Devadesáti jedna letý stařík, který vylezl z okna a odjel Safari

Parafrází názvu knížky Jonase Jonassona můžeme shrnout plány Sobieslawa Zasady, který se rozhodl narušit nudu důchodu a střihnout si závod MS.

Moc často se nestává, aby se na start soutěže mistrovství světa postavil jezdec, jehož kariéra začala dekádu před zrodem šampionátu a jenž svou aktivní kariéru ukončil v polovině 70. let. Avšak Sobieslaw Zasada ukazuje, že ani v 91 letech nemusíte sedět doma a můžete si třeba odjet soutěž světového šampionátu. Stane se tomu tak již tento víkend, když polský jezdec za volantem Fiesty Rally3 vyrazí vstříc nástrahám Safari rally, mimochodem soutěže, která byla jeho doposud poslední odjetou v kariéře. A šlo o úspěšný start, když s manželkou na sedadle spolujezdce vybojoval druhé místo v PWRC a 12. absolutně. To však ještě Safari byla pravou Safari, ostatně ročník 1997 měřil 1318 kilometrů a menší autorskou hyperbolou můžeme říct, že tehdy ještě jedna rychlostka měřila tolik, co dnes celá etapa. Takže by se chtělo říct, že jako pamětník starých Safari si Zasada jede skutečně užít takovou dovolenou do Afriky, kterou si zpestří nějakou to rychlostní zkouškou.

"Je bez debat, že to je velká výzva a cílem je vůbec dokončit soutěž. Safari mi vždy přišla jako fantastická soutěž. Letos se postavím na start proto, že jsem zvědavý, jak tato rally vypadá ve své současné podobě. Takže to bude výzva, " říká ke svému startu Sobieslaw Zasada a a přidává menší porovnání keňského dobrodružství tehdy a dnes, "vždycky šlo o nesmírně náročnou rally. V roce 1972, který byl nejdelším, se jelo 6480 kilometrů a dokončil jsem druhý. Vítězi trvalo absolvovat celou trasu soutěže o devět hodin víc, než byl původní časový plán. Já jsem řídil bez přestávky tři dny a tři noci. Hodně mi tehdy pomohl čaj. Kdybych měl udělat porovnání, řekl bych, že tehdejší rally byly, co se týká podmínek a vytrvalosti, tak třikrát až čtyřikrát náročnější než dnešní rally," dodává několikanásobný mistr Polska.

I bez ohledu na výsledek si už nyní Sobieslaw Zasada připsal jeden rekord, když se stal nejstarším jezdcem, jenž se na start soutěže MS kdy postavil a na druhou příčku odsunul Leifa Vold-Johansena, jenž byl v roce 1994 na Monte v porovnání s Polákem takřka junák, když mu bylo čerstvých 82 let. Když už jsme u těch zajímavostí, tak Zasada jako hodný děda vzal do Keni i vnuka, kterým není nikdo jiný než další soutěžák Daniel Chwist, jenž poslední roky startuje v Polsku s i20 R5, avšak v Africe vyzkouší Fiestu Rally2. K tomu Zasada dodává: "Vnoučata jsem učil řídit, když jim bylo 12 roků. Hned od začátku jsem jim říkal, že nejdůležitější je dojet až do cíle a držet si správnou rychlost. Daniel jezdí velmi dobře a hodně se spolu bavíme o rally technice jízdy. Můj nejmladší vnuk, Artur, je taky kvalitní pilot a úspěšně jezdí 24 hodinovky s KTM GTX," uzavírá hrdý dědeček zmínkou úspěchů svým vnoučat.

Komentářů celkem: 11
21. 6. 2021 22:07
1 3
Tož jasné, když to tam s ním švihne, tak aspoň natáhne bačkory stylově a při tom, co má rád. Kdo to může říct, že zakukal při Safari rally? Jen aby to neřízený auto někam nenarvalo a neodnes to i spolujezdec. smajlík
22. 6. 2021 01:30
3 1
liposh: sorry ale ty jsi úplně blbej smajlík
22. 6. 2021 09:01
1 1
Původně napsal liposh
Tož jasné, když to tam s ním švihne, tak aspoň natáhne bačkory stylově a při tom, co má rád. Kdo to může říct, že zakukal při Safari rally? Jen aby to neřízený auto někam nenarvalo a neodnes to i spolujezdec. smajlík
ne, jsi blbej i bez sorry.. smajlík
22. 6. 2021 09:30 Upraveno 09:31
0 0
Původně napsal liposh
Tož jasné, když to tam s ním švihne, tak aspoň natáhne bačkory stylově a při tom, co má rád. Kdo to může říct, že zakukal při Safari rally? Jen aby to neřízený auto někam nenarvalo a neodnes to i spolujezdec. smajlík
Simtě, až odpadnou moderní zpovýkaná WRCa, tak to doveze na prvním místě a překoná Airikkalu, který byl ještě mlaďoch, kdy udělal rekord nejstaršího vítěze v MS smajlík No rozhodně mu budu držet palce, tohle jsou přesně ty příběhy, které rallysport potřebuje a které by měly být pořádně promované...
22. 6. 2021 10:29
0 0
Kuře, Zasada se vlastně drží trochu pozměněného motta Colina McRae, tentokrát ve znění : "Věnec, nebo ...věnec" Né, ale teď vážně, pochopil bych, že to zkusí v 75 letech, v 80...ale v 91 je to velké riziko. Let, počasí, vypětí, a.t.d. ...Ač to může znít velmi romaticky, tak mi to přijde už trochu nerozumné.
22. 6. 2021 12:41
0 0
Řekl bych, že pojem "Gentleman driver" právě dostal nový rozměr. Každopádně respekt smajlík
22. 6. 2021 14:15
0 0
Původně napsal liposh
Kuře, Zasada se vlastně drží trochu pozměněného motta Colina McRae, tentokrát ve znění : "Věnec, nebo ...věnec" Né, ale teď vážně, pochopil bych, že to zkusí v 75 letech, v 80...ale v 91 je to velké riziko. Let, počasí, vypětí, a.t.d. ...Ač to může znít velmi romaticky, tak mi to přijde už trochu nerozumné.
Ono už trochu nerozumné je si sednout do závoďáku v jakémkoliv věku, protože vždycky se může cokoliv stát (mluvíš-li o riziku). A nečekám, že se Sobek bude přepínat, aby "příběh" dotáhl do konce.
22. 6. 2021 17:33
0 0
Všechna čest borcovi, už jenom dožít se jeho věku je potřeba ocenit, navíc ještě pojede v tom vedru rally. Měli ho posadit do wrc - třeba Hyundai či Ford, to by byla pecka! :-D
23. 6. 2021 08:04
0 0
Když máš prachy můžeš všechno.... smajlík
23. 6. 2021 10:32
0 0
liposh ty jseš fakt tak blbej jak daleko vidíš. Po závodě očekávám, že se tady veřejně všem omluvíš za svuj hovadský a tupý příspěvek.
24. 6. 2021 09:27
0 0
Já si myslím, že je jen a jen na panu Zasadovi, aby posoudil, co může a co ne. Za sebe mu přeji, aby soutěž ve zdraví dokončil.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!