13. 8. 2021 11:03 − 4957× − 6

Karel Jirátko slaví 70. narozeniny

Dnes slaví Karel Jirátko 70. narozeniny. Spolujezdec mnoha slavných jezdců a poslední dobou jezdec historiků.

Podívejme se, koho ze slavných jezdců navigoval – Pavel Valoušek starší, Leo Pavlík, Emil Triner, Pavel Sibera, Tomáš Hrdinka… Poslední sezóny ale jezdí jako jezdec v historických vozech. Ostatně mrkněte na oba jeho profily.

Tady je několik zajímavých vzpomínek z článku, který sepsal Jiří Vintr před několika roky.

V historii Karlova závodění bychom našli kapitol na celou knížku. Závodnické snahy se původně s klasickou rally míjely: "Závodil jsem na motocyklu a s rodinným wartburgem závody do vrchu, na rally jsem původně ani nemyslel. Po několika letech tohoto období mě oslovil kolega z Autoklubu Sigma Olomouc Milan Kunc. Byl to už zkušený a znalý pilot – neměl navigátora a oslovil mě. A tak jsme jeli spolu sezonu 1977 a moje navigátorská kariéra tím začala. Byla to vlastně moje nejdelší profese celého závodnického života."

S Pavlem Valouškem zažil svoje první závodění na nejvyšší úrovni a třeba i slavný start na Barumce 1983 s vozem Porsche. "Bylo to v první polovině osmdesátých let. Za zprostředkování Autoturistem se podařilo získat k závodní činnosti Porsche 930 Turbo od slavné italské stále Jolly Club, která se později proslavila třeba Lanciemi Didiera Auriola. Měli jsme velké štěstí, tak silné auto tak slavné značky bylo v našich podmínkách něco nevídaného a protáhnout to obrovskou úřední mašinérií tehdejší doby opravdu nebylo jednoduché. Jenže auto jsme museli postupně přizpůsobovat obrazu svému. Mělo ohromnou sílu, vždyť nejsilnější auta té doby u nás byly stotřicítky RS, ale podvozek byl uzpůsoben italským hladkým asfaltům a ne uskákaným českým okreskám. Takže první epocha s Porsche netrvala příliš dlouho," vzpomíná. Následovalo totiž neméně úspěšné období vedle Leo Pavlíka v legendárním Audi Quattro – s tím závodili až do změny režimu v roce 1989.

Značku Subaru okusil Karel Jirátko na špičkové úrovni také, v roce 2000. "Tehdy jsem byl osloven k tomu, abych k prvním rallyovým krokům vedl Tomáše Hrdinku. Měl už titul mistra Evropy v autokrosu, spoustu ambicí, skvělou fyzičku i velkou odvahu. Spojení se slovenským Styllex teamem přineslo i finanční prostředky a krásné Subaru Impreza WRC. Bylo to auto blízké těm, jaká jezdila v mistrovství světa a Tomáš rád hledal jeho limity. Díky tomuhle WRC jsem zažil svezení na špičkové rychlostní úrovni s mimořádně kvalitní technikou. Ale měl jsem za sebou i působení v továrním týmu Škody vedle Pavla Sibery a Emila Trinera, hlavně Siberovo superrychlé účinkování ve Finské rallye stálo za to. S Tomášem to však pokračovalo něco přes rok. Bral to hodně divoce po všech stránkách a svoje účinkování vedle něj jsem nakonec ukončil."

Lákalo ho to na sedadlo řidiče a líbila se mu starší soutěžní auta. "Koupil jsem BMW 2002 z roku 1969, s ním jsem jezdil mistrovství republiky i mistrovství Evropy, jednou jsme skončili i na druhém místě ve své kategorii. Bylo to opravdu krásné závodění a bavila mě klasická koncepce s pohonem zadních kol a motorem vpředu. Dnes s tímhle autem ještě závodí můj brácha."

Celá redakce přeje vše nejlepší a ještě mnoho startů na rally!

Komentářů celkem: 6
13. 8. 2021 17:54
0 0
Karle, všechno nejlepší a díky za to, co jsi mne a další naučil.smajlík
13. 8. 2021 22:09
0 0
Pokial si pamätam spravne tak Jiratko ukoncil spolupracu v roku 2000 po Ceskom Krumlove, teda realne odjazdil 3 preteky a nie cely rok - Sumavu (7.), Liberec (1.), Krumlov (2.)....Na Bohemke potom Hrdinku navigoval Jugas.
13. 8. 2021 23:21
0 0
Jo, rally Valašská zima 87, Pavlík-Jirátko a Audi a opušťák z vojny a -20, krásné vzpomínky. Parádasmajlík
14. 8. 2021 10:13
Upraveno 10:15
0 0
Karle, pevné zdraví, spokojenost a klid, ať se Ti všechno daří a ještě hodně kilometrů najetých na "erzetách" !!!
14. 8. 2021 16:47
0 0
Parádní klábosení letos před časovkama v Hustopečích a otevření otázky, proč v soutěžích není kategorie veteránů (lidí), jak v jiných sportech (motokros, hokej, fotbal....).
Jinak všechno nejlepší a těším se na setkání na Barumce.
17. 8. 2021 00:00
0 0
Poprvé Hrdinku navigoval už na Pražském rallysprintu 1999. Ve stejném roce za Stylex navigoval také Bedřicha Habermana, kterého navigoval také v roce 1998.
Takže dvě možnosti:
1. Je to 21let a ne vše si člověk po té době musí vybavit přesně.
2. Třeba neseděl s Hrdinkou v autě, ale v týmu mohl působit třeba jako koordinátor. A protože jsem s panem Jirátkem na toto téma mluvil na jedné RZ tuším při Pačejově před třeba šesti léty tak vím, že to bylo fakt jako fakt divoký.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!