Trochu zhořklý maďarský guláš
Maďaři jsou horkokrevný národ a tamní diváci rozhodně nepatří mezi ty, kteří by pasivně stáli za páskou a mlčeli. Letos to ale u tratí rychlostních zkoušek se svým temperamentem trochu přeháněli. Na RZ 4, která se jela v místních vinicích,byla situace nejhorší a jezdci v cíli reportovali, že to místy bylo opravdu nebezpečné. S tímto úsekem měli pořadatelé problémy už při prvním ročníku. Tehdy se ale na této zkoušce nehezky podepsalo deštivé počasí a druhý průjezd musel být pro nesjízdnost zrušený. Letos počasí ukázalo svoji milejší tvář a soutěž se odjela za skoro až idylických suchých podzimních podmínek. To pak samozřejmě vedlo k velké účasti místních diváků. Naštěstí nakonec k žádnému vážnému incidentu nedošlo a dokonce nemusela být ani žádná ze zkoušek zrušena. Pokud ale posádky v cíli hlásí, že se na zkoušce o životy diváků bojí, tak to rozhodně není v pořádku. Možná si už ale jezdci za tu dobu, kdy byl kvůli přísným hygienickým nařízením pobyt diváků u trati omezený, na jejich přítomnost odvykli. Jeden extrém tak střídá opačný.
Těch organizačních přešlapů ale bylo při Rally Hungary 2021 více. Soutěž nabrala už na samém začátku nemalé zpoždění. Hned do první sobotní zkoušky se tak jezdci museli vydat na vychladlých pneumatikách. Kvůli nehodám nabírala první etapa další a další zpoždění a nakonec končila o 40 minut později oproti harmonogramu. Situace se opakovala i v neděli, kde se o 40 minut později startovala už druhá rychlostní zkouška. Ta závěrečná se pak kvůli tomu už jela za tmy. Mezitím se ještě pořadatelům podařilo vypustit na trať RZ 8 sanitku mezi soutěžní vozy. Nic netušící Yoann Bonato, který nebyl varovaný ani červenou vlajkou ani traťovými komisaři, si naštěstí včas sanitky všimnul a celou příhodu pak v cíli vtipně okomentoval: "Tahle soutěž je snad vtip, pustili před nás sanitku, nikde žádné červené vlajky nebo signalizace pořadatelů. Byla sranda jet za sanitkou, ale její řidič není dost rychlý na to, aby vyhrál tuhle rally." Poslední tečku za "vydařenou" soutěží pak udělali sportovní komisaři, kteří jí sebrali vítěze. Nikolay Gryazin podle nich nedbal varování a dostatečně nezpomalil u nehody svého nejbližšího soupeře po prvním dnu Norberta Hercziga v RZ 8 a za tento prohřešek inkasoval patnáct trestných minut. Bude mít pro tento podnik pochopení nový promotér, který se příští rok ujme záštity nad evropským šampionátem? Po letošku má k odstranění této rally z kalendáře dost pádných důvodů.
Spokojený domů z Maďarska určitě odjížděl Andreas Mikkelsen, který v rozmezí jediného týdne získal už druhý mistrovský titul. Ten světový ve WRC2 přebíral v Katalánsku v civilu, o ten evropský ještě musel zabojovat. Na začátku první etapy to ale pro Nora nevypadalo moc nadějně, když u své Škody Fabia Rally2 evo musel řešit ztrátu výkonu. Problém byl schovaný v poškozeném kabelu a na přejezdu se jej podařilo vyřešit. V druhé sekci se Mikkelsen vyšplhal až na provizorní pódium, ale kvůli defektu na konci dne spadnul na sedmou příčku. Za bezproblémovou pak rozhodně nemůže označit ani nedělní etapu, když na jejím samém začátku vylétl ven, poškodil zavěšení a závěr dopolední sekce absolvoval bez zadního tlumiče. Nakonec ale Nor do cíle přes všechny problémy dorazil a body za šestou příčku mu k zisku titulu stačily. I když to v první půlce roku moc nevypadalo, nakonec se Mikkelsenovi podařilo dostát předsezónním slibům a opanovat oba seriály. Moc se mu však nedaří uskutečnit přesun do královské kategorie mistrovství světa. Ve voze Rally1 některé z trojice továrních stájí se už chtěl vidět letos na testech. Volné tovární sedačky ale rychlým tempem mizí.
Rally Hungary se nakonec vůbec nezúčastnil Mikkelsenův hlavní rival v boji o evropský titul Alexey Lukyanuk. Po sérii nezdarů, do které se zařadilo ulomené kolo v Římě, předstartovní havárie na Barumce a dvojitý defekt na Azorech, se jeho šance přesunuly do teoretické roviny. Peněz na starty letos neměl ruský pilot nazbyt a Citroën C3 Rally2 stáje Saintéloc tak zůstal v garáži. Francouzská značka ale o úspěch na maďarské půdě ani tak nepřišla. Yoann Bonato se o to ale nezasloužil, když prokletí na evropské půdě nezlomil ani tentokrát. Defekt hned v první přírodní zkoušce jej o veškeré naděje na dobrý výsledek připravil takto brzo. Do cíle Francouz dojel jako osmý. Mads Ostberg se objevil v druhé C3 Rally2 díky své účasti v maďarském mistrovství. Hned v RZ 3 pro něho po obrovské krizi při velké rychlosti soutěž málem skončila. Nakonec z toho bylo jen skoro minutové vyhrabávání se z příkopu. Na konci dne už Norovi patřila třetí příčka a nepřišel o ni ani po ranním nedělním defektu. Defekty poznamenaly celou jeho letošní sezónu a Mads právě je viní ze ztráty titulu ve WRC2. V závěru maďarské rally vyhrál dvě zkoušky a dostal se před svého soupeře z maďarského šampionátu Andráse Hadika i Mikolaje Marczyka na druhé místo. V cíli se tak radoval alespoň z vítězství v hodnocení národního šampionátu. To ještě netušil, že mu u zeleného stolu přihrají i vítězství absolutní.
V konečném hodnocení maďarského mistrovství obsadil Ostberg třetí příčku. O titul spolu svedli souboj dva domácí piloti. András Hadik ve Fordu Fiesta Rally2 a Miklos Csomós ve Fabii R5. Zajímavý duel trval jen do RZ 6, ve které Csomós ztratil skoro dvě a půl minuty defektem. Hadik si pak dojel do cíle pro třetí místo absolutně a po Herczigově ranní nedělní havárii i pozici nejrychlejšího z domácích jezdců. Tím zároveň obhájil svůj loňský titul. Herczigova nehoda se vůbec moc nepovedla, když si z ní jeho spolujezdec Ramón Ferencz odnesl zlomená žebra. Bonato kvůli ní málem narazil do sanitky a Gryazin pak přišel o vítězství. Na stejném místě později vážně poškodil svůj Renault Clio Rally4 i Herczigův syn Patrik. Při svém čtvrtém letošním evropském startu si ruský pilot Volkswagenu Polo GTI R5 počínal zkušeně a po vyhrané kvalifikaci vedl od úvodní páteční superspeciálky. O vedení jej dokázal připravit jen český pilot Fordu Fiesta Rally2 Erik Cais. Mladý pilot týden po skvělém vystoupení na katalánských asfaltech, kde vyhrál svou první rychlostní zkoušku v hodnocení WRC2 a v tom samém šampionátu pak bral skvělé třetí místo v cíli, podal další parádní výkon. O vedení po RZ 5 přišel hned v následujícím testu kvůli defektu. Na evropské scéně se ho letos prostě drží smůla. O důvod víc dát tomuto mistrovství sbohem a naplno vlétnout na světovou scénu.
Do konce letošní sezóny zbývá ještě odjet rally na Kanárských ostrovech a bojovat se tam bude o post vicemistra. Mikolaj Marczyk už má v kapse pohár za Michelin Talent Factory a druhým místem v Nyíregyháze zvětšil svůj náskok na hlavního rivala Efrena Llarenu, který stejně jako on pilotuje Fabii Rally2 evo, na 14 bodů. Španěl zde na loňskou třetí příčku nenavázal a tentokrát skončil těsně pod pódiem. Alespoň spolujezdci z obou škodovek mají ještě šanci na evropský titul. Bude se nakonec radovat Szymon Gospodarczyk nebo Sara Fernández? Zase o něco blíže k titulu má po Rally Hungary Javier Pardo, který ani při svém pátém startu nedal v hodnocení ERC2 šanci žádnému ze svých soupeřů. Kvůli defektu byl ale chvíli i čtvrtý a do čela se dostal poté, co jeho týmový kolega Joan Vinyes s druhým Suzuki Swift R4LLY S urval levé zadní kolo. O stupínek níže, v hodnocení ERC3, před startem panovala hodně vyrovnaná situace. O tři body vedoucí Jean-Baptiste Franceschi s Renaultem Clio Rally4 první den ve velké rychlosti chyboval a večer mluvil o velkém štěstí, že spatřil cíl etapy. Navíc na slušném čtvrtém místě.
Jeho španělský rival Josep Bassas Mas na tom byl po defektu citelně hůře. A když v neděli svůj Peugeot 208 Rally4 rozbil, Franceschi mohl být i za body za třetí příčku rád. Na Kanárské ostrovy bude odjíždět se solidním náskokem. V juniorské klasifikaci ale Francouz skončil také třetí a tato třetí příčka jeho postavení naopak zhoršila. Po třech Franceschiho triumfech se totiž letos podruhé z vítězství radoval Sami Pajari. Již jistý juniorský mistr světa tím zvětšil svůj náskok na 13 bodů a nachází se tak před finální soutěží v komfortnější situaci. Maďarsko vůbec přálo Fordům Fiesta Rally4. Na druhém místě ERC3 a ERC3 Junior do cíle dojel Pajariho soupeř ze světového klání juniorů Jon Armstrong. Rozhodnuté je už po předposlední soutěži hodnocení Abarth Rally Cupu, kde se po pěti vítězstvích raduje Dariusz Poloński. Andrea Mabelini ovládnul hodnocení Clio Trophy by Toksport WRT, kde se mladí jezdci utkávali za volanty identických Renaultů Clio Rally5. Tak trochu bez boje získal titul v ERC Junior, které je letos vypsané výhradně pro vozy Rally3, Ken Torn. Oscar Solberg se proti němu postavil pouze třikrát a Jon Armstrong se této klasifikace zúčastnil pouze v Polsku.
Situace byla matoucí, ale pro jistotu jsme měli zastavit.
Poučili jsme se.
Díky za všechna milá slova, ale není třeba soudit rozhodnutí komisařů, přijali jsme ho. Na druhou stranu jsme soutěž vyhráli a ukázali tak stabilní výkon, což byl náš cíl, jelikož tahle soutěž byla součástí naší přípravy na sezonu 2022.
Zase v Madarsku uz zacina Balkan a tam to s gestama neni zrovna jednoznacny