10. 10. 2021 09:32 − 4600× − 2

Mikkelsenův portugalský double

Poslední dvojice šotolinových podniků letošní evropské sezóny se odehrála jako po sobě jdoucí portugalský dvojpodnik.

Nejprve se evropské posádky musely vydat na dalekou cestu do Atlantiku, kde je čekaly nádherné cesty v srdci Azorských ostrovů. Druhá destinace už byla dostupnější a jednalo se o slavnou oblast kolem Fafe. Tam mistrovství Evropy zavítalo už vloni, ale tehdejší Rally Fafe Montelongo se odehrála na jiném povrchu, na asfaltu. Letos už se závodilo na šotolinových úsecích, po kterých se prohání i světová špička. V harmonogramu Rally Serras de Fafe nechyběly známé úseky Montim, Lameirinha nebo Luílhas. Diváci podél trati na kalibry typu Sébastiena Ogiera, Otta Tänaka a dalších čekali marně a museli se spokojit s jinými několika jmény ze světové scény. Prim hrála hlavně dvojice vítězů shodného počtu třech světových podniků. Prvním byl Andreas Mikkelsen, který dorazil do Fafe po azorském triumfu se slušným náskokem jako lídr šampionátu. Nejvíce mu tam před dvěma týdny zatápěl Daní Sordo v Hyundai i20 R5 a to samé se očekávalo i na portugalské pevnině.

A Španěl těmto předpokladům dostál, když se po vyhrané RZ 2 dostal do čela. Norský pilot škodovky ztratil v poslední zkoušce první sekce skoro půl minuty kvůli defektu a Sordův náskok tak rázem výrazně vzrostl. Hned po servisu ale ten samý problém zpomalil i Sorda a situace na čele se vyrovnala. K vedoucí dvojici se díky tomu přiblížili další dva jezdci. Od Alexeye Lukyanuka se to docela očekávalo, Simone Tempestini byl hodně příjemným překvapením. Bohužel to rumunskému multišampiónovi moc dlouho nevydrželo. Kvůli technické závadě své Škody neviděl ani cíl první etapy. V závěrečné zkoušce zůstal i Sordo. Poškozené řízení musel nejprve přímo ve vložce opravovat a moc se mu to nepovedlo. Brzy poté jeho Hyundai náhle vybočil a namířil si to do stromů, o které se přes střechu převalil na bok. Mikkelsen tak o jednoho z největších soupeřů přišel, ale první etapu stejně s kdovíjak velkým náskokem neovládnul. Lukyanuk kvůli špatnému nastavení svého Citroënu dost ztratil v první sekci, ale v té druhé už to bylo s jeho rychlostí lepší a nakonec za norským lídrem mistrovství na konci dne zaostával jen o 4,4 sekundy.

První etapa pro žádnou z pětapadesáti startujících posádek nebyla procházkou růžovým sadem. Pamětníkům daly povětrnostní podmínky vzpomenout na neslavný ročník 2001 světové TAP Rallye de Portugal. Mlha, déšť a pořádně rozbahněné cesty. Naštěstí to s jejich sjízdností tentokrát nebylo tak špatné a pořadatelé nemuseli šáhnout k rušení zkoušek. Do neděle se pak počasí umoudřilo a už se jelo pod modrou oblohou. Úřadující evropský šampión si ráno stěžoval na chybu mechaniků, ale naštěstí během dopolední sekce zase tolik času neztratil. Bohužel hned první odpolední zkoušku absolvoval bez pohonu přední nápravy a mohl jen doufat, že mu dvouminutový náskok na třetího v pořadí bude stačit. Stačil. Druhé místo a porážka od hlavního soupeře ale Rusa ze židle asi úplně nezvedla a už dobře tuší, že se mu obhájit titul nepodaří. Mikkelsen kvůli termínové kolizi vynechá závěrečnou soutěž na Kanárských ostrovech. K definitivnímu potvrzení letošního titulu mu po parádní portugalské show už ale na následující Rally Hungary moc neschází.

Pozornost na sebe v závěrečné dvojici soutěží bude poutat hlavně boj o post vicemistra. Situaci si ve Fafe dost zkomplikoval Efrén Llarena, když svou Fabii Rally2 evo v RZ 6 poslal mimo trať. O tři body jej tak v průběžném pořadí přeskočil Mikolaj Marczyk. Ani Polák ve škodovce si ale s náročným prvním dnem nedokázal úplně dobře poradit. Defekt a problémy s náročnými povětrnostními podmínkami jej odsoudily k tomu, aby po sobotě jen uzavíral první desítku. V neděli už se posunul jen o jednu příčku výše a největší úspěch pro něho představoval zisk první ceny v Michelin Talent Trophy, která se zde uzavřela. Hodnocení ERC2 pro speciály Rally2-Kit, produkční vozy a GT ovládnul jako obvykle Španěl Javier Pardo se Suzuki Swift R4LLY S. Čtyři starty, čtyři vítězství. I na zbylých dvou pódiových příčkách jej doplnili značkoví kolegové Joan Vinyes a Dmitry Feofanov. Zatímco v ERC2 má jistotu titulu značka Suzuki, o stupínek níže v ERC3 spolu bojuje pilot Peugeotu a Renaultu. Jean-Baptiste Franceschi v Cliu Rally4 ovládnul Azory a díky druhému triumfu sezóny v kombinaci s odstoupením svého největšího soupeře se dostal do čela klasifikace. Ve Fafe Francouz také odstartoval nejrychleji, ale pak se na konci první etapy dostal do potíží a Josepa Bassase musel na trati pouštět před sebe. Španěl v Peugeotu tak po první etapě vedl. Ani v druhém dnu nevyrobil žádnou zásadní chybu a narozdíl od předešlého podniku dorazil až do cíle. Tučným bodovým přídělem za vítězství se dotáhnul tři body za nadále vedoucího Franceschiho.

Komentářů celkem: 2
10. 10. 2021 11:06
1 0
Je vidět, že borci z FIA jsou opravdu mozkovnysmajlíksmajlík.
Zařadit Monzu a Kanary do stejného termínu, takové rozhodnutí, to se jen tak nevidí smajlíksmajlíksmajlík
10. 10. 2021 16:55
1 0
Re: Pedrosa7 - Byly roky, kdy závod F1 a Le Mans byly v jednom termínu. Fakt to jsou hlavičky otevřené krumpáčem.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!