25. 7. 2021 22:59 − 5533× − 3

Evropané Řím letos nedobyli

Po dvou šotolinových soutěžích se evropský šampionát přesunul ke své první asfaltové zastávce.

Tou se stala rok od roku populárnější Rally di Roma Capitale, která ve svém hlavním poli přivítala necelou stovku soutěžních posádek. Pořadatelé jim letos opět ukázali hlavní italské město v celé jeho kráse. Po promenádě centrem Říma v přejezdovém režimu se v jeho ulicích rovnou bojovalo na divácké superspeciálce kolem Caracallových lázní o první sekundy. Tento úsek byl zařazen na poslední chvíli a dostal netradiční označení RZ 0. Oproti římské superspeciálce ACI Roma Arena z ročníků 2017 a 2018 nabídnul daleko atraktivnější trať. Hlavní dva soutěžní dny v sobotu a v neděli se už soutěžilo na tradičních asfaltových cestách v horách nedaleko italské metropole. Vloni tam kraloval pozdější mistr Evropy Alexey Lukyanuk, který letos do Říma dorazil s vyhranou Rally Estonia v hodnocení WRC3 v kapse. Návrat za volant Citroënu C3 Rally2 pro něho byl v pátek na římské superspeciálce hodně frustrující. Tým Saintéloc ale dokázal přes noc do centra rally dopravit tlumiče starší generace a na nich to už ruskému jezdci šlo lépe. Na třetí příčce si udržoval odstup přes dvacet vteřin za vedoucími Italy a v neděli nebyl bez šance na vítězství. O tu jej připravila až chyba v RZ 9. Lukyanuk byl v levotočivé zatáčce rychlejší, vůz se mu sklouznul a o zídku urazil pravé zadní kolo. Od mimo cestu zaparkovaného rozpáleného auta pak ještě málem chytla okolní tráva. Požáru se hasičům podařilo zabránit, ale na dobrý výsledek musel lídr mistrovství zapomenout.

Nakonec neuspěl ani jeho krajan Nikolay Gryazin pilotující tradiční Volkswagen Polo GTI R5. V kvalifikační zkoušce sice zajel nejrychleji, ale hned na prvním sobotním testu nechal kvůli defektu dvě minuty. Z šesté desítky se ruský jezdec propracoval až do druhé, ale druhý defekt v předposlední zkoušce zhatil i jeho šance na nedělní etapové body. Letos to je tak po Polsku už druhá soutěž, která pro Gryazina kvůli defektům dopadla špatně. Zatím tedy v jeho případě zůstává jen u vyhraného Lotyšska. Bilanci nula vyhraných podniků mistrovství Evropy si v Itálii nevylepšil ani lídr WRC2 Andreas Mikkelsen. První den se norský pilot Škody Fabia Rally2 evo trápil se zavěšením, v neděli si stěžoval na nedotáčivost a slabé zajeté časy mu vynesly jen osmou příčku v cíli. A to za ní mohl být rád, když se v předposledním testu nevyhnul výletu mimo trať. Craig Breen to letos má rozjeté na několika frontách a v Římě bojoval nejen o evropské, ale i o italské body. V tamním šampionátu si už připsal vítězství v Rally Sanremo. V Římě to jezdci Hyundaie i20 R5 už tak dobře nešlo, v neděli ještě musel bojovat s posilovačem řízení a do cíle dojel až jako devátý. Po druhé příčce v Rally Liepaja tedy trochu studená sprcha. Nikdo ze čtveřice největších evropských favoritů tak nebude na letošní Řím úplně vzpomínat v dobrém.

Obstojně si s tamními cestami nakonec poradil český pilot Fordu Fiesta Rally2 Erik Cais. Díky defektu Yoanna Bonata v úplně poslední zkoušce rally zakončil v top ten. Během celé rally, která pro něho začala problémy s diferenciálem, se zlepšoval, v druhé etapě obsadil sedmou příčku a o Breenův skalp přišel jen o 2,5 sekundy. Málem i vyhrál jednu zkoušku. Druhý český zástupce Dominik Stříteský svého krajana v prvních měřeních sil dokázal porážet. To se postupem času změnilo, ale i výkon jezdce škodovky měl během rally vzestupnou tendenci a to hlavní, najet co nejvíce důležitých kilometrů, splnil do puntíku. Český reprezentant mezi juniory Daniel Polášek mířil za zopakováním šestého místa z Lotyšska, ale v posledním testu se svým Fordem Fiesta Rally4 havaroval. Klasifikace juniorů nabídnula v Římě nejzajímavější podívanou. O vedení v této klasifikaci spolu sváděli nádherný duel Jean-Baptiste Franceschi v Renaultu Clio Rally4 a Alejandro Cachón s Peugeotem 208 Rally4.

V prvním dnu s nimi držel krok ještě Norbert Maior v další 208, ale ten v neděli ztratil kontakt a v RZ 9 pak u svého auta urazil levé zadní kolo. Cachón s Franceschim si své pořadí během neděle čtyřikrát vyměnili. V závěrečné zkoušce udělal finální tečku za nádherným soubojem Francouz v Renaultu a svého soka přeskočil o pouhou jednu desetinu vteřiny. Jelikož vyhrál už podruhé v řadě, výrazně se přiblížil vedoucímu juniorovi Samimu Pajarimu z Finska. Pilot Fordu Fiesta Rally4 tentokrát nejel na svém oblíbeném povrchu a v sobotu jej přibrzdily potíže s brzdami. I body za třetí příčku se ale hodí. Ani na start rally se po havárii v testu nepodíval Ola Nore jun. pilotující druhé Clio Rally4 stáje Toksport. Oba junioři srdnatě bojující o vítězství v závěru ještě ohrozili od RZ 5 vedoucího jezdce klasifikace ERC3. Josep Bassas Mas s Peugeotem 208 Rally4 si své vítězství udržel jen o 2,7 vteřiny. Klasifikace ERC2 patřila značce Suzuki. Dmitry Feofanov se sice na pódium nedostal, ale dvojice stáje Suzuki Motor Ibérica se podělila o první dvě příčky. Vítězství z Polska si zopakoval Javier Pardo.

Boj o absolutní vítězství v soutěži si pro sebe rezervovali domácí jezdci. V sobotu jim sice život znepříjemňoval Lukyanuk, ale ten se v neděli dostal mimo hru. Andrea Crugnola v Hyundai i20 R5 od začátku sváděl tuhý boj s Giandomenicem Bassem ve Fabii Rally2 evo. Do druhé etapy šel s minimálním náskokem 5,4 sekundy. Defekt v druhé nedělní zkoušce ale jezdce Hyundaie stál půl minuty a při vyrovnanosti obou jezdců už na vítězství moc pomýšlet nemohl. Bassa sice také lehce zbrzdil defekt, ale oproti Crugnolovi ztratil daleko méně času a v Římě si zopakoval své předloňské vítězství. Dosud vedoucí pilot italského mistrovství Fabio Andolfi svou škodovku dovezl na šestém místě a třetím v C.I.R. a Basso se tak vrátil i do čela domácího mistrovství. Životní výsledek si v Římě vyjel Norbert Herczig, když v úplně poslední zkoušce ukradnul umístění na bedně značkovému kolegovi od škodovky Efrenu Llarenovi.

Komentářů celkem: 3
26. 7. 2021 10:511
0 0
Akorát nějak nechápu to bodování na ERC; čekal jsem, že Mikkelsen získá 4+0 bodů za 8. místo a Lukyanuk 0+5 bodů za 1. etapu, ale tam je to úplně jinak.
26. 7. 2021 14:102
0 0
Lukyanuk má 3 body za 3. místo v etapě, ty se bodujou 5-4-3-2-1. Mikkelsen musí mít mnohem víc bodů, protože celkem boduje 15 posádek.
26. 7. 2021 14:433
0 0
Aha, takže je to letos celé překopané. Díky za vysvětlení.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!