12. 7. 2006 00:00 − 3331× − 43

Jak jsem trénoval Bohemku

Jaromír Antoš alias Kilometr měl tu šanci zúčastnit se seznamovacích jízd Rally Bohemia. Tady se s vámi dělí o zážitky.

Nutně se s vámi musím podělit o pár zážitků. Svěřovat se s nimi manželce mi připadá jako když vítěznou trofej strčíte pod postel. Nikdo to neocení. A kromě toho mě slyšela už několikrát.

Od Jirky Kulhana jsem dostal nabídku zúčastnit se psaní rozpisu pro Rallye Bohemia. Stejně jako vy jsem viděl řadu onboardů, s několika mitfáry jsem v rozpisu listoval, ale nikdy jsem nebyl při tom, když rozpis vzniká. Takže jsem nadšeně přijal. Nabil jsem baterky foťáku, kamery i mobilu a našel propisku, která píše. Taky máte po ruce propisky, které si zasloužily dávno vyhodit?

V devět ráno jsme dorazili do Mladé Boleslavi na sraz se spolujezdcem, Daliborem Gondíkem. Moji přítomnost kvitoval poznámkou: "Jé, ty nemáš co dělat, že strávíš celý den v autě?". Odbyl jsem ho slovy: "Dalibore, asi bych dokázal přivést sto dalších, kteří by rádi jeli." Doufám, že jsem nelhal. Usalašil jsem se vzadu v tréninkové Fábii RS a určil jsem svou roli: držák kamery. Po krátké poradě jedeme na první erzetu – Podlázky. Tedy vlastně druhou, tou první je speciálka v Sosnové a tu asi nepíše nikdo.

Musím uvést, že posádka dostala povolení od ředitelství soutěže absolvovat seznamovací jízdy v jiném termínu. To například znamená, že jednosměrka, kterou se jede opačně a při seznamovacích jízdách se zabezpečí pořadatelsky či dočasným značením, teď byla pořád jednosměrkou. Vzhledem k bodovému systému vynechám popis, jak jsme ji projeli.

Příměstská erzeta byla krátkou rozcvičkou. Podle itineráře jsme zahájili přesun na Sychrov s malou pauzou u benzínové pumpy na kafe a koláček. Kdybych věděl, co vím teď, dal bych si aspoň tři.

Sychrov nás uvítal spoustou turistů. Start erzety je umístěn do brány, kterou se opouští zámecký areál. Už první zkouška naznačila, že den bude dlouhý. Nikdy jsem neuvažoval, kolik času vlastně tvorba rozpisu potřebuje. Hodně. Nejen že projedete celou trať nejméně dvakrát. Jede se mnohem pomaleji, ve zvláštních ustanoveních závodu je maximální rychlost omezena na 50km/h. Pilot se musí soustředit na popis trati, současně ale musí sledovat běžný provoz.

Trochu se projevuje nesehranost posádky. Jirka proto volí pro první průjezd pomalé tempo. To mi vyhovuje, protože kromě filmování stíhám nahlížet přes rameno Daliborovi, sledovat tvar silnice a taky nehrozí, že bych v ostřejší zatáčce vytrhl bezpečnostní pásy, protože v rukou třímám obstarožní kameru a nemám se čím držet.

Jirka diktuje a já jsem potěšen, že vím, co říká. Zatáčky, metry, horizonty, pomocné informace. Učím se nový výraz: "Nečuchat!". To znamená, že ve vinglu se vůbec nebude strkat roh auta do škarpy, protože tam číhá něco, co potkat určitě nechcete. Číslování obtížnosti zatáček je od jedničky po devítku, případně devítku vracák. Desítku Jirka nepoužívá, jedině snad kdyby jel po spirále. Nejčastějšími pomocnými výrazy jsou:

* ŠOT – šotolina, diktuje se i tam, kde pilot očekává, že na trati bude vytahaná hlína od předchozích aut
* DRŽ – jeď a řaď pořád pryč
* PÍSEK – co by to asi mohlo být?
* ASFALT KLOUŽE – použito na místech, kde se odhaduje, že bude měkký asfalt
* HUPY – hrbatá silnice, kde to při brždění bude odskakovat

a orientační údaje, např. "za plot", "strom", je-li třeba vědět, kde přesně odbočit či kde přesně leží retardér. Zajímavý byl i údaj levá tři pravá čtyři rovně.

Sychrov je dlouhý 28,4 km a průjezd nám trvá hodinu. Souhra posádky se zlepšuje, při druhém průjezdu Dalibor čte, ověřuje se rozpis a doplňují další informace o povrchu a orientačních bodech. Po Sychrovu už vím přesně, co mě čeká. Hodiny strávené v autě. Nevadí, ale protože není čas na přestávky, vypadá to, že jsem ráno dokouřil svoji poslední cigaretu.

Na RZ 4 se procedura opakuje: nejdřív rozpis, potom kontrola. Všechno jde rychleji, erzeta je kratší a posádka se naladila na stejnou notu.

Pátá a šestá rychlostka jsou podle mě jedny z nejlepších tratí, které může česká rallye nabídnout. Neobsahují sice žádnou sérii skoků, ale jejich technická náročnost a délka startovní pole Bohemky slušně prověří. Vyslovujeme i obavu, aby se díky nějakému karambolu některá z těch nádherných erzet nemusela rušit. Na pětce projíždíme úsek, na němž loni testovala Škoda Motorsport, video jste mohli vidět na ewrc (přes dřevěný most, levá a pak vracáky do kopce).

Pauza přišla až při pozdním obědě. Vlastně večeři. Kromě přejezdů to byla první chvíle za celý den, kdy jsme mohli povídat i o jiných věcech. Filmy, motorky, historici. Rychle jsem dohnal nikotinový dluh a položil zásadní otázku: "Co to je, když mitfára hlásí "neřež"?"

Žil jsem v bludu a byl jsem odhalen. Mitfára prý nehlásí "neřež", ale "neřeš". Nejde tedy, jak jsem se mylně domníval, o ekvivalent "nekatuj" (od anglického cut – řezat), nýbrž o pěkné české "neřeš to a per to tam".

Do Mladé Boleslavi přijíždíme večer. Jsem spokojen. Natočil jsem čtyři hodiny materiálu, z nichž se pokusím vyrobit desetiminutový klip. Vím, jak se tvoří rozpis. Vím, jak dlouho to všechno trvá. A taky vím, že příště si vezmu jiné boty. I když jsem měl sandále, po mnoha hodinách pobytu v autě, byla posádka v ohrožení. Klimatizace, neklimatizace. Zajímavé bylo, že kromě pár drobností se neopravovalo. A na závěr mě potěšila i Fabia RS, spotřeba kolem šesti litrů nafty je asi tak poloviční, než kolik by spotřebovala její větší a silnější sestřička Octavia RS.

Přestože to nebyl zážitek plný adrenalinu, přál bych všem fandům rallye, aby mohli získat podobnou zkušenost. A ještě jednou díky posádce, které tímto přeji hodně štěstí s jejich soutěžní Fábií RS.

Natočené video si můžete stáhnout na adrese http://www.starlit.cz/videax.html.

Komentářů celkem: 43
14. 7. 2006 11:17
0 0
To KILOMETR: Zkusím jiný pohled na letošní výsledky p.Kulhana ve třídě. JANNER: čtvrtý z pěti dojetých, ztráta na prvního ve třídě 26 minut(!!!). ŠUMAVA: první ze dvou dojetých. KRUMLOV: pátý ze sedmi dojetých, ztráta na prvního ve třídě 14 minut(!!!). Ano, takto by jezdil hobík (jak píšeš), který shání každou korunu a sveze se pouze příležitostně, takže má málo najetých kilometrů a navíc musí šetřit auto. Toto ale rozhodně není případ p.Kulhana - nebo ano?. Ještě k té vyjímce na trénink: pokud jste dodržovali silniční předpisy a všechna ustanovení pořadatelů (bylo to tak, že ano - žádná jízda v protisměru?), tak jezdeckou výhodu pilot nezískal. Jenom se nemusel přizpůsobovat, na rozdíl od ostatních, předepsanému termínu. Jenom se podivuji, že tuto vyjímku, která se obvykle uděluje pouze hvězdám, které obohatí startovní pole, dostal pouhý "hobík".
Anonym IP:88.100.252.64
14. 7. 2006 12:40
0 0
Pan Kulhan dostal povolení trénovat mimo seznamovací jízdy jako odměnu od pořadatele, on jim zajistil ve Škodovce peníze pro RB, pan Lindr ve Škodovce dluží za auta, když byl ještě majitelem Autostáru a Mochana ve Škodovce nikdo nezná, Kulhan je taky členem pořádajícího klubu.
Anonym IP:194.108.48.196
14. 7. 2006 17:51
0 0
to kilometr:pochopil jsi přesně,každý má své zkratky a jezdec si upravuje rozpis tak aby mu nejlépe seděl tj.jak uším tak rukám.Jinak dobrý článek.Richard
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!