ŠKODA Motorsport podporuje vývoj elektrického rallyového speciálu ŠKODA RE-X1 Kreisel
› Koncepční vůz ŠKODA RE-X1 Kreisel poháněný lithium-iontovým akumulátorem je
postavený na technickém základě vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo, který je celosvětově
nejúspěšnějším vozem své kategorie
› ŠKODA Motorsport vyvinula a dodala na míru upravenou karoserii a podvozek pro
zabudování elektromotoru o výkonu 260 kW a točivém momentu 600 Nm
› Po úspěšné homologaci rakouskou asociací AMF (ÖAMTC) je čistě elektrický vůz
připraven pravidelně startovat v rallyovém Mistrovství Rakouska
› „Koncepční vůz ŠKODA RE-X1 Kreisel je vzrušující kombinací tradiční techniky
a technologií budoucnosti,“ říká Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsport
Mladá Boleslav, 1. července 2021 – ŠKODA Motorsport, ŠKODA Austria, společnost Kreisel Electric specializující se na technologie baterií a provozní partner Baumschlager Rallye & Racing se spojili při vývoji čistě elektrického rallyového soutěžního vozu, vznikla tak ŠKODA RE-X1 Kreisel. Koncepční vůz, vycházející z vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo a poháněný 860V elektrickým systémem s výkonem až 260 kW, byl homologován rakouskou asociaci AMF (ÖAMTC). Debut v rallyovém Mistrovství Rakouska je plánován na červenec letošního roku.
Když společnost Kreisel Electric, dodavatel povinné hybridní technologie pro vozy WRC sezóny 2022 FIA Mistrovství světa v rally, hledala partnery pro vývoj čistě elektrického rallyového vozu, ŠKODA Motorsport v tom viděla zajímavou příležitost. V návaznosti na své zkušenosti a kompetence s celosvětově nejúspěšnějším vozem skupiny Rally2 oddělení motorsportu mladoboleslavské automobilky upravilo karoserii ŠKODA FABIA Rally2 evo tak, aby mohla být vybavena elektrickým pohonem Kreisel. Výsledný koncepční vůz ŠKODA RE-X1 Kreisel kombinuje prvotřídní know-how výrobce špičkových rallyových vozů s inovativní bateriovou technologií společnosti Kreisel.
S více než 400 prodanými kusy a řadou vítězství a titulů v rallye po celém světě je soutěžní verze vozu ŠKODA FABIA komerčně i sportovně nejúspěšnějším vozem své kategorie. „Koncepční vůz ŠKODA RE-X1 Kreisel je vzrušující kombinací tradiční techniky a technologií budoucnosti. Poskytli jsme své nejlepší zkušenosti, které vycházely z vývoje již tří generací rallyového vozu ŠKODA FABIA,“ komentuje spolupráci Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsport. „Koncepční vůz, byť vybavený elektrickým pohonem, nabízí všechny možnosti nastavení jako nejnovější generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo. Jsem přesvědčený, že pro fanoušky rallye bude taková kombinace opravdu zajímavá.“
Elektromotor vyvinutý společností Kreisel Electric dosahuje maximálního výkonu 260 kW a maximálního točivého momentu 600 Nm oproti 214 kW a 425 Nm standardního zážehového turbomotoru o objemu 1,6 litru vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo. Kromě zmíněného pohonného ústrojí vychází zbytek vozu z dobře známého rallyového modelu ŠKODA FABIA Rally2 evo, který musel podstoupit celou řadu úprav. Přesněji řečeno, bylo třeba upravit podvozek a pro implementaci baterie do vozu prošla zásadní úpravou také podlaha vozu. Vysokovýkonná lithiumiontová baterie Kreisel s kapacitou 52,5 kWh a poskytuje napětí 860 voltů.
Pro maximální jízdní dynamiku je baterie namontována co nejníže v podlaze vozu a vyznačuje se kapalinovým chlazením Shell E-Fluids. „Spolupráce se ŠKODA Motorsport nás velmi těší,“ říká Philipp Kreisel, jednatel společnosti. „Společně sdílíme nejen vizi udržitelné budoucnosti motorsportu, ale současně sledujeme stejnou strategii spočívající v přenosu technologií a technických řešení ze závodních do silničních vozů.“ Společnost Kreisel Electric z rakouského Rainbachu připravila také na míru vyvinutou nabíjecí stanici s názvem CHIMERO, která bude na jednotlivých rallye schopna nabídnout nabíjecí výkon až 200 kW.
První podvozek postavený ŠKODA Motorsport je v asfaltové specifikaci. Společnost Baumschlager Rallye & Racing, která je partnerem projektu pro testovací program a budoucí soutěžní aktivity, však již začala s testováním vozu ŠKODA RE-X1 Kreisel i na šotolině. První účast na Mistrovství Rakouska v rallye je naplánována na červenec letošního roku. „Jako dlouholetý partner ŠKODA Motorsport na rakouské rallyové scéně jsme nadšeni, že se můžeme podílet na tomto inovativním projektu,“ komentuje Max Egger, ředitel ŠKODA AUTO Austria. „Je pro nás srdeční záležitostí pomoci rallye vstoupit do nové éry. Po velmi úspěšném uvedení čistě elektrického sériového vozu ŠKODA ENYAQ iV je to další mimořádný krok na naší cestě k elektromobilitě."
Pro budoucí účast v soutěžích pod hlavičkou FIA pomohla ŠKODA Motorsport společnosti Kreisel Electric s homologačním procesem karoserie prototypu ŠKODA RE-X1 Kreisel. Další zkušenosti a technické konzultace plánuje ŠKODA Motorsport poskytovat i během dalšího vývoje, který bude probíhat u jejího dlouholetého zákazníka, týmu Baumschlager Rallye & Racing. Spolupráce se ŠKODA Austria je navíc součástí rozsáhlé podpory značky na jednotlivých trzích.
prosím z čeho vyrobí ta stanice CHIMERO ten nabíjecí výkon 200 kW (jaký bude ten zdroj).
Děkuji za info
Dobrý den,
prosím z čeho vyrobí ta stanice CHIMERO ten nabíjecí výkon 200 kW (jaký bude ten zdroj).
Děkuji za info
Aby se to vyrovnalo Fabii R5 co zere 100 na 100 zavodniho benzinu tak by to museli pripojit snad k parnimu stroji.
Komentare tady samozrejme jako vzdy uzasne k veci. Misto any se resil treba zvuk, jaky se ma povolit vykon nebo jeho rozdeleni je tu hitparada lidi co o tom nic nevi, krom toho ze na tom je vsechno spatne.
Kdo z vas resi kde se bere zavodni benzin co na nej jezdi rally auta? Kdo resi jak daleko dojedou na nadrz a kolik tankovacich zon musi byt mezi RZ?
RX verze s vyssim povolenym vykonem je na videu tady (rallyverze ma zamerne nizsi vykon aby byla srovnatelna s R5):
https://youtu.be/NDgP17PKuVs
(doporucuju prujezd v 0:50)
Zvuk neresim, protoze nez poslouchat imitaci z repraku, tak at uz je radsi slyset jen ten frekvencak.
Vykonovy zvyhodneni mi prijde dost velky, ale neuvadej hmotnost. Obecne by me zajimalo, jak chtej vykon elektriky omezovat, u spalovaku je jen soft omezeni pomoci konstrukce dilu, tady se pujde na prejimkach na brzdu a checksum SW? Ono se to v jinejch disciplinach urcite uz dela, ale jsem linej po tom patrat.
Tankovacka v ramci sekce bejva max jedna, casto zadna, tohle bude muset tankovat skoro po kazdy RZ a treba takovej El Chocolate to ani nedojede. Dvounasobna kapacita by uz asi stacila, ikdyz by se to zase nabijelo pul hodiny. Ale aspon by bylo vic casu na prejezdy
Na RX s tim (az na ten zvuk) problem nemam, tam by to asi s odrenou zadnici stacilo.
Proč lidi neřeší kde se bere závodní benzín je asi jasné, bo je z ropy a všichni víme, že to žere, řve a smrdí. Ale tahle auta jsou prezentována jako ekologická a tudíž se ptáme kde se ta ekologická energie v místě závodu vezme. A tedy nás zajímá zda ten lithiový cirkus je opravdu tak bez uhlíkové stopy, aby byl prosazován takto na sílu.
Podobně sporná je třeba nižší emise CO2 u nízkoobjemových motorů ve skutečném provozu. Nemůže tedy ta záplava motorů 1.0Turbo za stále stoupajícím CO2? Např.
Zadny zavody nejsou ekologicky, pivo z kramu tim neprivezou.
Z těch hyperkorektních vět by člověk blinkal. Tak gratulujeme a posíláme písničku
Takze i ALS?
Z těch hyperkorektních vět by člověk blinkal. Tak gratulujeme a posíláme písničku
Tady je to jasně řečeno a to ještě v Polestaru neřešej ekologickou likvidaci baterie a to se bavíme o běžném automobilu, tady bude baterie ještě větší, ať mi nikdo neříká, že elektromobilita je zelená, ani náhodou. https://www.autoforum.cz/predstaveni/prvni-znacka-prekvapive-rekla-pravdu-o-skutecnych-emisich-co2-elektrickych-aut/?fbclid=IwAR3dpJeH2eG6L0UbCTV7A1e7H--ETMxNq6GmqOQSMqZG9G2wb5G9qk-T-pY