Nejmladší rekordman Rovanperä s Toyotou Yaris poprvé vyhrál

Kalle Rovanperä se na Rallye Estonsko stal historicky nejmladším jezdcem, který vyhrál podnik světového rallyového šampionátu FIA.


Zároveň tím zajistil páté vítězství v řadě pro TOYOTU GAZOO Racing World Rally Team.

Ve svých 20 letech a 290 dnech překonává Rovanperä rekord, který až doposud držel Jari-Matti Latvala (současný šéf týmu Toyota), jenž byl při své vítězné jízdě na Švédské rallye 2008 o pouhé dva roky starší.

S výjimkou dvou rychlostní zkoušek vedl Rovanperä po všech 24 měřených úsecích právě uplynulého podniku, pořádaného na jedněch z nejrychlejších cest rallyového světa. V pátek vybojoval šest z osmi vítězství v těsném souboji s nejbližším soupeřem, aby se následně v sobotu pořádně rozjel a předvedl v měřených úsecích úctyhodné časy. Do posledního dne nastupoval s náskokem 50,7 s, který nakonec zvýšil na bezmála minutu – přesněji 59,9 s – a to díky mistrně zvládnuté jízdě v šesti posledních rychlostních zkouškách.

Páté vítězství týmu v řadě (a šesté v rámci dosavadních sedmi letošních kol) znamená historicky nejdelší vítěznou řadu WRC, kterou Toyota ve své slavné historii rallyového závodění zaznamenala.

V první pětce dojely všechny tři týmové vozy – Sébastien Ogier a Julien Ingrassia jako čtvrtí, resp. Elfyn Evans a Scott Martin jako pátí. V záludné Power Stage na závěr estonského podniku se Ogier, Evans a Rovanperä umístili na třetím až pátém místě, čímž získali další bonusové body. Ogier a Evans i nadále drží první dvě příčky v bodování soutěžních jezdců (s rozdílem 37 bodů), zatímco Rovanperä se vyšplhal na čtvrté místo. Toyota si zároveň udržela dosavadní náskok 59 bodů na vrcholu šampionátu továrních týmů.

Akio Toyoda (zakladatel týmu)

„Kalle a Jonne, blahopřeji vám k vítězství! Ulevilo se mi, že se vám nakonec podařilo prolétnout až do konce této rallye – a jsem si jist, že tento pocit mají i další. Všichni z týmu si museli oddychnout, neboť bedlivě sledovali výkony této posádky po celou náročnou sezónu. Zmínili, že jeden člověk by mohl mít poněkud smíšené pocity. Jari-Matti až doposud držel rekord nejmladšího vítěze WRC ve věku 22 let – a nyní jej překonal dvacetiletý Kalle. Jaké pocity měl Jari-Matti, když se tento okamžik blížil? Jeden z členů týmu mi řekl, že měl jednoduše radost, že nový rekord nastolila mladá hvězda z jeho vlastní země. Jako vlastník soutěžního týmu jsem cítil hrdost na to, jakého šéfa týmu máme. Vítězný Yaris WRC byl postaven v našem závodu se sídlem v Estonsku. A tedy i Estonsko je naší domovinou. Je skvělé, že první podnik po vstupu do druhé poloviny sezóny začal právě vítězstvím na jedné z domácích akcí, ale chystají se již další domácí rallye: Rallye Finsko v říjnu, resp. Rallye Japonsko v listopadu. Děkuji moc za vaše nadšené fandění zde v Estonsku a vážím si nepolevující podpory týmu Toyota GAZOO Racing.“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Dnešek je úžasný a k tomu se přidává rekordní vítězství hned v několika aspektech. Každé vítězství je něčím zvláštním a radostným, ale mimořádný význam pro mne mělo dnešní Kalleho vítězství. Mám velkou radost, že se stal historicky nejmladším vítězem rallye WRC a přebírá po mně tento rekord: zachovává finskou tradici i vzhledem k tomu, že přede mnou byl držitelem rekordu Henri Toivonen. O víkendu odvedl fantastickou práci. Neuvěřitelné je i rekordní páté vítězství Toyoty v řadě. V těchto několika posledních podnicích se nám podařilo něco zcela jedinečného a mimořádného. V obou bodováních šampionátu nás čeká ještě dlouhá cesta, ale cítím velkou hrdost na jezdce i celý tým.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)

„Dnešek byl hlavně o plné koncentraci na Power Stage, ale nakonec se ukázalo, že podmínky v této erzetě byly jednoduše příšerné. Vzhledem k ohromným vyjetým kolejím to nebyla erzeta, kterou byste měli rychle projet, šlo jen o to přežít a pokusit se dojet do cíle, ale i tak jsme zkusili získat pár bodů navíc, což se nám nakonec podařilo. Celkově byl tento víkend z hlediska šampionátu posunem kupředu. Jako první na trati jsme věděli, že to budě těžké. Zajeli jsme velmi dobrý pátek, poté se nám nepodařilo to přetavit v lepší výsledek, ale i tak jsou nejdůležitější body, které jsme si odnesli. Mám velkou radost z prvního vítězství Kallea a Jonnea, takže jim blahopřeji, což platí pro celý tým.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Byl to pro nás celkově náročný víkend. Dnes jsme se pokusili zaměřit na Power Stage a udělali co šlo, ale bohužel to nebyl úplně takový výkon, jaký bychom si přáli. Nebylo to tím, v co jsme doufali nebo co jsme tento víkend očekávali. Od počátku jsem se pořádně nemohl zajet a vůbec jsem nenašel svůj rytmus. To je evidentně něco, co pro příští podniky musíme napravit. Mám nicméně ohromnou radost, že zde Kalle a Jonne zvítězili, je to skutečně zasloužené.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Pocit z vítězství je skutečně báječný. Usilovali jsme o to a musím moc poděkovat celému týmu. Ačkoli pro mne osobně byl letošek obtížný, úžasně mne všichni podporovali a atmosféra ve voze i v rámci týmu byla opravdu dobrá. Je skutečně pěkné dosáhnout i tohoto rekordu jako nejmladší jezdec. Jari-Matti mi řekl, že by měl radost, kdybych to po něm převzal já, takže to pro mě hodně znamená; je to opravdu hezké. Dnes jsem měl překvapivě dobrý pocit, nepociťoval jsem takový tlak a mohl jsem normálně jet, přesto v dobrém tempu. Tento výsledek by nyní určitě měl hodně pomoci: Když dokážete zvítězit, pomůže to uklidnit se a zároveň se sníží tlak na vás.“

Komentářů celkem: 3
20. 7. 2021 18:05
0 0
Myslím si že Jarri tu ztrátu prvenství oželí celkem snadno. To Kalleho vítězství tým Toyoty posunulo blíž dalšímu titulu mistra světa.
A Ottík teď asi lituje, že se nechal ukecat od Adama k přestupu. Nechci být špatným prorokem, ale obávám se, že u Korejců žádný další titul nevyválčí.
20. 7. 2021 18:21
0 0
Mne ty dva roky moc "pouhy" nepripadaj smajlík
20. 7. 2021 19:22
0 0
Původně napsal Pepan A1
Myslím si že Jarri tu ztrátu prvenství oželí celkem snadno. To Kalleho vítězství tým Toyoty posunulo blíž dalšímu titulu mistra světa.
A Ottík teď asi lituje, že se nechal ukecat od Adama k přestupu. Nechci být špatným prorokem, ale obávám se, že u Korejců žádný další titul nevyválčí.
Uvidíme příští rok s novými auty smajlík Třeba bude vše jinak ( i díky tomu že Ogier nepojede komplet) a bude nejlepším vozem Hyundai nebo Ford ... Každopádně to s Ottem souhlasím, velký prachy ale podmínky smajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!