Třetí soutěž britského mistrovství uspořádali Skotové

Do britského mistrovství přibyl staronový podnik odehrávající se na zajímavých šotolinových cestách ve Skotsku.

Ještě pod původním názvem Granite City Rally se tato soutěž jezdila jako součást britského mistrovství v sedmdesátých letech. Na další dlouhá desetiletí byla rally zařazena do místního skotského mistrovství, až letos už pod aktuálním názvem Grampian Forest Rally našla znovu místo v BRC. Stejně jako v případě předešlé soutěže Nicky Grist Stages se posádky nesměly moc dlouho rozkoukávat, rally měla se svými 44 ostrými mílemi vyloženě sprinterský charakter. V náročném období posledních dvou let jsou ale na ostrovech rádi i za takové rally. Vždyť je skoro až k nevíře, že se odjel už třetí podnik letošní britské sezóny. Bohužel stejně jako v případě předešlé velšské rally přišli zkrátka diváci, kteří nebyli k tratím vpuštěni. Jako lídr šampionátu dorazil do Banchory britský mistr posledních dvou odjetých sezón 2018 a 2019 Matt Edwards, který s Volkswagenem Polo GTI R5 vyhrál předešlý podnik. Týmového kolegu mu letos dělá v druhém voze značky z Wolfsburgu Osian Pryce, který oba úvodní podniky dokázal dokončit mezi nejlepší trojicí.

V rodném Walesu skončil na druhém místě Tom Cave, ale jeho jméno bychom v seznamu startujících na skotské rally hledali marně. Posádek s Fordy Fiesta Rally2 ale odstartovalo požehnaně. Nechyběl čtyřnásobný britský šampión Keith Cronin, který se v Nicky Grist Stages kvůli defektu ani nevešel do top ten. Rhys Yates tam se stejnou technikou dojel čtvrtý a vzhledem k druhému místu v úvodní rally se držel v průběžném pořadí kousek za vedoucím Edwardsem. Do BRC se vrátil syn Malcolma Wilsona Matthew a na úvod v Nicky Grist Stages dojel s Fiestou Rally2 pátý. Do šampionátu vstoupil skvěle Ir Sam Moffett s dalším Fordem, ale po vyhrané rally se minule musel spokojit jen s desátým místem. Skončil tak ještě hůře než jeho bratr Josh, který pokračuje s Hyundaiem i20 R5 a zatím do bojů na předních pozicích v letošní sezóně nepromlouvá.

Ve Skotsku se to ale obrátilo k lepšímu a mladší z bratrů se ze sedmé příčky na začátku rally prokousal až na páté místo v cíli. Od začátku měl výrazně navrch i oproti svému bratrovi ve Fordu, který se nebyl schopný odlepit ode dna elitní desítky a nakonec skončil devátý. Jeho forma z úvodní asfaltové Neil Howard Stages přechodem na nezpevněný povrch zcela vyprchala. Na šotolině se naopak jako doma cítí Matt Wilson. A to i přesto, že poslední sezóny trávil na okruzích ve voze Bentley. V Grampian Forest Rally vyhrál úvodní dvě zkoušky a na druhého Pryce si vyjel náskok 11 sekund. Ve třetím testu pak vyhrál Edwards a svého týmového kolegu v průběžném pořadí přeskočil. Wilson si držel osmisekundový náskok i po RZ 4, ve které se soupeřem ve Volkswagenu dosáhnul stejného času. V předposlední páté zkoušce začalo zlobit Edwardsovo Polo a do závěrečné zkoušky už lídr mistrovství vůbec neodstartoval. Druhý Volkswagen s Prycem za volantem fungoval bezvadně a dovezl svého jezdce k vítězství v posledním testu a druhému místu celkově. Ani tentokrát tedy nezůstal Pryce mimo pódium a získané body jej vyslaly před týmového kolegu na druhou příčku v šampionátu. Zajímavý duel se odehrál o poslední místo na bedně a jeho aktéry byli Yates a Cronin. Do závěrečné zkoušky nastupovali s nulovým rozdílem. Cronina tentokrát nezpomalil defekt jako minule, ale vteřinky ztracené v úvodu rally laborováním s různými typy směsí pneumatik nakonec chyběly. Yates bronz vybojoval po úvodních problémech s pop-off ventilem jen o jednu jedinou vteřinu a stává se novým lídrem mistrovství. Nejrychlejší Ford ve skotském podniku pilotoval Wilson a kratičkou soutěží prošel naprosto dominantně, stylem start – cíl. Po dlouhých šestnácti letech se tak znovu v britském mistrovství radoval z vítězství.

Stav šampionátu: 1. Yates 49, 2. Pryce 48, 3. Edwards a S. Moffett 37, 5. Wilson 35, 6. J. Moffett 24

Komentářů celkem: 2
16. 8. 2021 13:23
0 0
Fotbalové stadiony jsou v Británii plné, ale ke tratím rally se nesmí...
16. 8. 2021 14:47
0 0
Asi v každém státě jsou zvláštní omezení. U nás je to největší, a to na nejvyšších místech..... .
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!