Největší havárie kariéry Vladimíra Bergera
„Byla to má největší havárie. Žádnou takovou jsem dosud neměl nejen coby soutěžák, ale ani jako testovací pilot a normální řidič,“ vrací se ke karambolu mladoboleslavský pilot.
Po čtvrté vložce figurovala posádka Škody 130 LR na osmnácté příčce klasifikace MČRHA a třetím ve třídě E5. Na té páté pro ni však účinkování skončilo velkou havárií. „Pindula bývala krásná vložka. Ovšem někdy před patnácti lety. Letos mi již během seznamovacích jízd připadala strašně rozbitá. Spousta děr, volných kamenů, vydroleného asfaltu by možná vyhovovalo Shreku Martina Prokopa, ale rozhodně ne klasickým soutěžním autům, natož těm historickým. Před startem jsem se pokoušel apelovat na ostatní jezdce, abychom zkusili prosadit pro historiky pouze volný průjezd této erzety. Pár klukům z historiků se však líbila. Holt vždy se najde nějaký stávkokaz. Mně by se tedy také líbila, kdybych jí mohl jet s továrním Favoritem na šotolinovém podvozku. Pan Regner asi chtěl docílit, ať si historická auta rozbijeme, příště nemáme čím jezdit a neotravujeme ho,“ uvažuje s trpkým úsměvem bývalý pilot továrního týmu Škoda Motorsport. A ani dále nemá pro pořadatele slova chvály. „Po příjezdu do časovky před startem této vložky byl bezmála hodinový skluz. Pavel (Ryšánek) sotva doběhl s výkazem tou třičtvrtě kilometrů dlouhou kolonou. Do toho tam ještě byly ty „nádherné“ elektrozávoďáky. Opět jsem marně volal na ředitelství, že po čtvrthodinové prodlevě by měla být vložka zrušena. Bylo mi řečeno, že se pojede normálně na čas.“
Zhruba po pěti kilometrech účinkování posádky se startovním číslem h24 skončilo. „Nejkritičtější rozbitý úsek jsme projeli a dostali se na hladký asfalt. Následovala rovná pasáž s horizonty. Hned v první zatáčce se auto neopřelo do gum a hrnulo se po tečně ven. Dostali jsme se přes hranu na trávu, spadli na ližinu, zmizeli v lese a zastavili se zhruba v sedmdesátikilometrové rychlosti o strom. Příčinou zřejmě byl pomalý defekt pravé přední pneumatiky,“ domnívá se mladoboleslavský závodník. „Hned jsem se podíval na mitfáru, jestli je v pořádku. Pavlovi se špatně dýchalo. Křičel jsem na přítomné diváky, aby ho vytáhli. Já vylezl sám za pomoci fanouška, který mi držel dveře, padající díky naklonění vozu. Následně nám zavolali sanitku. Diváci byli fantastičtí a tímto jim chci za nás oba poděkovat. Také v nemocnici se o nás postarali vzorně. Já mám zlomených pět žeber a kostrč a pohmožděnou krční páteř. Pavel zlomená tři žebra a nárt levé nohy. Na stará kolena, když nám je dohromady stodvaatřicet let, jsme takhle „zbušení“. Když však vidím fotky auta, de facto nám nic není. Moc nám pomohl, či spíše nás zachránil, špičkový rám od firmy AMD AutoServis Dlouhý Hrdlořezy. Díky němu zůstal prostor pro posádku neporušený.“
Auto nicméně doznalo značné újmy. „Škody jsem ještě ani nepočítal. Zaráží mě však, že přes slib zajistit odvoz auta mezi erzetami do servisní zóny, nakonec zůstalo na místě i během druhého průjezdu Pinduly. Vyletět zde někdo další, zbořil by nám ho i zezadu. Odtah proběhl až v noci po skončení vložky a to pouze kilometr od ní. Zde bylo našim mechanikům vydáno až po zaplacení 3025 korun za dopravu. Až dosud jsem žil v domnění, že toto je zahrnuto v pojištění, které si platíme před každou soutěží,“ vstřebává nové poznatky zkušený soutěžák, pro kterého letošní sezona zřejmě skončila.
Foto: Robert Balcar
vaca.p: Víte, čeho moc, toho příliš...RZ, která má 25 km je extrém, zejména pro staré auto i pro posádku, u techniky jdete na takhle dlouhé rz jednoznačně do materiálu, tzn. že prostě ta auta na tohle už nejsou stavěná, neseženete nový blok, kliku, hlavu, karoserii, vše bylo vyrobeno před 30-40-50 lety a má to fungovat na max. , to je oxymorón,...u posádky je to ten problém, že to , co jste zvládnul na koncetraci a fyzický výkon , který řízení soutěžního auta vždy je, když vám bylo 30, není to tak lehké, když je vám víc jak 60/ znovu opakuji, Jindra Štolfa není měřítko, to je Terminátor s několika náhradními bateriemi..../, možná by jste lépe pochopil, kdyby jste si něco takového musel v nehořlavém prádle, třívrstvé kombinéze, kukle, helmě, rukavicích někdy za 30-ti stupňového vedra, když ještě v autě pro uchlazení topíte, absolvovat , není opravdu o co stát...
I Vojta Štajf po Šumavě říkal, že 22 km dlouhá rz je na to staré auto prostě moc a celé se to na plno jet nedá
L.Konšel: Lubomíre, dík za názory, ale po Acropolis se většinou měnila bouda, protože byla roztrhaná a na šrot, stačí se zeptat u K.Jirátka, jak dopadaly karoserie Lady po takové těžké soutěži..navíc, nic ve zlém, ale ty nejedeš historiky, tak jsi prostě jiný zájezd, ty ubrat můžeš..
cube..atd: To nevím, proč se neozývají Vámi jmenovaní, musíte se zeptat přimo jich osobně, mohu poskytnou případně mail, ale Standa Budil je od letoška členem historické komise, tak by podle mého názoru měl snahu o dodržování pravidel pro rally historiků mít přímo v popisu práce...
A vaše poznámka, že jsem věčně diskutující... píšu tak jednou za měsíc, protože na to nemám čas, jsem věčně v garáži, ale pokud s tím máte problém,tak se s tím musíte nějak vyrovnat, ale mimochodem, diskuzní forum je k tomu, aby se diskutovalo...ale třeba na to máte jiný pohled
M.Knížek: Ano, souhlasím, že na definici rozbitá trať může být mnoho pohledů, ale takto to stanovila FIA, právě pro tu odlišnost oproti soudobákům závodění s historiky, kde podle mne není účelem u takového závodění porovnávat ochotu si zničit auto, ale udržet historická auta na tratích pokud možno trvale, k čemuž některé úseky rz na Stáru rozhodně nepřispěly..., když i piloti R5 ve videonovinkách si stěžovali, že začátek Pinduly byl autocross, tak to asi není jenom názor Ládi Bergera nebo můj....mimochodem pamatuji si R 5 turbo, který 2x přijel na Stár, ale po té, co sice dojel do cíle, ale s vylomeným zadním kolem, už nepřijel...
Tak teď vyměním podvozek a zítra hurá na Vyškov!
Hejhal Martin na 13" kolech
hujer: Ne , vstřikování je to v tom nevinně,ale zapalování, zvané "propalovačka pouze 2.a 4. pístu" / 3 motory.../ se nepodařilo zatím v rámci tech.předpisů úspěšně nahradit