20. 6. 2021 14:22 − 1883× − 0

Víkendový souhrn – týden #23

Situace ve světě se alespoň trochu začíná přibližovat běžnému stavu a kalendář rally se začíná plnit.

Víkendy tak konečně vypadají jako dříve a souběžně se koná vícero podniků různých národních mistrovství. Bulharská sezóna se rozjela už v půlce května na tratích International Rally Bulgaria, někdejší jednorázové soutěže mistrovství světa. Tamní šampión posledních let Miroslav Angelov nenašel na asfaltových tratích přemožitele. Do Monbat Rally Sliven o minulém víkendu vyrazil druhým nejrychlejším časem. Už ve třetí zkoušce ale u jeho Škody Fabia Rally2 evo začala zlobit převodovka, která jej později vyřadila ze hry úplně. Druhé místo stejně jako v první rally sezóny patřilo jezdci produkčního Mitsubishi. Jen to tentokrát nebyl Martin Surilov, ale Georgi Vasilev. Nejrychleji začal turecký pilot Fabie R5 Ugur Soylu, který minule právě na Surilova nestačil a musel se spokojit s bronzem. Ve Slivenu vyhrál první etapu a rychle začal i tu další. Až moc rychle… Bohužel jeho jízda skončila ošklivou havárií, po které zbyla jedna zdemolovaná škodovka a zraněný jezdec. Vedoucí příčku převzal Soylův krajan Mustafa Cakal s Hyundaiem i20 R5 a udržel si ji až do cíle. Stupně vítězů měly dosti netradičně pestré složení, když se vedle vítězné posádky s R5 postavila posádka produkčního vozu a poslední místo zaujala nejrychlejší posádka dvoukolek. Peugeot 208 R2 pilotoval Anton Titov.

V japonském mistrovství už asi domácím značkám trochu začíná lézt na nervy česká Škoda. Dříve byl boj o vítězství v tamním teritoriu vyhrazen pouze posádkám Subaru nebo Mitsubishi. Letos se rozhodla s novým GR Yarisem rozčeřit vody Toyota, ale její vstup na scénu zůstává upozaděn právě českým výrobcem. Dva soukromníci ve Fabiích R5 si show rezervují vyloženě pro sebe. Úvodní rally ještě skončila doublem pro Subaru a nic moc nenasvědčovalo tomu, že pak převezmou otěže jiní. Už v Tour de Kyushu in Karatsu ale všechny porazil Osamu Fukunaga a svůj úspěch zopakoval s Fabií R5 i v Rally Tango. Čtvrtým podnikem bylo Montre, které mělo kromě krátkého názvu i krátkou trať. Dva úseky o délce zhruba 20 kilometrů, ze kterých jen jeden se jel dvakrát. V pátek podvečer absolvovaly posádky ten, který se jel pouze jednou. Po defektu tam musel měnit kolo jeden z favoritů Toshihiro Arai a bylo jasné, že na dvojici sobotních zkoušek už moc šancí na dobrý výsledek nemá. Takuma Kamada si s dalším Subaru počínal úspěšněji a dotáhnul to až na pódium. Norihika Katsutu pilotujícího nejrychlejší z Toyot ale ke čtvrtému místu odsoudil o pouhých 9 desetin. Za prvním letošním vítězstvím nejlépe vykročil Hiroshi Yanagisawa. V závěrečném testu ale svou Fabii R5 přetočil a o triumf nakonec přišel. Z třetího vítězství v řadě se raduje jeho značkový kolega Fukunaga.

Největší slavností rallysportu v Chorvatsku se stala světová Croatia Rally a kdysi největší tamní podnik INA Delta Rally už takovou pozornost nebudí. O minulém víkendu se tato rally odjela jako druhý podnik chorvatského mistrovství a zcela suverénně ji ovládnul Slovinec Rok Turk, který se svým Hyundaiem i20 R5 vyhrál všechny zkoušky. Když ani první etapu nedokončil Maďar Antal Kovács pilotující Ford Fiesta R5, museli si to o druhé místo rozdat nejrychlejší „dvoukolkáři“. Po prvním dnu vedoucího Viliama Prodana za volantem Fordu Fiesta Rally4 v neděli předehnal Marko Grossi s Peugeotem 208 Rally4. David Štefan se stejnou technikou skončil pátý.

Jestli někomu soutěže národního šampionátu letos pěkně odsýpají, pak jsou to Rumuni. I přes odložení dubnové Raliul Bucovinei odjeli v půlce června svůj už pátý podnik. Ten se stejně jako čtyři předchozí odehrál na asfaltových cestách a při účastí Simone Tempestiniho nebylo žádných pochyb o tom, kdo vyhraje. Úřadující mistr usednul za volant Škody Fabia Rally2 evo, vyhrál první zkoušku a pak ještě šest dalších a nadále si udržuje svou letošní neporazitelnost. O aktuálním víkendu jej však čekala větší výzva, když se musel v Polsku popasovat s evropskou špičkou. Jeho týmový kolega Bogdan Marisca začal na druhém místě, ovšem musel o něj svádět tvrdý boj se Sebastienem Barbu v další škodovce. Snažení jezdce Fordu Fiesta Rally2 skončilo v poslední páteční zkoušce havárií. Barbu tak ukořistil druhé místo před nevýrazným Danem Girtofanem v další škodovce. Jeho syn Andrei bojující o vítězství mezi produkčními vozy musel na druhé sobotní zkoušce odstoupit pro technickou závadu svého Subaru. Nejrychlejší produkční vůz, Mitsubishi Lancer EVO X tak do cíle dovezl Adrian Teslovan.

Třetím podnikem pokračoval italský šampionát pro vozy WRC. I když je určen těmto speciálům, nejnovější kousky královské kategorie musely na Rally di Alba závodit v rámci oddělené klasifikace. Jak se už letos stalo zvykem, nechyběl na startu tovární tým Hyundaie. Ott Tänak si i přes defekt počínal lépe, ale po penalizaci v závěru připadlo vítězství Oliveru Solbergovi, kterého již příští víkend čeká s i20 Coupe WRC první šotolinový start na Safari. V klasifikaci italského mistrovství začal nejlépe vítěz předešlých dvou podniků Luca Pedersoli. Už v druhé zkoušce se ale pilot Citroënu DS3 WRC musel smířit s propadem za Lucu Rossettiho, který jako obvykle usednul za volant Hyundaie i20 R5. Pedersoli jej neúspěšně stíhal, až v páté zkoušce doplatil na defekt a všechny jeho šance na hattrick vzaly za své. Později pilot Citroënu odstoupil úplně. Rossettimu sice hlavní soupeř odpadnul, ale stále se musel mít na pozoru. Až do konce rally na něho útočil Corrado Fontana se silnějším Hyundaiem NG i20 WRC. Rossetti si ale vítězství nakonec o 4,6 vteřiny přeci jen uhlídal. Pódium plné korejských vozů zkompletoval Josh McErlean s další i20 R5.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!