Mundl a jeho závodnička na baterky
Můžeme diskutovat a jak ukázaly dřívější články na toto téma, tak i diskutujeme, nakolik jde o přirozený vývoj motorsportu, nakolik o shora tlačený trend či zda jde po vzoru českého génia Járy Cimrmana přímo o objevování slepých uliček. Avšak elektromobilita je aktuálně trendem a mimo nestojí ani Rakousko, kde se do závodniček na baterky pustl jak Manfred Stohl v jeho STARDu, tak i Raimund Baumschlager, který ve spolupráci s jedním z dodavatelů hybridních kitů pro vozy Rally1 – tedy Kreisel Electric připravil vůz Škoda Kreisel RE-X1. Jak je evidentní z fotek, jedná se o všem dobře známou Fabii Rally2 Evo, která se však místo spalovacího motoru dočkala právě elektromotoru a baterek. A tento vůz se zároveň stal debutantem, když na nedávné Rallye Weiz startoval v poli s běžnými soutěžními speciály, dokončil a dokonce i na stupních vítězů, když jej Mundl dovezl do cíle na třetí příčce. No a jelikož sám jezdec říká, že soutěž byla bezproblémová, můžeme s pokusem o špatný vtip konstatovat, že Fabia na baterky nebyla vůbec na baterky… "Nebál bych se říct, že soutěž byla perfektní. Chtěli jsme oba dva dny absolvovat bez problémů s autem nebo nabíjením a to se nám povedlo," říká s Rallye Weiz Raimund Baumschlager.
Populární Mundl dovezl Škodu Kreisel RE-X1 do cíle se ztrátou dvou a půl minuty na vítězného Simona Wagnera, který sedlal benzínovou Fabii Rally2. Jak se jezdec nechává slyšet, při přípravě auta si dali záležet, aby byla elektrika výkonově na rovno spalováku. "Ve spolupráci s rakouskou federací jsme připravili výkonovou mapu a chtěli jsme si být stoprocentně jistí, že s elektrickým autem nebudeme mít výhodu nad spalovacím motorem. To se povedlo. Vždy jsme měli cíl být výkony hned za nejrychlejšími auty třídy Rally2. Federace neustále kontrolovala výkon a my jsme spokojení, kde jsme s ním byli. Pokud za nějaké další tři, čtyři soutěže zjistíme, že výrazněji zaostáváme, tak budeme výkon znovu řešit s federací a možná nám dovolí přidat třeba 10 kW výkonu nebo tak podobně," říká 14 násobný rakouský mistr serveru DirtFish.
Velmi diskutovanou otázkou, která se s debutem auta pojila bylo, jak se nabíjelo. To taktéž Raimund Baumschlager vysvětluje: "V kamionu jsme měli nabíjecí jednotku a mezi některými zkouškami jsme na předem daném místě zastavili a nějakých 5, 10 minut auto dobíjeli. Bylo to takhle prosté. Nenastaly žádné nebezpečné situace. Myslím si, že se nám povedlo vyvrátit některé hlouposti, které o elektrických rally autech před startem kolovaly," říká Mundl a vrací se ještě k hodnocení soutěže samotné, "pro debut s autem byla Rallye Weiz ideální, protože podmínky se měnily. V sobotu se jelo na úplně suchém asfaltu, ale druhý den ráno bylo hodně vody. Auto fungovalo parádně v obou případech, ale lepší bylo snad dokonce na vodě. Auto totiž váží 1400 kilo, takže je celkem těžké oproti benzinové Fabii, což na vodě znamenalo rozdíl. Na suchém však šlo váhu navíc pocítit na brzdách a tempu zahřívání pneumatik. Víme, že je před náma ještě další vývoj, musíme ještě trochu snížit váhu auta. Největší rezervy jsou v tomto ohledu v bateriích a elektromotoru. Ale i tak šlo fantastický začátek tohoto projektu. Vzbudil ze všech stran velký zájem a hodně lidí se přišlo podívat, co že to děláme a my jim mohli ukázat, jak bezpečné toto auto je," doplňuje třetí muž Rallye Weiz 2021.
No a jaké jsou další plány? Pro mnoho fanoušků u našich tratí mohou značit, že budou chodit až na historiky, protože Baumschlager jedná s národními federacemi v Německu, Slovinsku a právě v České republice o tom, aby Škoda Kreisel RE-X1 mohla startovat na jejich podnicích. Pro přeshraniční starty je aktuálně překážkou pouze národní rakouská homologace. "Hledáme cesty, jak tato auta pronajímat. Prodávat je by bylo komplikované, ale máme velký zájem o jejich pronájem. Zákazníci nám totiž říkají, že na elektrický soutěžák lépe slyší sponzoři," uzavírá Raimund Baumschlager. Ten se s novým speciálem opět ukáže už o tomto víkendu na Hartbergerland Rallye, kde to bude pak dále se uvidí. Nabízí se tedy závěrem otázka, uvidíme třeba Škodu Kreisel RE-X1 na konci srpna ve Zlíně na Barumce nebo na některém jiném českém podniku? Parafrází již zmíněného génia lze jen dodat, budoucnost již nepatří aluminiu, nýbrž lithiu…
Za mne u elektro rally aut je ted nejvetsi vyzva "vyladit" zvuk. Lidi co slyseli tenhle rikaji ze je to nazivo lepsi nez pres mikrofon. Vyhledove se samozrejme musi vyladit predpisy, hlavne co se tyka rizeni vykonu (predek/zadek atd.).
Elektroauto opravdu nepotrebuje dojet zavod na jedno nabiti, stejne jako ho nedojede R5 pri spotrebe 100 na 100.
Mudl to rika naprosto presne. Pokud rally ma mit sponzory a podporu automobilek musi jezdit to co automobilky chteji podporovat. Nejake zavody historiku co se ani neshodnou na pravidlech (homologace), kde nikdo nejede naplno protoze se to boji rozbit a naprosto se nepodobaji necemu co jezdi na silnicich vyhledove nikdo vyrazne podporovat nebude.
@paces
Pro naprostou vetsinu lidi je civilni elektroauto velky pokrok co se tyka jednoduchosti pouzivani uz ted. Kdyz prijedou domu pripoji k nabijecce, to je vsechno. Tiche, bez vybraci, nemusi resit razeni, studeny motor, vymenu oleje, DPF, EGR, smrad atd. Skvele prakticka je taky moznost kde muzes elektroauto pouzit jako 3kW zdroj (V2L).
Pokrok poslednich par let je hlavne v rychlosti nabijeni. Kdyz bude nabijeni dost rychle neni treba velke/tezke/drahe baterky. Seriovy Hyundai Ioniq 5 ted zvladne ca. 200 km za 10 min (Taycan/EtronGT podobne).
Nějak mi uniklo co je to nabíjecí jednotka v kamionu. Jestli je to naftový agregát tak je to fakt eko.
Ale za mne jen ať jich pár jezdí - alespoň se objeví úskalí tohoto pohonu. Jinak zpestření je to pěkné a zajímavé a dovedu si představit účast 3-5 aut této kategorie (když pojede i STARD, tak už bude položen základní kámen).
1. Zadna rally neni a nikdy nebude "eko". Jedinna eko rally je ta ktera se nejede.
2. Elektro rally auto neni elektro proto aby samotna rally byla ekologictejsi ale proste a jen proto ze seriove auto ktere se ma propagovat jede na elektrinu.
Kamion je "powerbanka", ktera se muze nabijet i z pripojky pokud tam nejaka je. Z hlediska dobijeni nevidim velky rozdil mezi 5-10 min stat u nabijecky nebo zajet do tankovaci zony.
Za mne u elektro rally aut je ted nejvetsi vyzva "vyladit" zvuk. Lidi co slyseli tenhle rikaji ze je to nazivo lepsi nez pres mikrofon. Vyhledove se samozrejme musi vyladit predpisy, hlavne co se tyka rizeni vykonu (predek/zadek atd.).
Elektroauto opravdu nepotrebuje dojet zavod na jedno nabiti, stejne jako ho nedojede R5 pri spotrebe 100 na 100.
Mudl to rika naprosto presne. Pokud rally ma mit sponzory a podporu automobilek musi jezdit to co automobilky chteji podporovat. Nejake zavody historiku co se ani neshodnou na pravidlech (homologace), kde nikdo nejede naplno protoze se to boji rozbit a naprosto se nepodobaji necemu co jezdi na silnicich vyhledove nikdo vyrazne podporovat nebude.
@paces
Pro naprostou vetsinu lidi je civilni elektroauto velky pokrok co se tyka jednoduchosti pouzivani uz ted. Kdyz prijedou domu pripoji k nabijecce, to je vsechno. Tiche, bez vybraci, nemusi resit razeni, studeny motor, vymenu oleje, DPF, EGR, smrad atd. Skvele prakticka je taky moznost kde muzes elektroauto pouzit jako 3kW zdroj (V2L).
Pokrok poslednich par let je hlavne v rychlosti nabijeni. Kdyz bude nabijeni dost rychle neni treba velke/tezke/drahe baterky. Seriovy Hyundai Ioniq 5 ted zvladne ca. 200 km za 10 min (Taycan/EtronGT podobne).
O ekologicnosti elektro SERIOVYCH aut se pisou desitky volne pristupnych studii. ("At nekdo otevrene prizna"... ) Do hlavnich zprav obcas vyskoci nejaky bombasticky titulek a to je tak vsechno.
Delaji se i studie co shrnuji zavery vsechno ostatnich a porovnavaji je ( nektere studie jsou placene lobby na obou stranach) a z tech vychazi ze elektro auto ma kolem 30-40% nizsi celkove emise CO2 pri zapocitani "uplne vsech" faktoru na obou stranach a soucasne energetickem mixu EU.
(Lokalni znecisteni z vyfuku se nezohlednuje)
Kazdopadne diskuze o ekologicnosti seriovych aut je podle me trochu mimo u clanku o rally autech.
Argumenty ze to neni ekologicke protoze maji nabijeci kamion.....
1. Zadna rally neni a nikdy nebude "eko". Jedinna eko rally je ta ktera se nejede.
2. Elektro rally auto neni elektro proto aby samotna rally byla ekologictejsi ale proste a jen proto ze seriove auto ktere se ma propagovat jede na elektrinu.
Co se zpravidla porovnává, jsou emise CO2, které mají globální efekt a je jedno, kde se vypustí. Ty má elektromobil pochopitelně také skrze výrobu samotných aut a elektřiny pro pohon.
Namátkou 3 odkazy na různé studie:
https://theicct.org/publications/global-LCA-passenger-cars-jul2021
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars/how-clean-are-electric-cars
https://climobil.connecting-project.lu/
https://www.mdpi.com/2071-1050/12/22/9390/htm
Jasné je to u lokálních emisí jedovatých látek typu NOx či pevných částic. Ty má elektromobil nulové od prvního kilometru a nijak jimi neznečišťuje prostředí.
Co se zpravidla porovnává, jsou emise CO2, které mají globální efekt a je jedno, kde se vypustí. Ty má elektromobil pochopitelně také skrze výrobu samotných aut a elektřiny pro pohon.
Namátkou 3 odkazy na různé studie:
https://theicct.org/publications/global-LCA-passenger-cars-jul2021
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars/how-clean-are-electric-cars
https://climobil.connecting-project.lu/