23. 9. 2021 08:47 − 2387× − 0

Azorská vybíjená

Po dlouhých peripetiích s loňským rušením a letošním přesouváním se konečně o minulém víkendu odehrál 55. ročník Azores Rallye.

Do exotické destinace v Atlantiku se dostavil citelně menší počet posádek než je na ostatních pevninských podnicích zvykem. Citelně nižší bylo množství posádek i oproti předešlým ročníkům azorské soutěže a ještě menší množství jich naposledy odstartovalo v roce 2013. I za přejetí startovní rampy mohl být rád úřadující mistr Evropy Alexey Lukyanuk. Minule ve Zlíně se mu to po havárii v testech před soutěží nepovedlo. Moc bodů si nepřipsal ani předtím v Římě, kde odstupoval také po havárii. Přitom do sezóny, pokud tedy odhlédneme od rány na předsezónních testech, odstartoval patřičně vítězstvím v Polsku. Ani třetí místo v Lotyšsku nebylo k zahození. To je ale prozatím vše. Na Azorech potřeboval ruský pilot Citroënu C3 Rally2 stůj co stůj bodovat a ideálně vyhrát. Bojovná strategie dostala hned na první zkoušce vážné trhliny. Posádka musela zastavit a měnit defekt. Na RZ 3 pak Lukyanuk chyboval, neubránil se kontaktu s okolím a málem pro něho rally skončila. Na konci dne mohl na sedmé pozici jen sčítat ztráty. Azores Rallye je ale hodně náročným podnikem a nabízí hodně šancí na reparát. Na druhou stranu její tratě umí být i hodně drsné. Rus se o tom přesvědčil hned v sobotu ráno, když musel uprostřed vložky znovu z auta a měnit kolo. Jaké však bylo překvapení, když do cíle přijel na další prázdné gumě. S jedinou rezervou ve voze neřešitelná situace. Game over…pouze pro tuto rally nebo i šampionát jako takový?

Azorské ostrovy jsou pro Citroëny vůbec zakletou oblastí. Lídr tamního mistrovství Rúben Rodrigues vypadnul ze hry už na prvním testu pro poruchu transmisí. Pedro Antunes na tom samém testu poslal svou C3 Rally2 přes střechu a havárii si zopakoval i v sobotu po restartu. Rachele Somaschini už po první zkoušce vzdala pro poněkud absurdnější důvod, rozbité stěrače. Nejrychlejší Citroën tak po RZ 2 pilotoval šestý Yoann Bonato. Hned v další zkoušce ale šel přes střechu a své auto silně poškodil. Konečné výsledky tak byly od Citroënů "očištěny" opravdu důkladně. Po smolném a hodně emotivním finále Barumky čekal křest ohněm Erika Caise. Český pilot se toho ale zhostil na úrovni a z mlhy a deště úvodní zkoušky přivezl třetí nejrychlejší čas. Tuto skvělou příčku si sice do konce první etapy neudržel, ale ani pátá pozice a těsný boj s Mikolajem Marczykem nebyl vůbec špatný. V sobotu ráno se navíc Cais dokázal od polského soupeře odpoutat. Bohužel ale ani tentokrát cíl nespatřil, když v RZ 8 poškodil chladič své Fiesty Rally2. Solidní předvedený výkon tedy bodové hody nezajistil. A jelikož Cais pilotoval jako jediný z předních jezdců speciál značky Ford a s R5 od Volkswagenu se na Azory nikdo nepřihlásil, po druhé sobotní zkoušce se souboje na čele zúžily na duel posádek Škody a Hyundaie.

Náročné podmínky prvního dne dokonale sednuly znalci místních poměrů a vítězi ročníku 2016 Ricardu Mourovi. Z mlhy, která v pátek ráno jezdce po slunečném čtvrtečním počasí docela zaskočila, se místní pilot vynořil s náskokem blížícím se půlminutě. Co vytěžil v náročných podmínkách na těžkých přírodních testech, o to přišel v pátek večer na divácké superspeciálce, kde musel zastavovat kvůli prachu. Z první příčky se tedy v posledním testu propadnul na třetí. Druhý den už se konal za výrazně lepších povětrnostních podmínek a Moura už tolik nemohl uplatnit dokonalou znalost terénu. V poslední zkoušce navíc chyboval, svou škodovku převrhnul a propadnul se pod pódium. Azořané si na vítězství svého rodáka tak zase budou muset minimálně rok počkat. Radost z Mourovy chyby měl jiný pilot Fabie Rally2 evo Efrén Llarena. Španělský jezdec se letos poprvé podíval na pódium a k bodům poctivě nasbíraným v předešlých čtyřech soutěžích přidal další. V průběžném pořadí se tak už vyšvihnul na parádní druhé místo.

Ani na Azorech nemohl chybět Hyundai i20 R5 oděný do červenobílých barev MRF Tyres. Craig Breen se s týmem rozešel a po zlínském vystoupení Jariho Huttunena přišla řada na dalšího jezdce korejské značky. Daní Sordo se ukázal jako dobrá volba. Z první etapy vyšel jako vítěz. Andreas Mikkelsen ale neztratil mnoho a v sobotu ráno šel po druhém testu do čela. Španěl v Hyundai mu ale porážku oplatil a do servisu přijížděl znovu jako lídr. K dobru už měl ale jen půl sekundy a vůbec žádné nové pneumatiky. Tohoto soupeřova handicapu Nor ve škodovkce dokonale využil, vyhrál všechny tři zkoušky závěrečné sekce a konečně dosáhnul na první letošní evropský triumf. Ten samozřejmě posílil jeho vedoucí postavení v šampionátu. Obzvlášť po Lukyanukově dalším výpadku. Mikkelsen se tak pomalu začíná vracet ve WRC2 i v Evropě k ambiciózním plánům z úvodu roku. V hodnocení ERC2 nenašel přemožitele Javier Pardo se španělským Suzuki Swift R4LLY S. Třetí start, třetí vítězství a posun do čela. Dosavadní lídr ERC2 Dmitry Feofanov se svým vlastním Suzuki Swift R4 se na Azorech docela trápil, dojel do cíle jako třetí a o bod teď souboj o titul prohrává. Změna lídra nastala i v hodnocení dvoukolek ERC3. Pep Bassas vedl, ale v pátém testu svůj Peugeot 208 Rally4 rozbil a odstoupil. Jean-Baptiste Franceschi s konkurenčním Renaultem Clio Rally4 šel jako jediný zbylý účastník do čela a stačilo mu už jen dojet do cíle. To se mu podařilo a vedle vedení v juniorech se vyhoupnul o osm bodů i do čela ERC3. Do role paní Columbové se pomalu začíná stylizovat Franceschiho týmový kolega Ola Nore jun. V Římě neodstartoval kvůli havárii při testech, na Barumce nenastoupil na start a na Azorech odjel jen shakedown. Víc jeho spolujezdec ze zdravotních důvodů nezvládnul…

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!