2. 8. 2021 19:47 − 7217× − 12

Antikaty

Pořad s motoristickou tématikou na palčivé téma.

Součástí Rally Hustopeče 2021 byly betonové jehlany, zábrany proti zkracování trati v zatáčkách. Jeden z nich způsobil nevídanou paseku a při dvou průjezdech doslova pročísl startovní listinu. Škody na závodních autech jdou do milionů.

Dali jsme dohromady materiály naše, a hlavně posádek, a rozhodli se na téma Antikaty natočit pořad. Oslovili jsme – snad – komplexní spektrum. Hovoří ti, kdo tam svá auta rozbili, kdo je „jen“ poškodili, kdo se tomu vyhnuli, mladí i zkušení, slovo dostali i funkcionáři – člen Komise rally Autoklubu ČR a zároveň bývalý závodník, vedoucí stálého dispečinku a samozřejmě i ředitel trati, který antikaty rozmisťoval.

Rádi bychom pořadem Antikaty otevřeli diskusi, a hned do ní přidali několik podnětů. Bylo by skvělé, aby se nerozbíjela drahá technika a neriskovalo zdraví kvůli něčemu, co lze změnit. Zúčastněte se diskuse i vy. Každá zkušenost nebo nápad má svou hodnotu, a jen z diskuse vychází ta nejlepší řešení.

Nejbližší zasedání Komise rally Autoklubu ČR se koná již v úterý 3. srpna 2021. Prosím, sdílejte pořad Antikaty, aby se dostal i k zodpovědným funkcionářům a celá věc nevyšuměla do ztracena!

Děkuji Vám. Rally zdar!

Prokop Siwek, Motorsport Revue

Komentářů celkem: 12
3. 8. 2021 09:57
0 0
Noo, dobrej masakr. Už dlouho nemám detailní přehled o aktuálních předpisech, ale předpokládám, že stále platí schvalování tratě RZ všemožnými činovníky (jestli mezi ně patří i dnes zástupce jezdců, to fakt netuším), tak mě hlava nebere, že lze použít něco, co není vidět ani ve dne...natož pak v noci. Pan Kouřil vysvětlil proč tohle konkrétní místo bylo takhle řešený, ale to to nikdo už nezkouknul v reálu za jízdy (...že ve skutečnosti ten beton není vidět)? ...mnoho otázek, málo odpovědí...za mě jednoznačně, musí být vidět alespoň ve chvíli než rychlá auta jdou na brzdy - určitě v takovým konkrétním místě. Chápu, že ne všude to lze dodržet...
3. 8. 2021 10:48
Upraveno 10:50
0 0
vzhledem k tomu, že tam zůstalo dost posádek, divím se, že se někdo nenasral a nehodil antikat do pole, tím by ušetřil komplikace další startujícím kolegům ...přes noc se občas i dost antikatů ztratí, jak všichni dobře víme
3. 8. 2021 11:19
Upraveno 11:20
1 0
Já teda dost dobře nerozumím tomu, jak lze schválit jako prostředek proti zkracování zatáček (omlouvám se, že nepoužívám tu strašnou zkomoleninu z angličtiny) betonový (!) jehlan, který jako by byl primárně stvořen pro co největší destrukci soutěžního auta, který s ním přijde do kontaktu. Já teda už více než 30 let nejsem účastníkem MR, ale nevzpomínám si, že by se takováhle zvěrstva páchala.
Mimochodem - v tom zatracovaném ČMPR se většinou používají, stejně jako na retardéry, buď balíky slámy nebo pneumatiky. Funkce stejná, poškození aut nulové nebo minimální. Ale to by se holt někteří činovníci museli chytit za nos, což evidentně nehrozí....
3. 8. 2021 20:33
1 1
Apropó pánové:pokud je antikat z čehokoliv tak je vždy zanesen v rozpisu RZ,Pokud ho někdo nerespektuje dělá si sám sobě problém a o tom to je!Trať provšecny stejná a né že R5 vyhážou bordel a předokoly už mají problémy.To jako R5 jsou u nás privilegovaní a ostatní kvůli nim musí utřít hubu?Zamyslete se sami nad sebou.Já odjakživa uznávám antikaty aby trať byla pro všechny stejná zaplatili si a pak mají problémy?Myslím že moc posádek s předohraby by si rádo otevřelo hubu ale bohužel by je nikdo nevyslyšel( na AČR) tak raději drží hubu a krok a zaplatí a jedou i když kolikrát jen menší počet RZ.
3. 8. 2021 21:50
Upraveno 21:53
3 0
Pokud měl antikat malou výšku, je to z hlediska bezpečnosti špatně (v řádech udávaných 40 cm je opravdu málo, ideální výška je 80cm - to většina českých antikatů splňuje). Pokud nebyl na stejném místě, jako při seznamovacích jízdách, je to také špatně (to však nikdo nedokázal s jistotou říct). Když pomineme bezpečnost a zaměříme se jen na princip rally, je úplně jedno, z čeho je antikatovací prvek vyroben. Důležité je jen to, aby zůstal pro všechny na stejném místě a aby byl umístěný na místo již před SZ.
Pneumatiky se přestaly používat právě pro malou výšku a malou stabilitu. A že se taková zvěrstva dříve nepáchala je jasné. Dříve se téměř nekatovalo, a když se náhodou nějaká silnice rozbila, tak to nikdo neřešil, protože ta silnice byla všech. Dnes má každá cesta a každá krajnice svého majitele a použití odolných protikatovacích prvků je nutností. Když navrhuji antikaty na naší rally, projdu témeř celou trať pěšky a v každé zatáčce rozmýšlím, jak antikat umístit a zda je tam vůbec nutný. Pokud je krajnice zarostlá, vyseču prostor před antikatem křovinořezem. Před začátkem ZS ještě nechám trať projet někoho ze soutěžáků (který se rally neúčastní), aby umístění zkontroloval. Pro všechny případy je v ZÚ každé rally telefonní číslo a čas, kdy posádky mohou dát připomínky k trati. Pokud byl osudný hustopečský antikat tak nebezpečný (minimálně výškou ano), pak je zarážející, že na tento problém žádná posádka před startem neupozornila.
Za mě závěrem antikaty ano, výška alespoň 80 cm, umístěné od seznamovacích jízd, nejlépe ještě označené sprejem na vozovce, umístěné citlivě (tak aby posádku nevynesl na pevnou překážku na tečně), umístit cca 10 cm za hranu asfaltu - aby se mezi hranu asfaltu a antikat nevešla pneumatika (umístění antikatu směrem do vozovky je blbost a dělá to z rally slalom). Z hlediska bezpečnosti i legislativy jsou nejvhodnější dopravní značky Z4, ale tam kde opravdu potřebujeme míst jistotu, že se krajnice nerozebere musíme umístit velký beton, nebo sud plný štěrku, jinak za pár let nebudeme mít kde stavět tratě.
3. 8. 2021 23:11
0 0
Jako ja nevim, pamatuju si ve Walesu byl na vnitrku zatacky hezky nizky ale i Tak nekolikatunovy balvan. Auta ho mijela o centimetry ale nikdo ho netrefil, predpokladam ze ho meli vsichni v rozpisu. Betonovy antikat ma tu vyhodu ze se s nim nehne a pokud je na svem miste pri seznamovackach tak je na posadkach si ho poradne napsat. Samozrejme pokud se s nim od seznamovacek hnulo tak je to cele spatne.
4. 8. 2021 00:08
0 0
Já jsem sice jen laik, který rally nikdy nejel, ale anticuty chápu. Prostě něco objedu, stejně jako strom nebo dům. Jediný problém vidím v tom, kdyby byl jinak než při seznamovackach. A proč s tímto konkrétním anticutem mělo problém jen minimum posádek ze špičky? Draze získané zkušenosti? Ale lepší viditelnost anticutu by mělo byt plus.
4. 8. 2021 08:35
0 0
Ladaalois: no právě jestli to není ten problém že to není vidět. Protože strom nebo dům se ti v zarostlém příkopu neschovává.
4. 8. 2021 10:18
1 0
problém je i v tom, že špička startovky jede čtyřkolky a ty jedou jinou stopu, než dvoukolky, no a třeba Renda Dohnal do špičky dvoukolek asi určitě patří, že? smajlík
4. 8. 2021 10:27
0 0
Samozřejmě, patří. Nějak jsem si ho neuvědomil. Tímto se Renemu omlouvám.
4. 8. 2021 11:22
0 0
Anticuty jsou nutnost, vzhledem k nepoškozování vozovky to je jasné. V řádech popsat jejich výšku je nutnost, aby se nedělo to co se stalo. Že o něj občas někdo i tak zakopne to se nedá nic dělat.
Mě v tomto případě tak úplně nesedí vyjádření ředitele. Ten anticut tam má být aby někdo neřezal zatáčku. Moc jsem nepochopil čím by i třeba několik anticutů, za hranou asfaltu, podél celé zatáčky vytvářelo úzké hrdlo? Šířka asfaltové cesty by se přece nijak nezmenšila. Ano o popsaných betonech na vnější straně vím.
4. 8. 2021 16:01
0 0
Antikaty jsou nutností ale jejich formát, způsob umístění, připevnění není nikde a nikým specifikován. Zvolení druhu antikatu je pouze na pořadateli. Nad tímto problémem by se měli zamyslet pánové v Opletalce a navrhnout řešení. Ale tam musí řešit jiné problémy a k tomu asi nedojde......

pozn.: První antikaty na Barumce byly zatlučené kovové trubky, byly vidět a budily respekt.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!