Karel Jirátko slaví 70. narozeniny
Podívejme se, koho ze slavných jezdců navigoval – Pavel Valoušek starší, Leo Pavlík, Emil Triner, Pavel Sibera, Tomáš Hrdinka… Poslední sezóny ale jezdí jako jezdec v historických vozech. Ostatně mrkněte na oba jeho profily.
Tady je několik zajímavých vzpomínek z článku, který sepsal Jiří Vintr před několika roky.
V historii Karlova závodění bychom našli kapitol na celou knížku. Závodnické snahy se původně s klasickou rally míjely: "Závodil jsem na motocyklu a s rodinným wartburgem závody do vrchu, na rally jsem původně ani nemyslel. Po několika letech tohoto období mě oslovil kolega z Autoklubu Sigma Olomouc Milan Kunc. Byl to už zkušený a znalý pilot – neměl navigátora a oslovil mě. A tak jsme jeli spolu sezonu 1977 a moje navigátorská kariéra tím začala. Byla to vlastně moje nejdelší profese celého závodnického života."
S Pavlem Valouškem zažil svoje první závodění na nejvyšší úrovni a třeba i slavný start na Barumce 1983 s vozem Porsche. "Bylo to v první polovině osmdesátých let. Za zprostředkování Autoturistem se podařilo získat k závodní činnosti Porsche 930 Turbo od slavné italské stále Jolly Club, která se později proslavila třeba Lanciemi Didiera Auriola. Měli jsme velké štěstí, tak silné auto tak slavné značky bylo v našich podmínkách něco nevídaného a protáhnout to obrovskou úřední mašinérií tehdejší doby opravdu nebylo jednoduché. Jenže auto jsme museli postupně přizpůsobovat obrazu svému. Mělo ohromnou sílu, vždyť nejsilnější auta té doby u nás byly stotřicítky RS, ale podvozek byl uzpůsoben italským hladkým asfaltům a ne uskákaným českým okreskám. Takže první epocha s Porsche netrvala příliš dlouho," vzpomíná. Následovalo totiž neméně úspěšné období vedle Leo Pavlíka v legendárním Audi Quattro – s tím závodili až do změny režimu v roce 1989.
Značku Subaru okusil Karel Jirátko na špičkové úrovni také, v roce 2000. "Tehdy jsem byl osloven k tomu, abych k prvním rallyovým krokům vedl Tomáše Hrdinku. Měl už titul mistra Evropy v autokrosu, spoustu ambicí, skvělou fyzičku i velkou odvahu. Spojení se slovenským Styllex teamem přineslo i finanční prostředky a krásné Subaru Impreza WRC. Bylo to auto blízké těm, jaká jezdila v mistrovství světa a Tomáš rád hledal jeho limity. Díky tomuhle WRC jsem zažil svezení na špičkové rychlostní úrovni s mimořádně kvalitní technikou. Ale měl jsem za sebou i působení v továrním týmu Škody vedle Pavla Sibery a Emila Trinera, hlavně Siberovo superrychlé účinkování ve Finské rallye stálo za to. S Tomášem to však pokračovalo něco přes rok. Bral to hodně divoce po všech stránkách a svoje účinkování vedle něj jsem nakonec ukončil."
Lákalo ho to na sedadlo řidiče a líbila se mu starší soutěžní auta. "Koupil jsem BMW 2002 z roku 1969, s ním jsem jezdil mistrovství republiky i mistrovství Evropy, jednou jsme skončili i na druhém místě ve své kategorii. Bylo to opravdu krásné závodění a bavila mě klasická koncepce s pohonem zadních kol a motorem vpředu. Dnes s tímhle autem ještě závodí můj brácha."
Celá redakce přeje vše nejlepší a ještě mnoho startů na rally!
Jinak všechno nejlepší a těším se na setkání na Barumce.
Takže dvě možnosti:
1. Je to 21let a ne vše si člověk po té době musí vybavit přesně.
2. Třeba neseděl s Hrdinkou v autě, ale v týmu mohl působit třeba jako koordinátor. A protože jsem s panem Jirátkem na toto téma mluvil na jedné RZ tuším při Pačejově před třeba šesti léty tak vím, že to bylo fakt jako fakt divoký.