Ford ve Velké Británii po šesti letech poražen

Od přechodu britského mistrovství ke čtyřkolkám v roce 2016 ještě titul nevyhrál pilot jiného vozu než Ford.

Letos se to změní a bašta M-Sportu padne. Ještě před startem předposlední soutěže sice měla dvojice jezdců ve Fiestách Rally2 šanci, ale po ní už situace vypadá diametrálně jinak. Rhys Yates kvůli zaneprázdnění jinými aktivitami na start ve městě Llandudno vůbec nedorazil. O udržení nadějí pro stáj svého otce Malcolma Wilsona se musel postarat Matthew, ale ten už na první zkoušce chyboval a jednou větší louží se nechal vyvést až mimo trať. Nezdar Fordu má však ještě jiný důvod, a to kompletní ignorování předcházejícího podniku. Tím byla slavná rally na ostrově Mull, která v kalendáři nahradila neuskutečnivší se Jim Clark Rally. Soutěž s kilometráží jen o něco málo kratší oproti světové ACI Rally Monza a s velmi podstatnou částí zkoušek odehrávající se po setmění nenašla u většího množství posádek britského šampionátu zalíbení. Z předních posádek se jí zúčastnilo pouze duo Volkswagenů ze stáje Melvyn Evans Motorsport. Ne náhodou pak právě tato dvojice postupuje do finální rally jako jediná se šancemi na zisk titulu. Vynechání sportovně i finančně náročné ostrovní rally dává vcelku logiku, když se ostatní rally odjely skoro výhradně jako jednodenní s třetinovou ostrou kilometráží. Nedá se tak divit tomu, že v kalendáři na příští rok tato soutěž místo už nenašla.

I přesto mohl M-Sport na ostrově Mull vítězství slavit. Dva jezdci nebodující do britského mistrovství rally s Fiestami Rally2 vedli. John MacCrone se ve vedení usadil hned na první zkoušce a během deseti testů si vybudoval náskok přes třičtvrtě minuty. Pak ale u jeho Fordu v RZ 11 zastávkovalo turbo a slibně rozjetá rally pro něho skončila předčasně. Do vedení se pak dostal syn rekordmana této soutěže Neila MacKinnona, který ji dokázal vyhrát celkem dvanáctkrát, Paul. Bohužel ani jemu ale nebylo přáno vidět cíl. V RZ 12 skončil se svou Fiestou mimo trať. Třetím lídrem rally se pak stal Daniel Harper s Mini WRC a ten už si první příčku dokázal uhlídat až do cíle. Za ním pak dojel s větším odstupem Osian Pryce, který se ale nikam nemusel cpát. Harper do britského mistrovství nebodoval a pilot Pola GTI R5 si tak na své konto připsal maximum bodů. A jelikož si právě na tento podnik vsadil žolíka, získal ještě bonusových pět bodů. Přitom hned v první noční etapě po problémech s nefunkčními brzdami a stěrači nebyl daleko od odstoupení. Jeho týmový kolega Matt Edwards s druhým VW vyjel z trati hned na první zkoušce. S poškozeným zadkem svého vozu musel absolvovat i další zkoušku a ztratil tak propastných třináct minut. Naštěstí pro něho mu zbývalo ještě dvěstě ostrých kilometrů k tomu, aby předjel všechny jezdce dvoukolek a dostal se v hodnocení šampionátu na druhé místo za týmového kolegu. Edwards zahájil masivní útok a na začátku třetí etapy už se dostal na druhé místo, které bylo jeho hlavním cílem.

Na šotolinách ve Walesu, které už dva roky po sobě zejí prázdnotou při absenci světových hvězd, to ale byl znovu Pryce, kdo od prvního kilometru udával tempo. Edwards si na domácích tratích věřil a vsadil si žolíka. Během první sekce vyhrál dva testy, ale ztráta z toho úvodního byla přeci jen větší a do servisu v půlce dne přijížděl jako druhý. Třetí příčka patřila nejrychlejšímu z jezdců národní klasifikace, který nebodoval do BRC. Garry Pearson se Škodou Fabia R5 nakonec Visit Conwy Cambrian Rally dokončil jako druhý nejrychlejší. V národním hodnocení si po tomto dalším triumfu už předčasně zajistil titul. O ten hlavní v hodnocení BRC se ale bude rozhodovat až příště, za tři týdny v Severním Irsku. Edwards tam bude chtít dokončit mistrovský hattrick, ovšem už druhou soutěž v řadě se mu spíše vzdaluje. V RZ 4 totiž chyboval a poškodil zavěšení pravého předního kola. Provizorní opravu sice se spolujezdcem Darrenem Garrodem zvládli, ale na vyhrávání zkoušek to do konce rally už nebylo. V cíli pilot Volkswagenu uzavřel nejlepší desítku a znovu mu hrálo do karet, že do britského šampionátu bodují jen registrovaní jezdci. Mezi nimi mu po již zmíněném odstoupení Wilsona a v druhé zkoušce i Olivera Mellorse, který svůj Proton Iriz R5 zaparkoval mimo trať, nakonec patřila čtvrtá příčka. Druhý triumf v řadě vybojoval Pryce a do závěrečného duelu dvou Volkswagenů bude nastupovat s náskokem osmi bodů.

Stav šampionátu: 1. Pryce 106, 2. Edwards 98, 3. Wilson a Yates 53, 5. S. Moffett 37, 6. Perez 36

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!