TZ
13. 9. 2021 21:33 − 72231× − 174

Úspěch zakázán – Aktualizace 13.9.

Vážení fanoušci rally, vše o co se nyní s Vámi chceme podělit, nepíšeme abychom si pobrečeli nebo se dětinsky snažili o něčí soucit.
Aktualizace 13.9., 20:10

Sháněli jsme další materiál a podařil se nám sehnat onboard Romana Odložilíka, který jel se startovním číslem dva jednu minutu za námi. Na videu je vidět druhý průjezd oním úsekem obou posádek st. č.1 a st.č2. Časový rozdíl mezi průjezdy obou aut byla jen jedna minuta. Balík je očividně nepoškozený a na naprosto stejném místě na záběru startovního č.2 jako při průjezdu posádky č.1. Rozhodčí faktu je stále ve stejné vzdálenosti od retardéru na louce a dokonce jeden ze dvojice leží na zádech. Nejspíš po velmi rychlé a namáhavé akci, kdy retardér o váze 200kg dávali zpět na místo základny:) Sami si udělejte názor, jestli je na videu vidět posunutý retardér a o kolik jsme získali více času údajným nesprávným projetím retardéru.

Jde nám pouze a jedině o to, aby se algoritmus řešení podobných situací změnil. Je možné, že příště nepoškodí zkostnatělý český systém někoho kdo jede pouze pro pro lásku k rally, ale třeba talent kterému jde o titul ve třídě a nebo jeho budoucnost.


Rádi bychom se s Vámi podělili o pocity, které jsme si přivezli z letošní vyškovské rally.

Plánovaný start Martina Semeráda se na poslední chvíli musel odvolat, kvůli Mácovo pracovním povinnostem. Petr, který se rozhodl na poslední chvíli bráchu nahradit, do té doby v Protu ještě neseděl a na velký test nebyl prostor. Ve čtvrtek před soutěží v pozdních odpoledních hodinách měl možnost na cca 15km testu seznámit se s vozem a rychle specifikovat změny, které by rád před startem soutěže měl k dispozici.

Od startu až do cíle plnila posádka Petr Semerád – Danny Persein přesně týmovou režii, což nebylo jistě příliš snadné. Pro náš tým bylo nejdůležitější získat od senzitivního pilota co nejvíce informací a především bylo důležité závod dokončit až na cílovou rampu. Pokud to bude možné, chtěli jsme ukázat rámcově možnosti vozu. Před i po každé RZ jsme měli přesné informace a za tuto aktivní komunikaci jsme byli velmi šťastni!


(foto: Vandraq studio)

Protože odlišnosti, od prakticky dokonalé R5, jsou veliké, musel Petr díky absenci testu své návyky ignorovat a přizpůsobit se agresivnějšímu autu. Přes to vše podával neuvěřitelně vyrovnané výkony a držel stabilně ztrátu cca 1,5 s na km za fantasticky jedoucím Romanem Odložilíkem.

Nálada před poslední RZ byla skvělá a ani tehdy posádka neztratila klid a dokončila ji se ztrátou 1s na kilometr.

Rozčarování přišlo až před cílovou rampou, kdy se kluci dozvěděli, že jsou penalizování 30s za rozražení retardéru na RZ5, které je posunulo z tvrdě vybojovaného čtvrtého místa absolutně na pozici osmou. Protože si Petr nebyl jakéhokoli kontaktu s retardérem na této RZ vědom, rozhodl se věc řešit oficiálním dotazem na ředitelství soutěže.

Posádka se tedy společně se zástupcem týmu dostavila na ředitelství, aby byl jejich dotaz řádně projednán před zasedáním sportovních komisařů a vydáním oficiálních výsledků.

Tehdy však přišla ta skutečná “facka“. Před vstupem na ředitelství byla vedena s posádkou nekompetentní absurdní diskuse se zástupkyní ředitele, která odmítala jakékoliv řešení.

Ve chvíli kdy byli Petr s Dannym po hodině konečně přijati ředitelem, došlo k další bezpředmětné diskusi, kterou Petr Semerád opustil a předal jednání do rukou zástupce týmu ProtocarsCZ a svého spolujezdce. Po tom, co ředitel soutěže vyslechl za přítomnosti sportovních komisařů pádné argumenty a přijal video i písemné dokumenty, které dokázaly rozpor v tvrzení rozhodčího faktu, se teprve stalo něco, co všem doslova vyrazilo dech.

Ředitel soutěže nejen že odmítl tato jasná fakta o rozporu itineráře/tvrzení rozhodčího s národními řády akceptovat, ale především důkazy zabavil, odmítl je týmu vydat a prohlásil je za interní informace soutěže.

"Soutěž byla krásná, auto fungovalo perfektně. Závod jsem si naplno užil až do cesty na rampu. Vyškov je moje srdcová soutěž skutečně, první vyhraná soutěž v životě, první vyhraná soutěž v R5 i R2, dělali jsme všichni salta pozadu abychom se dostali na start, ale to co jsem v neděli odpoledne zažil na ředitelství, byla absolutní fraška a je mi z toho smutno. Třicet sekund penalizace je za kompletní rozražení, nebo vynechání retardéru. V tomto případě se jeden balík údajně podle rozhodčího faktu dostal mimo svou základnu, nicméně podle nákresu, který rozhodčí faktu udělal, ne zcela kompletně. Nákres byl během jednání zabaven a nikdo z nás ho neviděl a ani nebylo povoleno ho vyfotit jako důkaz. Nicméně mně samotnému to přijde naprosto jasné už jenom podle onboardu. Balík, který má údajně 200 kg podle informací z ředitelství, se nepohne sám od sebe a musel bych to cítit, že se něco takového stalo, na onboardu by to bylo též. Nehodlám si v téhle situaci opravdu brát servítky a dopředu se omlouvám, za to, co teď napíšu. Z mého pohledu naprosto nekompetentní práce sportovních komisařů a ředitele závodu během jednání o odebrání penalizace. Když nechtěli, aby Proto skončilo vepředu, neměli se vůbec snažit o náš start. Já si totiž jejich jednání, ani s dnem odstupu po celé akci a po shlédnutí všech důkazů, nedokáži ani jinak vysvětlit."

"Chci moc poděkovat týmu, Milanu Kopkovi a všem partnerům, kteří nám tento start umožnili. Snad to nebylo naposledy co jsme se mohli takto spojit.." – Petr Semerád

Celá situace ve videu:

Ptáme se tedy sami sebe, co nás má motivovat v investování energie a nesmírného množství prostředků pro provozování sportu, který všichni tolik milujeme.

Komentářů celkem: 174
16. 9. 2021 07:07121
1 0
Tak on pořadatel toto rozhodnutí nemůže udělat a za příjezd do ČK z druhé strany se uděluje diskvalifikace...
16. 9. 2021 09:31122
4 0
RendaD,mcatch:
Ano, myslím taky, že máte pravdu, že tady nešlo o retardér, byť ho tak pořadatel nazval, ale o pouhé vytýčení tratě i s tím , jak se nakládá s posádkou při neprojetí nebo při dotyku vozu s prvky vytýčení, tomu taky napovídá konstrukce či tvar vytyčovacích prvků takového vytýčení, u standartního retardéru se počítá s kulatými balíky slámy o minim.průměru 1,2 m/ dle Stand.propozic rally/.
Jinak chápu snahu pořadatele při zařazování retardérů, ale při pohledu na dosahované průměry na letošních rz / rz 1,5 104km/h, rz 2,6 105,rz 3,7 107, rz4.8 113 km/h/ možná zbytečná aktivita, limit je 130 km/h.
Rozarka: tady bych poprosil o trochu respektu k posádce, pořadatelský sbor má na všechno své specialisty, na techniku tech.komisaře, na řády sporťáky , na bezpečnost další lidi, na stavbu tratě vedoucího tratě, dispečink na ONI , na vše dohlíží ředitel, který má zástupce atd., atd. a je to dobře, protože je tato problematika obsáhlá a složitá, ale posádka má mimo svých jezdecko-spolujezdecko-manažersko-technických schopností tohle znát vše do nejmenších podrobností ??
Navíc třeba tato změna v penalizacích byla nějak konzultována dopředu s posádkami , zda to není hloupost ? Navíc letošní rok nebylo školení, tak se nedívím, že to posádka nevěděla, ostatně já taky ne a to po večerech Rozárko pochopitelně nečtu nic jiného, než řády, standardní propozice a přílohy "J", "K" a tak....
16. 9. 2021 10:15123
1 0
Původně napsal danny.persein
Původně napsal kondec
Myslím si, že bude zpětně velmi obtížné najít pravdu, rozhodčí faktu podal informace jak to podle něj bylo, žádná kamera to asi nezachytila a zbyde jen hádání z onboard kamer. Moc ale nechápu "protest" proti vzhledu retardéru podaný 3 minuty po vyvěšení oficiálních výsledků. Jinak samozřejmě jsou další opravné prostředky, jak se pokusit domoci pravdy, naposledy se použil myslím před dvěma lety po Šumavě, ale je otázkou, čeho by kluci dosáhli. Z agentury JPP je slyšet něco o velmi podivném příjezdu do oblasti časové kontroly před cílovou rampou ze špatné strany, uvědomení si vlastní chyby, opuštění oblasti kontroly a vrácení se zpět a příjezd správnou trasou. Na místě jsem nebyl a osobně neviděl, takže zbývá jen věřit nebo nevěřit drbům. Každopádně to může být důvod, proč raději vydat tiskovou zprávu s tendenčním titulkem, než se pokusit domoci spravedlnosti. Ale jak jsem psal, mám to jen z doslechu a osobně jsem to neviděl.
Ahoj, směrem k rampě jsme skutečně (tak jako většina ostatních posádek) přijeli ze špatné strany, akorát s tím rozdílem, že posádky za námi už prý údajně někdo z pořadatelského týmu otáčel. Kámen úrazu byl v itineráři v bodě 30 na straně 83, kde bylo uvedeno, že rovný kilometr od cedule "Vyškov" má být odbočka vpravo. Místo kilometru byla ale tato odbočka od cedule vzdálena v reálu 300 metrů. Petra jsem tak vedl Vyškovem dál po hlavní. Když se na tripmasteru začal blížit kilometr, začal jsem vyhlížet onu odbočku vpravo. Místo toho jsme se ale již vynořili na kruhovém objezdu, který se nachází vedle rampy. Pořadateli na místě jsem sdělil, že mají chybu v itíku a jestli máme jet hledat onu odbočku. Ten ale řekl, že se na to máme vykašlat, že to prý nikdo nebude řešit. Důležité je zmínit, že jsme z důvodů paranoi s autem do prostoru ČK nenajeli, ačkoliv byl povolený předčasný příjezd do ČK. V mezičase jsem nalezl na mapě inkriminovanou špatně zaznačenou odbočku, vytrhl Péťu z rozhovoru, který mezitím podával Videonovinkám a jeli jsme pro klid mé duše projet trasu dle itineráře. Později se ukázalo, že je dobře, že jsme nedali na slova pořadatele u rampy, jelikož sportovní komisaři obdrželi informaci o našem údajném nedodržení trati. Tu jsme ale s odvoláním na GPS data spolehlivě vyvrátili a ještě doplnili o informaci o poměrně zásadní chybě v itineráři.
Mohu potvrdit, že chyba v itíku to byla značná. My jako číslo 48 jsme už měli u oné správné (leč metrově špatně označené) odbočky pořadatele ve vestě, který nám ukazoval, kde máme odbočit, tedy jsme tu chybu neudělali, ale zmátlo nás to taky dost, protože itík říkal kilometr, ale chlapec nás nutil odbočit po 300. metrech.
Fox
16. 9. 2021 10:24124
3 0
Trochu mi vadí, jak v některých příspěvcích je jezdcům doporučována skromnost, sebereflexe a podobně. Přitom jsou to ti, kteří to skoro celé platí. Naopak mi naprosto chybí jakákoliv sebereflexe u pořadatele, taková ta arogance moci. MY to uděláme tak, jak uznáme za vhodné a nikdo nám do toho mluvit nebude a basta. Uznat chybu ? Ani nápad ! MY jsme neomylní, jakékoliv přiznání chyby by snížilo naší vážnost a důstojnost. (Pozn.: jakou vlastně?)
Přitom přiznat chybu, omluvit se a napravit omyl je v civilizovaném světě něco naprosto normálního a není to považováno za slabost, ale za slušnost.
No jo vlastně, my jsme v Česku, takže nás se civilizované chování netýká - odshora až dolů....
16. 9. 2021 10:58125
0 3
danny.persein: Dík za vysvětlení i potvrzení toho, že ta agentura JPP měla tentokrát pravdu smajlík. Měl jsem ve Vyškově místního navigátora, takže znal trasu podle šipek a navíc už tam stál i ten pořadatel, který ukazoval kde se má odbočit. Jak píšeš, naštěstí jsou v autě GPS a jde hned vše ověřit.
Vrátníček: V itineráři byl jako retardér označen a byl k němu jmenován i rozhodčí faktu. A za mne tam třeba nevadí, i když má větší smysl v opačném směru.
Celkově je retardérové anabáze škoda. Tento úsek i s průjezdem přes onu smyčku jako retardér se jezdí dlouhé roky a nepamatuji si, že by byl někdy takový problém.
Původně jsem penalizaci pochopil tak, že v onom místě šťouchli trochu do dvou balíků ...
16. 9. 2021 11:30126 Upraveno 11:39
1 0
A co na to ředitel rally? „V průběhu zasedání sportovních komisařů byli na vlastní žádost přizváni Petr Semerád se spolujezdcem Dannym Perseinem k projednání jejich třicetivteřinové penalizace za posunutí balíku v retardéru celým jeho objemem mimo základnu. Petr Semerád k jednání zplnomocnil manažera týmu Protocars, pana Kopku. Ani jeden z nich však nepřinesl žádný důkaz, který by v tu chvíli vyvracel tvrzení rozhodčího faktu o udělení penalizace. Žádná informace o podávání protestu se ke mně ani ke sportovním komisařům vůbec nedostala.“ (z tiskové zprávy pořadatele)
16. 9. 2021 11:58127
0 1
A kde najdu tu Tiskovou zprávu ?
16. 9. 2021 12:06128 Upraveno 12:16
1 0
Původně napsal Koukola Josef
A kde najdu tu Tiskovou zprávu ?
http://www.rallyvyskov.cz/Novinka.aspx?ID=70
a už i tady na eWRC https://www.ewrc.cz/clanek/36423-kralem-vyskova-se-stal-roman-odlozilik/
16. 9. 2021 13:05129
3 1
přemejšlím, jak asi vypadá takovej důkaz, že jsem nic neprovedl...
16. 9. 2021 13:06130
0 3
Původně napsal Vrátníček
RendaD,mcatch:
Ano, myslím taky, že máte pravdu, že tady nešlo o retardér, byť ho tak pořadatel nazval, ale o pouhé vytýčení tratě i s tím , jak se nakládá s posádkou při neprojetí nebo při dotyku vozu s prvky vytýčení, tomu taky napovídá konstrukce či tvar vytyčovacích prvků takového vytýčení, u standartního retardéru se počítá s kulatými balíky slámy o minim.průměru 1,2 m/ dle Stand.propozic rally/.
Jinak chápu snahu pořadatele při zařazování retardérů, ale při pohledu na dosahované průměry na letošních rz / rz 1,5 104km/h, rz 2,6 105,rz 3,7 107, rz4.8 113 km/h/ možná zbytečná aktivita, limit je 130 km/h.
Rozarka: tady bych poprosil o trochu respektu k posádce, pořadatelský sbor má na všechno své specialisty, na techniku tech.komisaře, na řády sporťáky , na bezpečnost další lidi, na stavbu tratě vedoucího tratě, dispečink na ONI , na vše dohlíží ředitel, který má zástupce atd., atd. a je to dobře, protože je tato problematika obsáhlá a složitá, ale posádka má mimo svých jezdecko-spolujezdecko-manažersko-technických schopností tohle znát vše do nejmenších podrobností ??
Navíc třeba tato změna v penalizacích byla nějak konzultována dopředu s posádkami , zda to není hloupost ? Navíc letošní rok nebylo školení, tak se nedívím, že to posádka nevěděla, ostatně já taky ne a to po večerech Rozárko pochopitelně nečtu nic jiného, než řády, standardní propozice a přílohy "J", "K" a tak....
V pořádku, já chápu, že jezdci ani týmy si před spaním nečtou stanovy. Předpokládám ale, že si je číst museli, když se na ně v článku odkazují, a odstavec o kterém mluví já, je hned pod ním. Ani já neznám celé Standartní propozice zpaměti (kor když se každý rok mění), ale když jdu něco řešit, tak si je přečtu, aspoň ten jeden konkrétní úsek, kterého se to týká. A zrovna u penalizací mi přijde dobré vědět dopředu, s čím můžu případně počítat. Navíc to není první závod v sezóně, ani druhý, ani třetí...

Jestli změny někdo konzultuje s posádkami, to nevím (počítám, že ne), ale k tomu se právě vztahoval ten můj poslední komentář. Spojte se jako jezdci/týmy/kdokoliv, a vybojujte si lepší pravidla a podmínky, ať se to nemusí řešit pořád dokola (protože co si budem, tohle se neřeší poprvé a je to takový evergreen), a na japonce Samosato se spolehnout nedá.

Ještě k těm retardérům - v tomto případě šlo o nestandartní retardér, a byl k němu přiřazen rozhodčí faktu. trať se navrhuje dost dlouho dopředu, kdy se ještě neví, které posádky budou startovat, takže odhad průměrné rychlosti je celkem ošemetný. Počítám ale, že spíš sáhne po bezpečnější variantě, než aby se pak musela RZ z důvodu překročení průměrné rychlosti rušit. Ano, není to ideální řešení, ale bohužel je čím dál těžší dostat svolení k pořádání rally ze stran obcí/ochránců křečků/jiných organizací, takže se těžko hledají alternativy. Štenberáci by mohli vyprávět smajlík
Fox
16. 9. 2021 13:20131
3 1
Původně napsal Novej
přemejšlím, jak asi vypadá takovej důkaz, že jsem nic neprovedl...
Třeba to, že pokud bych posunul dvoumetrákový balík nejmíň o půl metru (mimo základnu celým objemem) by moje Proto dostalo co proto a měl bych ho pěkně pomuchlaný. A ejhle - na autě žádné poškození - to je divný, že ?
16. 9. 2021 13:25132
4 1
Že posádky nečtou zvláštní ustanovení, jsme se tedy dozvěděli. Ale není zvláštní, že je nečte ani ředitel, ani sportovní komisaři? Nebo je čtou a nerespektují? Čl. 12.6.1 ZU pro tyto případy jednoznačně stanoví postup: „…ve sporných případech rozhodnou sportovní komisaři“. Tak proč v tomto (bezpochyby sporném) případě nerozhodli? Nebo tomu mám rozumět tak, že si „přizvaní“ přišli na zasedání sporťáků jen tak povykládat a o penalizaci jim vůbec nešlo?
16. 9. 2021 14:17133
0 5
Ale oni rozhodli, penalizace plati.
16. 9. 2021 14:31134
4 0
Původně napsal BlackBerry
Ale oni rozhodli, penalizace plati.
Rozhodnutí SSK má svoje náležitosti a umísťuje se na oficiální vývěsku. Všude ve světě to tak je.
16. 9. 2021 15:45135 Upraveno 15:46
2 0
Několik dotazů na téma retardér.
Penalta se uděluje jen za úplné posunutí z původního postavení? U takovéhoto retardéru by to znamenalo opravdu nepřehlédnutelný pohyb a určitě velké škody na autě.
Balík je obdélníkového půdorysu, pokud po kontaktu s vozem dojde k rotaci může dojít k velkému posunu jedné strany a přesto zůstane částí v základně. Penalta by se tak neměla udělit. Nebo se pletu?
Když je prvek retardéru umístěn na pozici je jeho poloha obkreslena sprejem na cestu? Jinak podle mě není možné zodpovědně posoudit zda došlo k posunutí.
Ve videu JNK posádka st.č.52 projede stejný retardér rovně, je to na penalizaci nebo vyloučení za nedodržení tratě?
16. 9. 2021 17:37136
2 0
to Fox : Konečně někdo napsal něco smysluplného, liśáćku děkuji.
16. 9. 2021 18:49137
0 0
137 komentář. Kromě retardérů, najíždění do ČK před rampou, se začne ještě rozebírat nedodržení trasy na Hlubočanské ( JNK studio, Štochl čas 8:48, Zedník čas 8:56) a do Rally Morava máme o zábavu postaráno...smajlík
16. 9. 2021 18:56138
0 0
Shacki,toto je zatím největší diskuse za éru tvého e-wrc,je to tak?
16. 9. 2021 19:10139
0 0
Rozhodčí faktu,co to je zase za výmysl.Mam 54 let a toto jsem v souvislosti s rally nikdy neslyšel.Faktu je lék na hemeroidy,ne?No, pořád se člověk učí.
16. 9. 2021 19:16140
0 0
Původně napsal Fila67
Shacki,toto je zatím největší diskuse za éru tvého e-wrc,je to tak?
Tak minimálně na loňský článek "Barumka potřebuje vaši pomoc " ( https://www.ewrc.cz/clanek/35061-barumka-potrebuje-vasi-pomoc/ ) je ještě potřeba pár komentářů přidat... smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!