3. 7. 2021 22:54 − 3504× − 0

Ruské duo vládne evropskému mistrovství

S velkým zpožděním v červnu konečně odstartoval nový ročník šampionátu starého kontinentu.

O první body se mělo bojovat původně už na jaře, ale jak dvojice portugalských soutěží, tak ta na Kanárských ostrovech byla přesunuta až na druhou polovinu roku. Teprve v půlce června se tak rozehrálo nové dějství bitev o evropský kontinent. Rajd Polski letos slavil stoleté výročí a dostalo se mu privilegia otevřít novou sezónu. Pořadatelé připravili speciální trať, která v druhé etapě posádky zavedla až do hlavního města Varšavy. Radost z připraveného oslavného konceptu jim ale dost kalila nemožnost oficiálně k tratím pozvat diváky. Mistrovství Evropy bývá už nějakou dobu oblíbenou destinací ruských jezdců. Dvě nejvýraznější osobnosti ruského rallysportu současnosti nechyběly ani na startu v Mikolajkách. Nikolay Gryazin se sice primárně účastní světového šampionátu, ale na evropské rally nezanevřel. Zúčastnit by se chtěl jejich co největšího množství, jen nesmí termínově kolidovat s WRC2. Úvodní dvě šotolinové soutěže nekolidovaly a modrý Volkswagen Polo GTI R5 na nich tak nechyběl.

V polské kvalifikaci doplatil na hluboké koleje, ve kterých nabral hlínu a ucpal přívod k chladiči. Svůj vůz preventivně odstavil a v pátek tak startoval až z devětatřicáté příčky. To mu mohlo přinést hodně problémů s prachem a dojížděním pomalejších soupeřů, na druhou stranu měl cestu pořádně umetenou od volné šotoliny. A tato výhoda nakonec převážila. To motivovalo v druhé soutěži v Lotyšsku Craiga Breena a Efrena Llarenu, aby se v kvalifikaci nikam nehonili. V první etapě tak mohli i oni požívat výhod vyčištěné tratě. Gryazin díky tomu v Polsku vyhrál všech pět úvodních zkoušek a vytvořil si solidní náskok čtyřiceti vteřin na svého krajana Alexeye Lukyanuka. Místy se ruský pilot VW dostával za hranu a ze svého auta očesal obě přední světla. To ale byla maličkost. Dvojitý defekt, na kterém dorazil do cíle poslední přírodní zkoušky první etapy, už tak zanedbatelný nebyl. Ruskému jezdci vystavil stopku. V Lotyšsku o dva týdny později prohlašoval, že to nehodlá s nasazeným tempem moc přehánět a raději pojede trochu opatrněji. V kvalifikaci se nechal porazit Mikolajem Marczykem, ale prvních pět rychlostních zkoušek vyhrál i zde. Jen po jejich absolvování neměl náskok 40 sekund, nýbrž jen 14. Z rozhovorů v cíli jednotlivých zkoušek to vypadalo, že má Gryazin jediný cíl, šetřit gumy. Jeho pirellky to tentokrát skutečně zvládly a Gryazin i v nižším nasazeném tempu všechny porážel. Nebylo to sice tak markantní jako minule, ale vedlo to ke konečnému vítězství. Po ročnících 2017 a 2018 jeho už třetímu.

Ruského vítěze měla nakonec i úvodní polská rally. Úřadující mistr Alexey Lukyanuk ale vstoupil do třetí společné sezóny se stájí Saintéloc dosti neslavně. Při testu svůj Citroën C3 Rally2 rozbil. Francouzi ale dokázali včas přivézt a připravit jiný vůz a Lukyanuk dokonce mohl používat nové brzdy s větším účinkem oproti jeho starému autu z loňska. Jeho ale více zajímal plynový pedál a ten byl na podlaze hodně často. Po odstoupení krajana Gryazina šel pilot Citroënu do čela a druhou etapu strávil úspěšným bráněním pozice před svým velkým soupeřem Andreasem Mikkelsenem. Na úvod roku tedy úřadující mistr znovu vyhrál. V Rally Liepaja byl první den trochu ve stínu svého krajana a také dvou taktiků z kvalifikace. Nelibost s jejich výhodnější startovní pozicí dával několikrát hlasitě najevo. První den nevyhrál jedinou zkoušku a musel se spokojit se čtvrtým místem. Druhý den už se projevilo, že Španěl Llarena s Fabií Rally2 evo za stejných podmínek nemá proti jezdci Citroënu šanci a ten jej hned v první zkoušce předehnal. Lukyanuk si chtěl došlápnout i na Breena, ale to je přeci jen jiná váhová kategorie. Ir ověnčený několika úspěchy na světové scéně i v sobotu pokračoval v rychlosti z první etapy a druhé místo si uhlídal. Po Polsku, kde jej zradilo zavěšení jeho Hyundaie i20 R5, tedy přišla pořádná psychická i bodová vzpruha. Breen si v cíli nemohl vynachválit i pokrok, jaký udělal jeho hlavní sponzor a dodavatel obutí MRF Tyres ve vývoji svých produktů. Teď ale bude muset nasazené tempo potvrdit i na asfaltových soutěžích.

Andreas Mikkelsen měl před letošní sezónou hodně velká předsevzetí, ale realita jednotlivých soutěží vypadá trochu jinak. Ve WRC2 má zatím norský pilot škodovky vyhranou jedinou soutěž a v Evropě ani to. V Polsku si stěžoval, že nemá pořádně natestováno, a situaci zachraňoval v druhé etapě. Dohnat a předehnat Lukyanuka se mu ale nepodařilo a bral body za druhé místo. Mužem druhé etapy byl Mikkelsen i v Lotyšsku. Celkově tam ale do cíle dojel až jako pátý. Rychlost mu nechyběla, tentokrát doplatil na chybu v komunikaci se startérem v RZ 2. Kvůli hygienickým opatřením si posádka s časoměřiči fyzicky nepředává kartu a na startu druhé zkoušky si posádka vytvořila zmatečnou situaci, za které odstartovala o minutu později. Minutová penalizace je nemilosrdně srazila mimo top ten. Až za Mikkelsenovými zády ale soutěž dokončil Marczyk ve stejném voze, který v Polsku zazářil třetím místem a v Lotyšsku vyhranou kvalifikací. V obou soutěžích nechyběl ani český zástupce Erik Cais s Fordem Fiesta Rally2. V Rajdu Polském se na konci první etapy dostal do top ten a to poznamenalo při otáčení startovního pořadí jeho osud pro druhý den. Startoval jako druhý za Italem Umbertem Scandolou a doplácel na čištění trati. Celkově skončil devátý a v Lotyšsku si polepšil pouze o jednu příčku. Tentokrát ale zase startoval mezi prvními během páteční etapy. Vliv čistoty tratě byl dobře vidět na jeho zajetých časech v druhém dnu, ve kterém Cais obsadil pěkné páté místo.

Do obou šotolinových podniků odstartoval i nováček mezi evropskými juniory Daniel Polášek. S Fordem Fiesta Rally4 bral v první rally body za páté místo v hodnocení ERC3 Junior a v Lotyšsku dojel šestý. Tam ale jeho výsledek hodně ovlivnila smolná závěrečná zkouška prvního dne. Rajd Polski vyhrál v juniorské klasifikaci Sami Pajari v obdobné Fiestě Rally4 a pro maximum bodů si jel i v Lotyšsku. Co největší zisk bodů je pro něho hlavně na šotolinových rally hodně důležitý. V druhé etapě Rally Liepaja ale poslal svůj vůz přes střechu a musel pak stahovat ztrátu tří a půl minuty. Z pátého místa se během závěrečné sekce rychlé šotolinové rally dostal až na druhou příčku. Druhý nejrychlejší muž Polska Norbert Maior v Lotyšsku doplatil na technické problémy svého Peugeotu 208 Rally4. Bez bodu odchází z dvojice úvodních šotolin talentovaný Nor Ola Nore jun. V Polsku jej zradily transmise jeho Renaultu Clio Rally4 a tentokrát se o výsledek připravil vlastní chybou. Situaci musel napravovat jeho týmový kolega Jean-Baptiste Franceschi, který v Lotyšsku zvítězil. Maximum bodů mu ale přiřknuli sportovní komisaři, kteří o sobě tentokrát dávali vědět až nezdravě často. Nejprve nechtěli do soutěže ani pustit Gregoire Munstera s Hyundaiem i20 R5 a oba piloty Abarthů 124 Rally GT Dariusze Polońského a Martina Radu kvůli svaření rámu a pak si na konci pochutnali na dalších dvou jezdcích. Ole Christian Veiby komisařům poslední dobou vůbec hodně leží v žaludku a tentokrát mu sedmé místo sebrali kvůli špatnému uchycení zadního křídla jeho Hyundaie i20 R5. Ušetřen pak nezůstal ani vítěz klasifikace ERC3 Junior Martins Sesks, na jehož Fordu Fiesta Rally4 se komisařům nelíbil nehomologovaný intercooler. Franceschi, který stejně jako Mikkelsen inkasoval penalizaci za nedorozumění při předávání časů na startu, tak nakonec nemusel zoufat, že mu odvolání neprošlo. Vyloučením soupeře se stejně stal vítězem…

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!