Opel podpořil Renault v tlaku na EV rally třídu
Ať už chceme nebo ne, budoucnost rallysportu se čím dál více ubírá směrem k voltům a ampérům, kromě Opelu se nyní na FIA začíná hlasitě obracet i Renault, že by to do stávající pyramidy chtělo doplnit čistě elektrickou třídu. Zatímco rüsselsheimští už se svou Corsou-E tratě rychlostních zkoušek brázdí, Renault pracuje na přípravě prototypu, který by ukázal, že elektro rally auto je cestou. Navíc Francouzi jsou poměrně militantní fanoušci elektriky, když i na nové Rally1 říkají, že jsou jen přechodným řešením a budoucnost patří jen 100 % elektrickým soutěžním speciálům a pak by se Renault či jeho sportovní brand Alpine nebránil stavbě silnějších speciálů než Rally5 a Rally4, které nyní Renault nabízí. "Bez ohledu na třídu auta, speciály musí být víc elektrické, než dnes FIA navrhuje. Rozumím, že hybridy mohou být krokem kupředu a chápu to, ale pro mě nejsou ničím víc než přechodným řešením. V roce 2025 musí být pravidla připravena pro homologaci plně elektrických rally aut," říká pro server Dirt Fish Benoît Nogier z divize zákaznického sportu u Renaultu.
No a u Opelu s francouzskou značkou souhlasí a tlačí na FIA k tomu, aby byla vypsána čistě elektrická třída aut, která by se nacházela na dně FIA pyramidy a aby tyto speciály nebyly odkázány na milost národních ANS jako doposud. "Už teď přemýšlíme nad druhou generací Corsy-E, ale k tomu je třeba, aby FIA vydala regule pro třídu eRally5, čímž by se majitelům Corsy-E otevřely nové možnosti startů. Koncept jsme už dvakrát nebo třikrát FIA představili a sklidil velký zájem," říká Jörg Schrott, ředitel Opel motorsportu a pokračuje, ""chceme FIA pomoci. S technickými komisaři navštívili jeden z našich letošních podniků v Německu, prošli si všechny pravidla a postupy. Takže nyní ve FIA ví, že tu jsme a že jsme pionýry elektrické rally. Oni teď musí vymyslet, jak mezinárodní regule pro tyto vozy zrealizovat co nejdříve.
Když se vrátíme k Renaultu, Benoît Nogier gratuluje Opelu ke startu nové éry, ale současně předesílá, že Renault chce nabídnout lepší vozy než jsou současné Corsy-E. "Jsem si jistý, že v budoucnu představíme lepší auto, ale teď je to o tom, že zariskovali a započali novou epochu. Přinesli do rally novou technologii a musíme jim za to pogratulovat. Jsem přesvědčený, že tohle je cesta do budoucna. Corsa-E jako první projekt je fantastická, ale pokud jde o výkonost, brzy budeme schopni navrhnout něco lepšího," říká zástupce Renaultu a dodává, že právě výkony aut jsou zatím problémem a mohou se podílet na tom, proč třeba ve Zlíně byly Corsy-E doslova vypískány, "To je trochu problém, možná slabina auta v tucho chvíli. Je mnohem pomalejší, než Rally5, což víme už od Barumky. Takže dojem z rychlosti není zrovna dobrý, což fanoušci nesou nelibě. Ale brzo to bude jinak a EV budou výkonově silnější," uzavírá Benoît Nogier.
Řečí statistiky, Corsa-E dostávala na zlínsku 5,2 sekundy na kilometr proti nejrychlejšímu Cliu Rally5 a rozhodně nevyhrála ani na poli zvukového projevu, byť ten není ani u Rally5 speciálů nijak oslnivý. Jak však podotýká Jörg Schrott, u nové generace Corsy-E to bude lepší. "Jsme si kritiky za zvukový projev vědomí, takže mimo jiné pracujeme i na zvukovém systému, aby druhé generace auta byla hlučnější. Je to o tom, že když je auto hlasité, tak jej diváci také jako rychlejší vnímají. Věříme, že jsme na dobré cestě a že jezdci, kteří auta řídí, jsou s jeho výkony spokojení," uzavírá šéf Opel motorsportu.
brukky: Asi je potřeba si uvědomit, že kdo do toho lije peníze, určuje si pravidla. A pokud jsou dnes automobilky zahleděné do elektro aut, tak se tomu nevyhneme.
Výborně.Ještě že budou historici.Ten "šum svistu" jsem při Barum bohužel viděl a za mě: NEEEE
Baumschlager rika ze pokud chce rally mit sponzory potrebuje prejit na to co vyrobci chteji prodavat. V soucasne dobe hybrid a elektro. Kdyz to treba nekdy bude vodik (coz ja pochybuju) tak na vodik.
--------
Jinak ta Corsa-E je podle me fundamentalne spatny koncept.
Elektromobil ma z principu horsi zvuk. Takze by mel fanouskum neco nabidnout aby se to vyrovnalo, kdyz je navic o hodne slabsi a pomalejsi tak nenabidne nic.
U elektromobilu prece neni problem aby mel o dost vetsi vykon, minimalne tak aby dokazal jezdit podobne casy.
Zvuk je samozrejme dalsi vec, umely/zesileny zvuk z reproduktoru je bohuzel (bohudik?) nutnost.
Problém to je. Všechny problémy s nabíjením (dojezdem) a přehříváním baterek by se stupňovaly. Nevím jak to řeší Opel CUP ale Baumschlagerovu Fabii doprovází podpůrný kamion jako nabíjecí stanice. Aby to šlo vůbec dobít mezi RZtama, má ta nabíječka dodatečný chladící okruh pro baterku auta.
//EDIT: Proboha povolte tady už modifikaci citací, toto tapetování je naprosto zbytečné. Uklikl jsem se, místo prosté odpovědi citoval a je to na půl stránky.
Baterie se nabiji rychleji pokud je tepla, ale zase nesmi byt tepla moc. Pro co nejrychlejsi nabijeni je naprosto nejjednoduzsi auto pripojit na externi okruh chlazeni/ohrivani. Auto tak nemusi mit integrovane ohrivace a chladice co to uchladi i kdyz auto stoji na miste.
Jen tak mimochodem ta prvni Rakouska soutez co Baumschlager jel mela uplne stejny itinerar vloni jako letos.
I kdyby bylo potreba nabijet po kazde RZ, tak me co stojim na RZ nebo u pocitace je to prece naprosto jedno. Ted taky neresim kde maji zony na cerpani paliva. Jednou jsme na to kouknul myslim ve Spanelsku a bylo to kazdych 40-50 km RZ a ca. 50 km prejezdu.
Konkretne ta Corsa ma 136 koni. Nejak nevidim ten velky problem kdyby mela treba 180.
brukky: Asi je potřeba si uvědomit, že kdo do toho lije peníze, určuje si pravidla. A pokud jsou dnes automobilky zahleděné do elektro aut, tak se tomu nevyhneme.
K nabíjení - baterie se pokud vím dohřívají jen proti příliš nízkým teplotám při odstávce. Že by po RZtě a následném nabíjení 260 kW superchargerem potřebovala cokoliv jiného než chladit mi nepřijde reálné.