26. 4. 2004 00:00 − 2403× − 0

Pohled do karet – 5: Matador Rally Tatry

-Vicky- se kouknul do karet účastníkům třetího podniku MMČR 2004 – Matador Rally Tatry

Tatry stokrát jinak

Jsou tomu již tři roky, kdy se Rallye Tatry přestěhovala do Púchova. Tehdy jsme se nad názvem jenom pousmáli, letos se Rallye Matador Tatry pojede dokonce ve valašských kotárech. Inu, časy se mění… A co že je na úctyhodných 140 přihlášených vlastně nachystáno? 176 ostrých kilometrů na v sedmnácti měřených úsecích, přičemž především ty na českém území si zaslouží respekt. Tři průjezdy inovovanou Valašskou bombou, tři průjezdy úseky na Trojáku, to vše budou muset soutěžící bez chyby, aby se v púchovském cíli mohli radovat z úspěchu…

Pojďme se tedy brouzdat listinou přihlášených a řekněme si něco o favoritech jednotlivých skupin. Pětsetjednička tentokrát patří Romanu Krestovi. Ani v Elm Street by nepotkal podobnou noční můru, kterou mu vyjevil začátek sezóny. V Rakousku přišel o body neúčastí, na Šumavě ztratil po vlastní chybě veškeré naděje v závěji. Krásné Subaru Impreza si alespoň odzkoušel na prvním podniku ČMPR v Pelhřimově, kde jízdou na nejjemnější závodní režim s přehledem vyhrál. Šance na titul ale ještě stále žije, tuto možnost ale zvýší pouze vítězství v Púchově. Naprosto klidný může být naopak Václav Pech. Je na druhém místě tabulky a snad nikdo nepředpokládá, že by se za zády Martina Prokopa zdržel dlouhou dobu. Trošku nervozity mu může ale přivodit fakt, že v prozatímním průběhu šampionátu až příliš často chyboval, na což jsme u něj nebývali zvyklí.

Leszek Kuzaj se ukázal být opravdovou štikou v rybníce a znepříjemňoval život české špičce. Bohužel z obou soutěží vytěžil jen minimum bodů, je tedy otázkou, zdali se jeho zájem zcela nepřesune na Slovensko, kde rázně vykročil za tamním titulem. „Životním minimem“ také můžeme nazvat bodový zisk OMV Rally Týmu bratří Vojtěchů. Není to ale nic překvapivého, neúčast na Jänner Rally znamenala citelnou ztrátu a pohřebiště vozů WRC na Šumavě taky na bodovém kontě nepřidá… O trochu lépe je na tom Jan Kopecký, který se může alespoň radovat z úspěšného vystoupení v Rakousku. Teď se od něj dá čekat pouze frontální útok, vždyť pojede na půdě svého nejvýznamnějšího sponzora. Snad jej příliš nezpomalí myšlenky na jeho zdejší loňskou hrůzostrašnou havárii, se kterou překonal do té doby vedoucí výkon Tomáše Vojtěcha v soutěži o nejzničenější automobil WRC.


st. č. 507: M. Prokop / P. Novák (Škoda Octavia WRC EVO III)
Martin Prokop je překvapivým lídrem českého šampionátu, Leszek Kuzaj zase vévodí tabulkám na Slovensku.
st. č. 503: L. Kuzaj / M. Szczepaniak (Ford Focus RS WRC)

Jozef Béreš junior nemá letos na růžích ustláno. Vzhledem k jeho loňským výkonům v premiérové sezóně za volantem vozu WRC se od něj rozhodně čekalo více. Od Monte Carla nedokončil s továrním hyundaiem žádnou soutěž a na žádné ani příliš nenadchnul, navíc ve Vranově neodstartoval bez udání důvodu. To Martin Prokop si užívá. První historické vítězství v rallye mu ještě zpříjemnila vedoucí příčka v celém šampionátu. Ač nebývá na jednotlivých testech nejrychlejší, dokáže to, co se nedaří většině české špičky – jet bez chyb. Je v podobné pozici překvapení začátku šampionátu, jako byl loni pronajímatel jeho octávie Karel Trněný. Ten se zatím může jen zamýšlet, v čem že je příčina letošních nelichotivých výsledků. Na suchu mu to loni šlo, takže se nechme překvapit, co předvede v Púchově. A konečně Emil Triner. Příjemným zjištěním na Šumavě bylo, že seat už šlape jako hodinky. Emil Triner si to také zaslouží, vždyť testování věnuje spoustu času. Vyplatilo se to, na rozdíl od převážné většiny kolegů s wéercéčky dojel v první desítce. Zejména na rychlých slovenských tratích ale bude za sucha jeho starší technika větším handicapem, než tomu bylo na klouzavých tratích kolem Klatov.

Produkční vozy
Trochu diskriminačně se budu nejprve věnovat posádkám, které budou letos na našem území startovat vůbec poprvé. Především to bude úřadující mistr republiky Miroslav Jandík. Ten si na Rally Mille Miglia prošel podobným martýriem, jako loni Pech ve Francii a seznal, že evropská konkurence a evropské tratě jsou těm našim na hony vzdáleny. Rallye Matador Tatry je kromě barumky jediným startem na domácí půdě, jinak se bude věnovat sbírání zkušeností v evropských soutěžích. Úřadujícím mistrem je i Vlado Palko. Vlastníka slovenského titulu nelze podceňovat, faktem ovšem je, že jeho tempu většinou stačí průměrné české posádky. V listině přihlášených figurují ještě dva dobří cizinci. Michal Solowow je již známý svými „zálety“ do zahraničí a většinou si na špičku té které země nesáhne. Ukrajinec Andryi Alexandrov loni v Púchově překvapil, mnozí to ale připisovali spíše neobvykle rychlému subaru. Jak si poradí se zostřenou konkurencí je otázkou. Tibor Cserhalmi nadchnul na Čínově dvěma průjezdy „Špice“, pak ale dodýchalo jeho mitsubishi. Na spolehlivé auta nemá Tibi štěstí, i ve slovenském mistrovství jej stíhají technické závady. Při Matador Rallye Tatry má šanci na reparát.


st. č. 2: M. Jandík / R. Chrastecký (Mitsubishi Lancer EVO VII)
Miroslav Jandík se poprvé popasuje s českou konkurencí. Andriy Alexandrov udělal loni "na tatrách" díru do světa, letos je tu ale ale konkurence tužší.
st. č. 10: A. Alexandrov / O. Tamrazov (Subaru Impreza STi)

A teď už k hrdinům českého šampionátu. Dobře načal sezónu především Václav Arazim, ačkoliv se na Šumavě přesvědčil, že to letos nebude mít i přes absenci Jandíka jednoduché. Podle předpokladů mu stačil Vojtěch Štajf a dlouho jej dokonce držel za svými zády, velmi rychlý byl i Karel Trojan, který by navíc měl usednout do novější evoluce lanceru. Do dokonalé formy vylepšil přes zimu svou šestku Pavel Červenka a nemalá investice se mu zatím bohatě vyplácí. Na Vysočině zvítězil, na Šumavě stačil nejlepším. Postupně se po loňské havárii „otrkal“ i Miroslav Cais, na Rallye Tatry by si mohl své postavení ještě více vylepšit, v minulém ročníku zde měl famózní úvod kariéry „čtyřkolkaře“. Nesmíme zapomenou ani na „divochy“ Semeráda a Vlčka, vysoko mohou myslet i specialisté na Slovensko Trnovec se Štěpánkem.

Skupina A + skupina N
Skupina A je tentokrát mnohem nabitější než „enka“. Zaujme především českou premiérou dvou vozů kategorie super 1600. Nejvyšší ambice bude mít Pavel Valoušek s proklatě rychlou nákupní taškou Suzuki Ignis. Na Slovensku s přehledem poráží silné dvoulitry, není důvod, aby tomu tak nebylo i na území naší republiky. Přijet by měl i Polák Kosciuszko. Ten se letos vydal do Evropy s Opelem Corsa. Jeho forma je velmi kolísavá, od skvělých výkonů až po ty matné mnohdy zakončené haváriemi. Zatím neporazitelný je na naší půdě peggy Josefa Petáka. Podobný exemplář, ale mnohem staršího data narození, osedlá i Marián Šín a rozhodně se mu s ním bude závodit lépe než s loňskou octávií. Té je naopak stále věrný Vladimír Berger a Šumava jej utvrdila, že právem. Zimní úpravy z ní udělaly konkurenceschopný stroj a Berger může myslet na příčky nejvyšší. Zajímavá konkurence se sejde v „poháru“ seatů. Krásné Ibizy kit car se objeví ve třech exemplářích, český stroj Dušana Kouřila doplní slovenští piloti Peter Haluška a Igor Vlasatý. Zejména u Halušky bude zajímavé srovnání s českou špičkou. Na startu nebude chybět Maďar Vás a ani šestnáctistovky Bryndy, Kundráta či stále rychlejšího Hondy. Zajímavý přestup uskutečnil Roman Švidrnoch, který z úzké octávie přesednul do mnohem příjemnější felicie kit car.

Ve skupině N se nekoná žádné překvapení. Na Šumavě byly šestnáctistovky svým dvoulitrovým rivalům rovnocennými soupeři, Matador Rallye Tatry už bude přeci jenom rychlejší a „tajpáry“ by měli hrát prim. Mezi nimi je na tom zatím nejlépe Petr Křížek, zvýšené úsilí se ale dá čekat především od skoro-domácího Antonína Tlusťáka. Ve slabší třídě můžeme čekat další díl infarktového souboje Sedláčka s Tarabusem, ve kterém zatím loňský mistr stále tahá za kratší konec. Jen stěží stačí Trojan či Běhálek.


st. č. 37: P. Křížek / J. Černoch (Honda Civic Type-R)
Petr Křížek zatím vévodí klasifikaci skupiny N. Michal Kosciuszko u nás poprvé představí corsu S1600, snad mu tradičně vysoké nasazení vydrží až do cíle.
st. č. 30: M. Kosciuszko / J. Baran(Opel Corsa S1600)

Bude to kolem Vsetína a Púchova opět strhující drama a rozhodně prověří všechny zúčastněné. Po vzoru divadelních kritiků doporučuji všem divákům tento kus shlédnout :-)

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!