19. 7. 2021 18:43 − 9493× − 13

První rakouská konfrontace s elektrikou

Očekávaný vstup elektromobilů do rakouského mistrovství se odehrál na druhém podniku zrevidovaného kalendáře.

Nakonec ale nedošlo na očekávaný duel hned dvou elektromobilů vycházejících z vozů kategorie Rally2. Citroën stáje STARD Manfreda Stohla se na startu Rallye Weiz neobjevil a jediným konkurentem vozů s klasickou koncepcí pohonu zůstala Škoda Kreisel RE-X1 se zkušeným matadorem Raimundem Baumschlagerem za volantem. K trati už konečně mohli oficiálně i diváci, ale ti se nejspíš více těšili na souboje rakouské špičky ve vozech Rally2. Blamáž úvodní Redstag Rallye Extreme a jejími vymyšlenými výsledky ještě nedostala finální tečku a lídr mistrovství tak před startem druhé rally nebyl znám. Hlavní favorité na vítězství ale jasní byli, opět šlo o Hermanna Neubauera s Fordem Fiesta Rally2 a Simona Wagnera za volantem Škody Fabia Rally2 evo. Tentokrát se museli mít na pozoru před silným soupeřem ze zahraničí, když na start dorazil na Řím se připravující Erik Cais s Fordem Fiesta Rally2. Z Česka nepřijel sám, do Rallye Weiz odstartovali i dva piloti vozů Rally4 David Štefan s Peugeotem a Daniel Polášek ve Fordu.

Poláška čeká příští týden stejně jako Caise evropská soutěž v Římě a ze začátku rakouského podniku se držel na čtvrtém místě ve třídě. V druhém průjezdu úsekem Koglhof doplatil na stejné místo, ve kterém na začátku rally ošklivě havaroval Kris Rosenberger poté, co se svou Fabií předvedl pořádné salto. Polášek sjel ze srázu pomaleji, ale na trať už se vyškrábat nedokázal. Druhý den se do rally vrátil, jednu zkoušku vyhrál a připsal si také několik druhých nejrychlejších časů. Štefanovi se dařilo lépe a během páteční etapy před sebou měl jen dvojici sesterských Opelů Corsa Rally4. Miachela Röcka v pomalejším z nich český jezdec na poslední zkoušce přeskočil. Druhý den jejich duel pokračoval a pořadí si během první sekce dvakrát prohodili. Vedoucí příčku si s půlminutovým náskokem i v deštivých podmínkách druhé etapy hlídal Roland Stengg. Pak se ale v RZ 11 se svým Opelem neudržel na trati a dvouminutová ztráta jej srazila na páté místo. Štefan pokračoval v boji s Röckem v druhé Corse a teď už šlo o souboj o vítězství ve třídě i dvoukolkách jako takových. Český jezdec Peugeotu v předposlední zkoušce svého štýrského soka přeskočil a tímto finišem vybojoval cenné vítězství.

V absolutním pořadí začal rychleji Neubauer, který vyhrál oba úvodní testy. V tom třetím ale nechal přes dvacet sekund a spadnul na třetí příčku. Dalšími dvěma nejrychlejšími časy se okamžitě vrátil před značkového kolegu Caise, ovšem v poslední zkoušce první etapy přišla osudová chyba. Neubauer urazil u své Fiesty kolo a musel odstoupit. Wagner tím ztratil svého velkého rivala a o vítězství jej už mohl připravit jedině Cais, který ovšem tou dobou zaostával už o skoro půl minuty. Na parádní třetí příčce zakončil první etapu Kevin Raith s druhou Fiestou Rally2 ZM Racingu, za který závodí i Neubauer. Raith napodobil svého týmového kolegu hned v první sobotní zkoušce a také odstoupil. O nejnižší stupínek na pódiu si to tak měla rozdat trojice škodovek. Günther Knobloch a Johannes Keferböck bojovali za klasické spalovací vozy, Baumschlager proti nim vyrukoval s elektromobilem. Nakonec to byl zkušený několikanásobný rakouský šampión, kdo se radoval s náskokem 12,4 vteřiny na Keferböcka ze třetího místa. Cais v sobotu zajížděl časy hodně blízké vedoucímu Wagnerovi, kterému taková situace vyhovovala a první příčku si úspěšně pohlídal až do samého závěru.

Pilot Fordu, konkrétně Sierry RS Cosworth 4x4, se tak radoval z vítězství alespoň v historické klasifikaci Rallye Weiz. Rakouská rally byla čtvrtým letošním dostavením evropských historiků. Daniel Alonso sice vyhrál, ale největší hvězdou byl opět Ital Zippo. Pilot Audi se celý první den přetahoval o nejrychlejší časy s domácím Karlem Wagnerem v Porsche. Technika obou jezdců ale v poslední páteční zkoušce řekla dost. Zippo se na rozdíl od svého soupeře v sobotu vrátil na trať, etapu opanoval naprosto dominantně s náskokem pěti a půl minuty a v celkovém pořadí poskočil až na parádní konečnou druhou příčku.

Komentářů celkem: 13
20. 7. 2021 14:57
1 0
Jen pro doplnění: i v ME historiků tam mělo Česko své reprezentanty... R. Touše a O. Kovaříka... a obě posádky po tolika kilometrech i v cíli...smajlíksmajlíksmajlík
20. 7. 2021 16:35
0 0
Jenom tak na okraj:elektrika ztratila zhruba 1s na km na spalovák.
20. 7. 2021 16:57
0 0
1s/km je presne tolik co Baumschlager rikal ze to ztraci se stejnym soferem na stejne trati (testoval Aigner).

Na druhou stranu tohle byla prvni rally tohodle auta a Fabia Rally2 je 6? let vyladovane tovarni auto.

I u tehle elektriky se da vykon nastavit az na 700 koni, kdyz se chce. Samozrejme pak otazka jak moc kratsi bude dojezd.
20. 7. 2021 18:52
0 0
Problém je ten, že když to posunou výkonově, nemají proti čemu jet,proto je to nastavené tak jak to je,aby to bylo srovnatelné s R5/rally2 a bylo s kým závodit a né si jet sólo. Těch 700 je pro RX verzi,kde se to auto nejspíš objeví asi taky brzo
20. 7. 2021 19:23
0 0
zvýšení výkonu znamená, že musej udělat nový auto, nebo drasticky zkrátit servisní intervaly a tím i cenu za ujetej kilometr...
20. 7. 2021 22:13
0 0
Praveze novy auto delat nemuseji.

Ale jinak souhlasim ze nema smysl aby to melo silene koni. Pokud to ale ztraci 1s/km tak by snad nejakych 40-50 koni navic mohlo stacit.
Otazka samozrejme jestli se ten cas neda najit v nastaveni a vyladeni.
A hlavni otazka pak jestli je nutne aby to bylo presne stejne rychle jako R5.
20. 7. 2021 22:30
0 0
No ja si uplne nemyslim, ze by Mundl pri svym veku a odjetejch kilometrech za posledni 3 roky byl s identickou technikou schopnej jet na dostrel Wagnera. Navic to auto je jeste hodne syrovy a s hmotnosti pujde dolu.
Jenom si teda nedokazu predstavit, ze by se to melo vyrazne rozsirit, za prvy to natahuje harmonogram a za druhy to popira duvod zavedeni servisnich zon.
21. 7. 2021 03:38
0 0
Rychlost aut bych na základě výsledků jedné rally nesrovnával. Rozdíly v s/km jsou běžné mezi jednotlivými jezdci podle schopností a nasazení.
Říkají, že je to testovací sezóna, určitě s tím jel tak, aby to nerozbil, hmotnost má jít ještě dolů... Do budoucna asi není důvod, proč by to nemělo být stejně rychlé, nebo i rychlejší než R5. O něco vyšší hmotnost, o něco vyšší výkon, jinak je to prakticky to samé.
21. 7. 2021 11:21
0 0
Původně napsal knight
1s/km je presne tolik co Baumschlager rikal ze to ztraci se stejnym soferem na stejne trati (testoval Aigner).

Na druhou stranu tohle byla prvni rally tohodle auta a Fabia Rally2 je 6? let vyladovane tovarni auto.

I u tehle elektriky se da vykon nastavit az na 700 koni, kdyz se chce. Samozrejme pak otazka jak moc kratsi bude dojezd.
A nebude u toho výkonu 700 koní zapotřebí jiný podvozek, aby ten výkon přenesl a taky trošku tužší kastle, aby se to auto neondulovalo v zatáčkách?
21. 7. 2021 23:13
0 0
Původně napsal Kenny_pce
No ja si uplne nemyslim, ze by Mundl pri svym veku a odjetejch kilometrech za posledni 3 roky byl s identickou technikou schopnej jet na dostrel Wagnera. Navic to auto je jeste hodne syrovy a s hmotnosti pujde dolu.
Jenom si teda nedokazu predstavit, ze by se to melo vyrazne rozsirit, za prvy to natahuje harmonogram a za druhy to popira duvod zavedeni servisnich zon.
- harmonogram na tehle rally uplne stejny jako vloni
- servisni zona prece nema nic spolecneho s doplnenim paliva? Tankovaci zony mimo servis jsou normalni.

Baumschlager v rohovoru pro Dirtfish rika ze by mohli vykon zvednout treba o 10kW.
22. 7. 2021 00:45
0 0
1) Mas pravdu, "nekde" jsem se docetl, ze byl uzpusobenej harmonogram a neoveroval to, jsou to nizsi jednotky minut.
2) Tankovaci zony nejsou po kazdy RZ, vetsinou neni v sekci ani jedna. A je jedno, jestli ten nakladak, co zastavi nekde v prikope, veze dily nebo baterky a jestli tech 10 minut bude opravovat nebo nabijet.
A porad by me zajimalo, jakou cestou se resi omezeni vykonu.
22. 7. 2021 03:33
0 0
Co jsem našel, mají dvě nabíječky, jednu v servisní zóně a jednu pro mobilní použití mezi RZ. V servisu nabíjí pochopitelně vždy do 100 %, mezi některými RZ pak údajně stačí 5-10 minut vždy na dojetí té další, samozřejmě podle délky rychlostních zkoušek a přejezdů. Při nabíjecím výkonu 200 kW nejsou potřeba nějaké dlouhé prostoje, čili není potřeba měnit harmonogram, alespoň ne nějak signifikantně.

Nevím, jaká úroveň detailu je mysli ohledně toho omezení výkonu. Ale pochopitelně tam není žádná fyzická součástka typu restriktor sání, ale řeší to řídící SW, který prostě omezí moment, potažmo proud do motoru tak, aby maximální výkon byl ten požadovaný. Je to v principu stejné, jako když se přepínají různé mapy/režimy spalovacích motorů i u normálních sériových aut. Prostě se jen v SW změní hodnoty, například parametry vstřikování paliva.
22. 7. 2021 09:49
0 0
To mi prave prijde blby, u spalovaku je omezeni vykonu dany par mechanickejma parametrama a v jejich ramci se da pracovat. Omezenim proudu a napeti koncis.
Dalsi vec je, jak se bude kontrolovat ridici SW, kdyz se nekdo pokusi o analogii toyotiho restriktoru.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!