30. 7. 2021 13:28 − 3108× − 0

Rallye Monte-Carlo se vrací domů

I příští ročník mistrovství světa otevře tradiční zimní podnik s centrem v Monaku.

Letošní sezóna sice soutěží na rychlých estonských šotolinách teprve otevřela svou druhou polovinu, ale už teď se objevují konkrétnější informace k podnikům sezóny následující. Ta bude přelomová, když se na tratích objeví zbrusu nové hybridní vozy nastávající královské kategorie Rally1. Podle zpráv z posledního zasedání FIA by se jejich posádky měly utkat na třinácti světových podnicích. Devět pořadatelských zemí už je známých a jedná se o Monako, Švédsko, Portugalsko, Itálii, Keňu, Japonsko, Španělsko, Estonsko a Řecko. Zbylá čtveřice bude oznámena do konce letošního roku a zřejmě se bude vybírat ze zemí jako Nový Zéland, Argentina, Mexiko, Finsko, Chorvatsko nebo Velká Británie. Absence Finska, které si při notné dávce štěstí a uskutečnění zářijového podniku v okolí Jyväskylä připíše dvojitou účast v kalendáři, je hodně překvapivá. Ani mezi adepty se pak nenachází Austrálie, když tamní pořadatelé ještě nenašli novou lokaci pro svůj podnik a své snažení o návrat upínají k roku 2023. Už třetí rok v řadě se s největší pravděpodobností neuskuteční ani ADAC Deutschland Rallye. A to i přes zajímavé plány s přesunem centra rally na Nürburgring. Rally Sweden mezitím také změnila své centrum a příští rok se odehraje v okolí nového pořádajícího města Umea. Kvůli zimním olympijským hrám se uskuteční o něco později, až o posledním únorovém víkendu. Snad tento časový posun opět nezpůsobí obvyklé problémy s absencí zimních podmínek.

Dostatek zimních podmínek není nutností pro uspořádání úvodní Rallye Automobile de Monte-Carlo. Čím větší ale jsou, tím je tato soutěž určitě zajímavější. Na konci ledna 2022 se odehraje již devadesátý ročník slavné rally. Její centrum se po dlouhých patnácti letech vrací přímo do knížectví. V roce 2007 se pořádání ujalo město Valence, do jehož okolí byla situována většina rychlostních zkoušek. V roce 2014 se pak hlavním centrem stalo rodiště Sébastiena Ogiera, město Gap. Skladba rychlostních zkoušek se tehdy výrazně změnila a v horách na sever od Monaka se stejně jako v předešlých ročnících konal jen závěr soutěže. Příští rok bude do těchto hor situována celá čtyřdenní rally. Začínat se bude opět ve čtvrtek večer dvojicí zkoušek, jak je od roku 2015 na této soutěži zvykem. Jen letos se tyto testy musely kvůli koronavirové večerce odehrát už odpoledne za světla. V letošním programu chyběla i jiná tradiční monacká výzva, průjezd přes Col de Turini. Tady ale byla příčina jiná, a sice přívalové deště, které tuto oblast postihly na podzim 2020. Teď se úsek vedoucí přes toto slavné místo vrací a poprvé od roku 2014 jej posádky budou muset absolvovat v noci. Tehdy „noc na Col de Turini“ soutěž uzavírala, příští rok ji bude otevírat.

Poslední ročník monacké soutěže, který se odehrál výhradně v horách nad Monakem, byl 2006 a soutěž tehdy začínala na úseku vedoucím do Beuil. Ten ve své o něco kratší podobě bude otevírat dění v páteční etapě. Hned poté se posádky vydají na zkoušku Pierlas – Ilonse, což je modifikovaná verze úseku, kde tehdy Sébastien Loeb poslal svou modrou Xsaru WRC ze svahu. V rally pak pokračoval jen díky SupeRally a i přesto obsadil skvělou druhou příčku. Třetím úsekem páteční etapy 2022, který posádky stejně jako zbylé dva absolvují dvakrát, bude ten z La Tour-sur-Tinée. V roce 2006 odtamtud startovala RZ 9, na které musel z dobře rozjeté rally odstoupit Francois Duval. Se soukromou Škodou Fabia WRC tou dobou držel pátou příčku. V sobotu se posádky přesunou více na západ do okolí města Digne-les-Bains, kde bude umístěna přezouvací zóna. Ta bude v sobotu stejně jako v pátek jediným oddychem pro posádky během dvou náročných sekcí. Posádky budou muset obě etapy s rychlostními zkouškami měřícími kolem sta ostrých kilometrů absolvovat bez návštěvy servisního zázemí. Pořadatelé pojali nový ročník jako hodně velkou výzvu a spolehlivost bude hrát ještě větší roli než obvykle. Místo klasického poledního servisu, kde se soutěžním vozům dostává profesionální pomoci mechaniků, teď budou moct posádky využít jen vlastních sil a dílů, které si povezou sami ve voze. Dá se tak očekávat, že Restart využije více posádek než je běžně zvykem.

Sobotní etapa začne po osmé hodině ranní na úseku Le Fugeret – Thorame-Haute, který si z minulosti bude pamatovat minimum posádek. Naposledy se tam totiž soutěžilo v roce 1997. Úsek se tehdy jel obráceně a posádky jej stejně jako příští rok během rally absolvovaly pouze jednou. I to ale Tommimu Mäkinenovi stačilo k tomu, aby právě zde po nárazu se svým Mitsubishi do skály přišel o šance na vítězství. Své jediné vítězství v mistrovství světa následně získal Ital ve službách Subaru Piero Liatti. Následovat bude příští rok RZ 10 Saint-Jeannet – Malijai. Vloni monacká rally právě na části tohoto úseku začínala, příští rok se ale pojede v jiné formě. Následovat bude jedna z perel harmonogramu, část legendárního úseku Sisteron – Thoard. Ten ve své dvacetikilometrové verzi sice bude startovat až ze Saint-Geniez, ale o to hlavní, zrádný průjezd vrcholkem Col de Fontbelle posádky nepřijdou. Obvykle se tam musí popasovat s pořádnou dávkou ledu a sněhu. Letos nabídnul bohatou porci sněhu nedělní úsek Puget-Théniers – La Penne a ten se v prodloužené a pozměněné verzi vedoucí do Collongues pojede i příští rok. V neděli se pojede dvakrát stejně jako úsek pro Power Stage. Tato zkouška bude identická s tou letošní a boje o bonusové body si tak na ní konečně užijí naživo i diváci. Letos jim to kvůli epidemiologickým opatřením bylo znemožněno. Celkem bude na posádky čekat sedmnáct rychlostních zkoušek o délce 319 kilometrů. Servisní park bude umístěn v monackém přístavu a posádky se do něho budou vracet vždy až po absolvování celých jednotlivých etap. Trať monacké soutěže je oproti letům minulým sice krátká svou délkou, ale podmínky na trati, noční závodění a absence poledního servisu jistě kartami řádně zamíchají. Nové hybridní vozy Rally1 nebudou mít lehký start své éry…

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!