24. 6. 2021 20:33 − 1798× − 0

Rozpačitý návrat rakouského mistrovství

Po roce a půl ožil rakouský šampionát, ze kterého se vloni odjela pouze zimní Jänner Rallye a letos zatím žádný podnik.

Po brzkém zrušení Rebenland Rallye rakouská federace představila nový kalendář a všichni se začali těšit na velký návrat při korutanském dvojboji. V půlce května měly posádky bojovat o mistrovské body na tradiční Lavanttal Rallye, na konce měsíce pak v Hirter Rallye St. Veit, která byla do šampionátu zařazena vůbec poprvé. Bohužel oba organizační týmy shodně prohlašovaly již dopředu, že bez diváků své podniky pořádat nebudou. A jelikož jim rakouská hygiena variantu s účastí diváků nepovolila, ani jedna z těchto rally se nakonec neodjela. Špatná nálada se do rakouské rallyové rodiny vrátila a zlepšil jí až Gerwald Grössing. Ten totiž svou šotolinovou soutěž Schneebergland Rallye, která se pod názvem Redstag Rallye Extreme do šampionátu vrátila po dvouleté pauze, uspořádal. Co se na podzim nepodařilo Christianu Mrlikovi s jinou převážně šotolinovou Rallye W4, teď dokonal jiný jezdec v roli pořadatele. Vzhledem k průběhu soutěže se ale trocha té špatné nálady zase vrátila.

Na začátku vše vypadalo dobře. Početně sice tradičně slabší startovní listina obsahovala desítku vozů Rally2 a mezi nimi i dvě velká jména rakouského rallysportu. Loňská zrušená sezóna měla nabídnout zajímavý duel Škoda vs. Ford, Hermann Neubauer vs. Julian Wagner. Ta letošní se zřejmě ponese v podobném duchu, jen Neubauer nebude bojovat s Julianem, ale s jeho bratrem Simonem. Do hry se mají zapojit také elektroauta, která zejména tým kolem Raimunda Baumschlagera a firmy Kreisel Electric často testují. V Rohr im Gebirge však tyto vozy chyběly i přesto, že už rakouská federace upřesnila technická pravidla umožňující jejich zakomponování do soutěžního pole. Grössing sice jejich zastánce úplně není, ale s jejich startem počítal. Potřeboval však od týmů vědět, kam umístit dobíjecí stanice, což se mu dle jeho slov nedostalo. Zástupci Kreisel Electric i STARD Manfreda Stohla oponují, že z jejich strany v tomto žádný problém nebyl a ani žádné speciální úlevy zejména co do organizace rychlostních zkoušek nepotřebovali. Hlavním důvodem jejich neúčasti bylo speciální pojištění, které od nich pořadatelé obávající se zejména problémů po případném vzplanutí požadovali. Tvůrci elektrospeciálů ale bezpečnosti svých aut stoprocentně věří a toto pojištění nehodlali platit. Premiéra obou vozů v rakouském mistrovství se tak odkládá minimálně do půlky července, kdy se má konat druhá rally.

Philip Kreisel však má šotoliny Schneeberglandu rád a rally se zúčastnil alespoň s tradiční spalovací Škodou Fabia Rally2 evo. Na dvou zkouškách ovšem ulil start a kvůli 70 trestným vteřinám se musel spokojit až s pátou příčkou. Na bednu se tak nakonec dostal sám šéf soutěže Grössing, když po posledním testu překonal Krise Rosenbergera, který zde pilotoval Škodu Fabia R5. O vítězství si to spolu rozdali hlavní dva favorité. Duel to byl zajímavý a velmi napínavý. Neubauer se dostal na začátku do vedení, ale Wagner na něho neustále dotíral a jejich vzájemný rozestup se pohyboval v pár sekundách. Bohužel vyšel do ztracena a dodnes není vítěz znám. Následujících čtrnáct dnů ukáže, zda se některá z verzí konečných výsledků potvrdí nebo bude následovat další duel u zeleného stolu.

Problémy soutěže začaly už v prvním testu, který musel být zrušen kvůli problémům s rozmístěním hasičských vozidel. V dalším průběhu dne nabrala rally zpoždění nejprve kvůli požáru, který musely tamní hasičské jednotky řešit, a následně ještě kvůli záchranné akci kolem zraněného horolezce. Finále rally měly obstarat dva průjezdy polookruhovým úsekem Haraseben Rundkurz v délce 24 kilometrů. První průjezd královským úsekem byl kvůli příliš velkému zpoždění soutěže zrušen a přešlo se rovnou k závěrečné Power Stage. Zpoždění se pranic nelíbilo vedoucímu závěrečné zkoušky a jeho týmu, kteří očividně už chtěli být radši doma než pořádat finále této rally. Totální desorganizace na závěrečné zkoušce způsobila chaotické starty posádek, což vygradovalo v situaci, kdy byl chvíli před Neubauera vpuštěn Gerald Rigler. Vedoucí muž soutěže se tím dostal do zvířeného prachu s nulovou viditelností, což nejen devalvovalo sportovní hodnotu takového zápolení, ale hlavně bylo obrovským nebezpečím.

Zkouška byla nakonec po průjezdu několika vozů ukončena. Varianta jejího úplného anulování by vedla k prohlášení výsledků po RZ 6 za konečné a vyhrál by Neubauer. Žádné body by si ale nepřipsal, protože by tím nebyla dodržena povinná minimální kilometráž zkrácené rally. Zástupci rakouské federace se rozhodli situaci řešit tak, aby se body mohly udělit, ale k tomu potřebovaly nějaké časy ze závěrečné zkoušky. A ty skutečné by výrazně poznamenaly Neubauera, který v prachu ztratil hodně času. Po hodinách vymýšlení přišli s alibistickou variantou a časy si jednoduše vymysleli tak, aby výsledný rozdíl mezi oběma jezdci činil 0 a oba dva byli prohlášeni za vítěze rally. Něco takového ale postrádá oporu v řádech a několik dní po soutěži sportovní komisaři přišli s novou verzí. Nechali výsledky v té formě, jak byly po RZ 6. Aby ale dosáhli požadované délky soutěže, ze závěrečné zkoušky počítali čas pouze čtyřem později startujícím posádkám. Většině pole pak přisoudili čas nejhoršího z nich a první dvojici bojující o vítězství dali také náhradní časy. Tentokrát ale identické, takže vítězem zůstal lídr po šestém testu Neubauer. Jedno šalamounské řešení střídá druhé a teď začíná běžet čtrnáctidenní lhůta na protesty. Pokud Wagner s novou verzí výsledků nebude souhlasit, dá se očekávat ještě dlouhý boj u zeleného stolu. Rakouský šampionát by si zasloužil důstojnější restart…

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!