseky se budou více prodávat, nebudou se tolik řezat zatáčky. Více se tak do hry dostane taktika – jet naplno a riskovat, nebo jet na jistotu? Obojí se může vyplatit. Ač toto pravidlo bude kruté pro posádky, dá se předpokládat, že pro diváky to bude zajímavější – bude se častěji měnit pořadí, uvidí se výměny kol na trati… Nikdo si nebude do poslední chvíle jist ničím. Asi se zvýší odstupy nabrané defekty, do hry se budou moci zapojit i slabší posádky. Uvidíme, je to takový krok zpět k syrovosti rally. Teď se každý na mousse až příliš spoléhal.

Bod č. 6 – Palivo
Bude zváženo používání ekologického paliva v co nejkratší době.

Tohle bych zatím nebral vážně. Ekologické tlaky jsou jasné, ale tohle rozhodnutí mi připadá ve stylu – vlk se nažral, koza zůstala celá.

Bod č. 7 – S2000
Piloti s vozy S2000 mohou bodovat do hodnocení PWRC.

Očekávaný krok. Třída PWRC se tím stane atraktivnější a zajímavější. Bude zajímavé sledovat souboje vozů PV s S2000 i to, komu bude patřit budoucnost.

Bod č. 8 – Vzdálený servis
Od příštího roku bude povolen tzv. "vzdálený servis".

Bohužel nevím, co si pod tím představit. Počkejme na podrobnosti.

Bod č. 9 – Kalendář
Největší překvapení vůbec. Všeobecně se předpokládalo, že sezóna 2007 bude zkrácená jarní a od léta 2007 se přejde na systém podzim-jaro. Nakonec se tak nestalo, sezóna 2007 zůstává v klasické podobě.

Kalendář 2007
19.01.-21.01. Rally MonteCarlo
09.02.-11.02. Švédská rally
16.02.-18.02. Norská rally
09.03.-11.03. Mexická rally
30.03.-01.04. Portugalská rally
04.05.-06.05. Argentinská rally
18.05.-20.05. Italská rally
01.06.-03.06. Řecká rally
03.08.-05.08. Finská rally
17.08.-19.08. Německá rally
31.08.-02.09. Rally Nový Zéland
05.10.-07.10. Tour de Corse
12.10.-14.10. Španělská rally
26.10.-28.10. Japonská rally
16.11.-18.11. Irská rally
30.11.-02.12. Britská rally

Nikde také ani zmínka o systému rotací. Z kalendáře vypadly Turecko, Kypr a Austrálie. Zatímco u prvních dvou se to čekalo, Austrálii hodně fanoušků oplakává. Pokud vím, tak Austrálie nevypadla proto, že by to byla špatná soutěž, ale proto, že organizátoři tam mají problémy s pořádáním soutěže. Už delší dobu se mluví o přesunu soutěže jinam, nezájmu sponzorů atd.

Do seriálu se po pěti letech vrací Portugalsko, na premiéru se naopak těší v Norsku a Irsku. Přínosem z hlediska úspory peněz je sněžný dvojblok Švédsko – Norsko a asfaltový Korsika – Španělsko. Dva týdny po sobě se jede Irsko a Británie, takže i tady se snižují náklady na přesun. Finsko se znovu pojede před Německem, navíc budou mezi soutěžemi dva týdny. Naopak Nový Zéland na přelomu srpna a září je netradiční, skoro hrozí, že tam ještě bude sníh;)

Nedostalo se na Polsko, přeci jen hrají roli i jiné zájmy než jen kvalita soutěže. Z kandidátských podniků neuspělo ještě Jordánsko a Jihoafrická republika. Uvidíme, kdy bude upřesněn systém hodnocení kandidátských soutěží na další rok a kdo všechno se ještě přihlásí.

To nejlepší ale nakonec. Pod kalendářem je je ještě malý dovětek, kde je psáno, že bude zváženo zařazení dalších soutěží! Rozhodnout by se mělo na příštím zasedání.

Bod č. 10 – Nový předseda Světové komise rally
V záplavě nových pravidel a kalendáře trochu zapadla informace, že novým předsedou Světové rally komise se stal Morrie Chandler, který ji dočasně vedl po úmrtí Shekhara Mehty. Padly tak spekulace o tom, že předsedou bude Corrado Provera.

Komentářů celkem: 187
Anonym IP:88.100.218.44
9. 7. 2006 10:26181
0 0
To Dada: Hlavně si to nepleť se mnou. Nějaký parchant nemá co dělat a píše tu kraviny pod mojí IP.
Anonym IP:88.101.135.191
9. 7. 2006 17:33182
0 0
Vraťte mi San Remo a Safari. Kdo se chce zavzpomínat na opravdé Rallye, tak zkuste třeba tady: http://www.youtube.com/watch?v=tKH6fLl1cm4
Anonym IP:194.228.222.50
10. 7. 2006 14:46183
0 0
Asi uz tady toho mate vsichni plne zuby, ale neda mi to napsat svuj prispevek k bonusovym bodum... Asi po 10. precteni originalni zpravy FIA to vidim nasledovne: jezdec nebude moci nastoupit do dlasi etapy, pokud tu predchozi nedokonci (o znovunastoupeni se tam skutecne nikde nehovori a pokud vim, tak to bylo-tedy vlastne stale je-umozneno pouze systemem superally, ktery bude zrusen). Pokud se v předchozích etapách umístil v top 3, tak mu samosebou zůstává daný počet bonusových bodů. Vypadá to, že bonusové body budou i pro jezdce, kteří rally dokončí a budou brát body z celkového hodnocení soutěže. Teď se dá dost dlouho debatovat, jaky vliv to bude mit na prubeh sampionatu jezdcu (a taky tymu, ze? Mimochodem pujdou bonusove body do hodnoceni znacek/tymu nebo jsou vyhradne pro jezdce?). Samosebou je treba pockat do pristiho jednani FIA, ale rekl bych, ze mohli zverejnit nejaky ucelenejsi navrh. Tohle je pouze nic moc rikajici nastin, ktery nechava ohromne pole pusobnosti dohadum, sporum a jak se ukazalo, muze to i dost lezt na nervy... Sam za sebe bych bral, kdyby jezdci mohli "klasicky" nastoupit do dalsich etap i po nedokonceni jedne a pokud by nekterou etapu nedokoncili, brali by za bonusove body(za ty etapy, kde se umistili v top 3, samosebou). Pokud by normalne dojeli, tak by brali pouze standardni hodnoceni. Kdyby totiz takovy Loeb s Gronholmem a Solbergem brali prumerne tak 10-16 bodu za soutez (a to oni by zase brali), tak by zbytek jezdcu mohl jenom z povzdali sledovat, co se v te top 3 deje a konecny vysledek by byl napr. 1. Gronholm 240pts, 2. Loeb 220pts, 3. Solberg 190pts, 4. Hirvonen 60pts, 5. Sordo 55pts... atd... dost divny, ne? Taky bych nerekl, ze kdyby vypadl treba jen jeden jezdec, ze by ostatni nemeli motivaci jet dejme tomu posledni den naplno - kdyby nejeli, tak ten odstoupivsi muze dostat treba i tri body navic! A to se neda jen tak hodit za hlavu, ne? No, vitam diskuzi na toto tema a prosim pouze argumenty a slusne nazory(aspon zpocatku), nadavat si muzeme nekde bokem, kde to nebude ostatni urazet a nudit.
Jirik
10. 7. 2006 15:19184
0 0
Myslím, že to bude tak, jak jsem říkal. Z toho vyjádření to skutečně není jasné, ale takhle, jak to říkáš ty, by to nemělo logiku, resp. smysl pro to, aby se znovu startovalo. Zrušení superally vidím v tom, že se nebude přidělovat těch +5 minut, ale restart do závodu určitě zůstane, i když nevím, jak se tomu bude říkat. Cílem by mělo být motivovat jezdce k restartu, což je možné pouze tak, že se budou etapy počítat i samostatně.
Anonym IP:194.228.222.50
10. 7. 2006 15:30185
0 0
Jasne, samostatne, to je bez debat, asi jsem to v tom prispevku malo zduraznilsmajlík. Stejne tak souhlasim, ze zruseni moznosti restartovat by bylo dlouhym skokem zpet. Myslim ale, ze logiku ta moje vize(rikam vize, ne interpretace toho, co ma na svych strankach FIA!) ma. Jezdci stale zustava motivace pro "restart" - bonusove body. Ale kdyby ty bonusove body byly i pro ostatni, "normalne" jedouci jezdce, tak by zacaly vznikat ohromne rozdily mezi "elitou"(vime, o kom je rec, ze?) a zbytkem pole. Bral bych to, kdyby bylo pole jezdcu vyrovnane a sanci vyhrat(etapy i celkove) by melo nekolik (rekneme aspon 6) jezdcu.
J.
10. 7. 2006 15:50186
0 0
Ano, psal jsem to tak i v článku - bude to výhodné pro špičku. Jenže kdyby udělali bonusové body jen pro odpadlíky, tak by to byl velký nesmysl. Dám příklad - Aigner jako jediný odstoupí v pátek, v sobotu by jako jediný z odpadlíků znovu startoval, takže by byl nejrychlejší a získal 3 body? To by k nim přišel moc lehce a jen by se schválně odstupovalo. Vtip je v tom, že odpadlíci musí soupeřit se všemi. Budou mít výhodu v tom, že už nepojedou na jistotu, ale naopak mohou vše riskovat na co nejlepší umístění v etapě a získání nějakého tomu bodu. Ti neodpadlíci přeci jen budou koukat na to, aby neodpadli. Ale jinak souhlas - je dost možné, že odstup těch nejlepších bude asi ještě větší.
Anonym IP:194.228.222.50
10. 7. 2006 16:04187
0 0
Ne, ne, takhle jsem to nemyslel. Pro zisk bonusovych bodu by musel dojet v top 3 v etape v ramci celeho startovniho pole, ne pouze v "odpadlicich", takze motivace jet naplno zustava! Ale napadl me dalsi priklad (z praxesmajlík letos v RMC dojel Panizzi v prvni etape 2. Pak se propadl na nebodovane misto. Cili kdyby odstoupil (dejme tomu) v posledni RZ a klidne jeste schvalne, tak by ve finale bral 2 body....coz je samosebou dost divne. Letocni Monte bylo v tomhle sice dost extremni (vynikajici pocatecni vysledek a pak propad, viz jeste Atkinson), ale je zrejme, ze bez prekazek to nebude. Ale jeste jeden postreh: pokud by bonusy brali vsichni a na Monte 2007 by dojel prvni Loeb pote, co by vyhral vsechny etapy(19 bodu - nic nemozneho). Solberg by vypadl v treba druhe etape a mohl by tak vzit nejvyse 4 body. Tzn. na Seba 15-ti bodove manko hned po prvni soutezi...docela drsne, ne? Jiste, dalo by se to dohnat treba hned ve Svedsku nebo Norsku, kde by vysledek mohl byt treba obraceny, ale pri zname spolehlivosti Loeba a jeho techniky....no nevim, nevim, prislo by mi to jako v praxi dost nebezpecny nastroj. Mozna by to bylo fajn, mozna by se to zvrhlo.... Zatim zdar, musim koncit, v kazdem pripade bych o tomhle jeste velmi rad podebatovalsmajlík
J.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!